AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.276

M6 tändstiftsnyckel

Sida 1 av 2
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Har lyckats tappa bort min tändstiftsnyckel och har fått reda på av BMW att den inte finns att köpa längre!

Min fråga är om det är samma eller liknande tändstift i någon annan BMW (förutom M6 E24 och M5 E28, vilka har identiska motorer)?

Tacksam för svar.

/Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur många mm är hylsan på?

Mvh
jo
972
johnor
Ingen vanlig dimension precis, liknar stiften i volvo PV 444:an jag har. Tror det är 18 mm.

/Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag köpte en Kamasahylsa 18mm i en MC-butik eftersom min Kawasaki har sådana stift.

Jag vet att det finns/fanns på biltema också eftersom jag har en 18mm hylsa därifrån också. Dock var den så tjock i godset att den inte gick ner i tändstiftshålet på MC:n :o( (Det är dyrt att köpa billigt!)

Kamasahylsan kostade typ 100kr på MC-varuhuset i Stockholm.

Mvh
jo
972
johnor
Har också en pirat som inte riktigt passar, för tjock i godset, inte billig den heller 160 kr till ingen nytta, skall det vara så jäv... svårt att få tag i en riktig hylsa?

/Johan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kamasahylsan är tunn i godset och fungerar bra i MC:n (och där är det trångt vill jag lova + att stiften sitter lååååångt ner!).

Mvh
Kanske även M3 E30.s medföljande original tändstiftsnyckel kan passa? Den är tvådelad och är ordentligt lång. M3 E30 stiften heter på Boschspråk X5DTC.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På denna hemsida kan du "tyda" stiften (på sidan 10!):

Länk

M3-stiften skall tydligen vara 17,5mm.

Mvh
Grusse
M3 E30:n tändstiftnyckel passar, en kompis lånade min när han skulle byta stift på sin M6:a.
jo
972
johnor
Misstänkte att M3 E30 skulle kunna vara något liknande, tack för informationen.

/Johan
RafkoM3
Grabbar:
Har blivit av med min tändstiftnyckel?
Vet någon var man kan få tag på en till rimligt pris?

/M3 E30(TIC)
Länk
jo
972
johnor
Återkommer då jag inhandlat en som passar.

/Johan
RafkoM3
Aså kruxet är att på 2 o 3 cyl är väggarna på S14motorn smala som fan, så man måste ha specialsmal nyckel. KÖpte en motorcykelhylsa men den passade bara på cyl 1 och 4. 2 och 3 måste man ha ännu smalare.

/M3 E30(TIC)
Länk
jo
972
johnor
Samma problem som jag har på M6:an, vissa ställen går nyckeln ner men inte andra, skumt. Som sagt den måste vara lövtunn för att få plats.
RafkoM3
oki..
väntar på svar om du hittar en som passar..

/M3 E30(TIC)
Länk
jo
972
johnor
Var precis på BMW och fick bekräftat ytterligare en gång att tändstiftsnyckeln som levereras med bilen har utgått och finns ej att uppbringa någonstans på BMW. Däremot så pratade jag med verkstaden och då tror jag mig ha fått lösningen på mitt problem.

Originalstiften till M6 har 18mm i hylsstorlek. Originalstiften har jag införskaffat och konstaterat att de passar på hylsan jag köpte. Däremot informerade BMW att de aldrig monterar in 18 mm stift längre! de monterar istället in 16 mm. Skall köpa en tunnväggig 16 mm hylsa och prova, återkommer förhoppningsvis med positiva nyheter. 18 mm hylsan blir nämligen för stor på vissa cylindrar, därav bytet av stift.

/Johan
jo
972
johnor
Kan meddela att det inte satt 16mm stift i min bil. Inhandlade en sådan hylsa med lövtunnt gods på Autotools i Nacka. Märket på Hylsan är koken, vilket är samma märke som min 18 mm hylsa, 16 mm har dock betydligt tunnare gods.

Original satt det Boschstift i bilen, vilka för övrigt är exakt samma stift som M3 E30 enligt Bosch och BMW. Dessa stift har hylsfattning 17,5 mm enligt Bosch. Motsvarigheten i NGK har hylsfattning 18mm.

Problemet kvarstår alltså hur i helv... man får tag i ett verktyg som kan tänkas passa. Kan i och för sig svarva av lite gods på min 18 mm hylsa och prova, men känns som en nödåtgärd och medför förmodligen att hylsan spricker vid ur-/idragning.

Skall åka till MC-varuhuset och titta på deras 18mm hylsa.

Tacksam för hjälp, använder alla M3 E30 ägare originalverktyget?
Jag gör det. Det skulle nog vara svårt utan den, tyvärr.
Grusse
Japp, det är orginalverktyget som gäller. Bara att investera i ett sånt, tror det kostade ca:200kr på BMW
jo
972
johnor
Det tråkiga är att originalverktyget inte går att köpa på BMW! Tyvker att det är rent ut sagt sk... dåligt. 350 kr kostade verktyget och det hade jag gladeligen spenderat för att kunna byta tändstiften själv.
Grusse
Jag menade att du skulle köpa ett till M3 E30:n alltså, dom finns ju fortfarande att beställa hos BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.