AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.275

M6 tändstiftsnyckel

Sida 2 av 2
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Enligt BMW är det samma verktyg till BMW M3 E30 och BMW m6 E24, tyvärr kan man inte köpa det längre hos BMW. Såg själv på deras dataskärm att det stod LMN vilket på tyska står för Nicht Mehr Lieferbar, dessutom var alla återförsäljare nollade på verktyget. Ser väldigt mörkt ut. Skall svarva ner ett som är för tjockt och se om det funkar.

/Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla med MC-skrotarna om de har originalverktyg till 18mm tändstift. De brukar vara gjorda i ett enkelt utförande av "pressad plåt". Tunnare gods än så är nog svärt att finna!

18mm stift är vanliga på sena 80-tals mc från japan.

Mvh
jo
972
johnor
OK, skall kola upp detta!
jo
972
johnor
Ursäkta, det heter kolla upp, inte kola upp!
Grusse
Verkar konstigt, kanske jag köpte den sista då:) Jag köpte min för några månader sen. Jag kan kolla hos min lokala BMW återförsäljare, få se om dom säger likadant. BMW har som regel att tillhandahålla reservdelar i minst 15år efter att produktionen av bilmodellen avslutats, så det verkar väldigt konstigt om det inte finns.
Grusse
Jag ringde och kollade nu och dom säger att det finns att beställa. Så det är väl bara till att höra av dig igen till dom. Reservdelsnummer: 71 11 2 225 101

Lycka till!
jo
972
johnor
Att försöka banka in det i skallen på den otrevliga reservdelsförsäljaren i Solna är stört omöjligt. Att jag skall ha sån förb... otur att alltid komma när han står ensam bakom reservdelsdisken, ibland funderar man att vända och gå därifrån när man ser honom och inser att det blir han som kommer att försöka svara på mina förfrågningar. Har ringt idag via telefonen och pratat med en annan, han säger sig kunna ta fram verktyget, jag säger som DiLeva "vem skall man tro på"
jo
972
johnor
Var någonstans frågade du? Tack för beskedet.
Grusse
Autovasion i Gävle.
jo
972
johnor
Han vet en hel del om BMW till skillnad från han som jag råkar ut för i Solna, tack igen!

/Johan
jo
972
johnor
Kan meddela att 7 112 225 101 är NML:ad och inte går att köpa, tyvärr. Det andra tändstiftsverktyget i verktygssatsen är en 16 mm hylsa vilken jag inte har någon användning av. Jag frågade även hur de kan leva upp till 15 år med reservdelar efter att modellen slutat tillverkats, svaret blev att kravet är endast 3 år!!!!!, det ni, ta mig faan sämre än den sämsta japsaren. Något ersättningsnummer fanns ej.
jo
972
johnor
Då har jag äntligen lyckats byta tändstiften!!

En Tengtool 18 mm Hylsa införskaffades, vilken svarvades till 22mm ytterdiameter och vips så kunde stiften skruvas ur.

/Johan
RafkoM3
Ska testa samma sak..
Tack tack..
är tengtool smalare än kamasa?

/M3 E30(TIC)
Länk
jo
972
johnor
Det spelar nog ingen roll vilken hylsa man utgår ifrån, huvudsaken är att ytterdiametern kan svarvas ner till 22 mm. Jag Tror att Tengtool och Kamasatool är samma tillverkare och att det bara är kvalitén som skiljer dem åt.
Jag har sett att Biltema har en tändstiftsnyckel för djupt sittande stift där hylsan är 300 mm. Kruxet är dock att den bara finns i 16 resp. 20,5 mm fattning. Men kanske är det möjligt att modifiera den. Ingen risk ekonomisk risk om det skulle misslyckas, den kostar bara 24.90 kr!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.