AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.599

Nya BMW 5-serie – så blir den

Vad tror ni? Jag är inte övertygad å hoppas dom har fel: Länk

Snygg front men ful bakifrån.
Li
81
Linnskog
BMW 330CI -03
Ser ut som ett montage. Någon som har gissat ihop något. Fronten ser ut att vara tagen från BMW's nya minivan.

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Bild gjord av en illustratör på någon tidning. Vi kan nog räkna med att den INTE kommer se ut sådär, det är nog knappt så BMW själva har spikat slutgiltiga designen ännu,
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
BMW vet mycket väl hur bilen kommer att se ut, det vet däremot inte en illustratör som jobbar för teknikens värld.

Så här trodde man exempelvis att F10 skulle se ut innan presentation:
Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur många tror det stämmer att "utvalda handlare kommer att få se den under 2014"? Och att nästa modell redan står färdig i München? Vad tror skribenten att de gör där nere nu? Rullar tummarna?

Jag tror inte det finns en produktionsfärdig bil att visa så tidigt och mycket arbete kvar att göra. Visst kan de ha bilens design färdig i lera och någon testbil, men det finns troligtvis mycket arbete kvar.

Narvselius
Alfa o BMW
Jag tror nog att det finns en skalenlig modell att visa upp. Testerna nu kommer inte ändra karossen nämnvärt - se bara på Audis misslyckande med nya Q7:an som kom att kosta dem >1 miljon Euro, samt att Wolfgang Egger inte är chefsdesigner längre...'

"Problemet" med ovanstående bild är att den överensstämmer med den som visades i tyska ams för några nummer sedan - och de brukar vara väldigt väl underrättade. Det är alltså ingen på TV som gjort bilden, den har de fått köpa in externt.

Men visst är det kul att börja spekulera! :)

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När jag läser modell, då tänker jag att 5-serien är en modell. Alltså läser jag att finns det en färdig modell att visa upp så är det en körklar bil. Inte lite veckad plåt som visar hur den kommer att se ut. Det finns ju såklart sen ett tag tillbaka.

Sen en miljon euro? Är väl småpengar och inget man får sparken för, avsåg du en större siffra?

jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Den enes gisnning är lika god som den andres :)
Det har väl hänt vid ett flertal tillfällen att tidningar har presenterat "nästa modell" av massa olika bilar och det har varit bullshit. Vill man ha vederhäftig info så läser man ex bimmerpost.com istället.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Narvselius: Audis försening av Q7:an bör kosta betydligt mer än 1 miljon euro som är småpotatis när det gäller utvecklandet av en ny bilmodell som kanske kostar 1-2 miljarder euro att utveckla. Dels finns kostnaden för att designa om modellen, om att vara ett år sen på marknaden och efter X5:an som kommer sno potentiella Q7-köpare är en annan faktor som förmodligen kostar än mer.

Att det finns prototyper redo under året att beskåda på ett eller annat sätt är inte omöjligt, men knappast en produktionsklar bil.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Acey, bra ord där, "prototyp". Var troligtvis det som skribenten avsåg när den skrev modell, och inte den modell som jag tolkade det som (En körklar och produktionsfärdig 5-serie modell) och därför hängde upp mig på detta.

Limbro
BMW 535d-11
BMW 218i AT-15
Porsche 718 Cayman-17
Ett utveckling av ny bil är ett omfattande arbete där man kan utgå ifrån att designen i sin helhet är färdig drygt ett år före introduktionen på marknaden. Före dess dvs under nuvarade peiod pågår i fallet den nya 5-serien utvecklingen av nya material och upphandling av leverantörer/tillverkare. Om ersättaren till F10/11 har premiär 2016/-17 återstår det idag mycket arbete innan riktigt bra illustrationer kommer på bilen. Det torde dock vara uppenbart att Bangels lite järvare design troligen inte kommer tillbaka varför man som kund kommer känna igen sig i från nuvarande modell. Det är också troligt att man precis som konkurrenterna åter satsar mer igen på en lättare bil precis som E60 i motsvarande utsträckning upplevdes mot E39. När F10/11 utvecklades var siktet inställt att återgå till en mer klassisk design där man tappat kunder till Audi och Mercedes. Det präglar i hög grad skillnaden mellan förra generationen E60/61 och dagens F10/11, där många av oss som tidigare bla kört E39 känner igen oss. Jag tycker att både Marcedes och BMW har under senare tid varit mer drivna att prova ny design där Audi i större utsträckning varit betydligt mer återhållsam och istället likriktat sina olika modeller. För att jag själv skall bli intresserad av att byta nuvarande 5-serie till en ny generetion vill jag förutom modernare teknik att man också vågar ta nya steg i designen så det inte blir som hos Audi A6, där man mer eller mindre kopierar förra generationen designmässigt och snarare ser ut som en facelift än en helt ny bil. Jag hoppas på lite mer nyskapande på den nya 5-serien än de illustrationer som t ex Teknikens värld presenterat eller de tyska tidnignarna Autobild och Autozeitung.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Fel av mig, det skulle ju naturligtvis ha varit 100 miljoner Euro! Sorry. Dessutom visade det sig även detta vara alltför lågt - spekulationerna i höstas låg snarare i häraden 200-250 mEuro.

Egger slutade enligt uppgift självmant och stannar kvar inom koncernen, så det är svårt att hävda att han fick sparken. Han kan ju helt enkelt ha tröttnat på att inte få igenom sina idéer... hönan och ägget, som sagt.

Med "modell" avsåg jag den lermodell som tas fram som första försök på vad man ritat i CAD-programmen för att se om det verkar funka. Detta är inte samma sak som prototyp, faktiskt.

En färdig bil kommer väldigt sent i utvecklingsprocessen, precis som acey skriver - av naturliga skäl. Sedan kan man betrakta bilar som färdiga därför att de för ögat som ser ut att vara just färdiga, men där vissa tester återstår som avser komponenter som inte syns för slutanvändaren. Dessa versioner kallas ofta "produktionslika" och brukar vara de som valsar omkring i pressen och på nätet.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
På den där bilden var den iaf väldigt lik Audi A6 i karossen, från A-stolpen och bakåt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.