AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.634

E39 525iA, Tomgång/ Mystiska Felkoder/ Motorvärden?

Bm
21
Bmw*E39
525iA Touring-02
Hej, ny här:)

Köpte för tre månader sedan en 525iA Touring -02 som gått 23000 mil, av min granne. Hade från början problem med låg batterispänning och dålig motorgång vid tomgång vilket är lindrigare nu.
Har ett ganska mycket info om problemet så gör mitt bästa att försöka ge en helhet över hur de ser ut nu och lite bakgrund.

Från första början var jag övertygad om att det bara var mekaniskt fel i form av vacuumläkage vilket de dels var, men nu på senare tid när jag bytt och inspekterat mycket delar och problemet kvarstår till viss del så börjar jag misstänka elfel av endel skäl.

Har följande problem/ symptom för tillfället

1. Felkod "system too lean bank1", motorlampan tänds inte första gången jag kör efter återställning utan när jag kör nästa gång igen, alltså inget allvarligt fel då felkoden först är pendlande.
Nollställer jag ECU:n genom att plocka plocka av minuspolen så tänds motorlampan på nästan samma ställe varje gång. Har 4mil till skolan och motorlampan tänds inte på vägen dit, när jag ska hem några timmar senare lyser lampan när jag vrir på tändningen och slocknar när motorn startar. För att sedan tändas efter 1.5 mil på motorvägen i hundra på plan väg på nästan exakt samma ställe varje gång.

Igår när jag felsökte med läsaren fick jag utöver "system too lean bank 1" upp följande:

Motor:
* 82 Signal, CAN ASC/ DSC

Transmission:
* 38 Symptom GLUE
* 82 CAN timeout ASC/DSC

Sen tändes airbag lampan när jag startade en gång, fick dock ingen felkod lagrad.

2. Är att att tomgången sjunker med cirka 100rpm när jag lägger i R D och/eller startar fläkt ljus etc etc för att sedan kompensera men inte ända upp till vad tomgången ligger på annars utan ungefär 50rpm under. På P och N går den hur fint som helst på tomgång om inget större antal förbrukare är på.

3. köpte en Icarsoft i910 diagnosverktyg och får väldigt konstiga värden från DME. spelar ingen roll om motorn är av eller på. Tex, när motorn är avstängd visar den 0 rpm men sen för en halv sekund visa lite drygt 40000 (fyrtio Tusen) Rpm och sen ner på noll igen och så håller den på.

Exempel på konstigheter med tändningen på och motorn av:

Injection time 0<->240 Ms
Maf 0<-> 4800
Coolant temperature 7<->-48
Gasspjället 0<-> 6

Samma princip gäller nästan alla andra värden när jag är inne på motor. Sen är det några som pendlar mellan riktiga mät värdet och inget värde alls men principen är densamma.

Däremot, går jag in på "Transmission" istället så är ALLA värden som de ska vara även "Engine speed", "Throttle- valve angle" och " Engine temperature".

När jag belastar motorn med förbrukare så stabiliserar sig värdena lite grann genom att inte få lika stora onormala pikar.
Det klickar/knäpper i panelen ofta, och tycker jag kan se ett samband med att nått värde ballar ur med ett extra högt Knäpp/klick i panelen.

4, När alla förbrukare är avstängda och motorn igång så ligger batterinivån på 13,7-14,1 på tomgång, startar jag alla förbrukare så går spänningen ner till 12,5- 12,9 enligt Icarsoft verktyget och rör sig ganska aktivt upp och ner där emellan.
Om detta är onormalt, kan de va de som gör att DME:n får fnatt på grund av de ojämn spänning?

Batteri spänningen sjunker även från tex 12,6 volt när det är bortkopplat till 12,3 volt när bilen är i standby läge (växelindekator vid växelsspaken lyser)

Följande är nytt och rengjort, överst gjorde jag först och längst ner senast; ( eventuellt framsteg inom parantes)

* Tändstift X6 ( blev av med miständning på cyl 5 pga lite olja i tändnstiftsbrunnarna, började senare att gå dåligt på fler pga vevhusventilationen)

* Nytt 90ah batteri (byttes pga av problem med antisladd, abs, SRS pga av låg batterinivå), det gamla som suttit i sedan bilen var ny visade 11,3 när jag tog ut de.

* Helt ny vevhusventilation plus allt därtill rengjort (blev av med felkoder för "system to lean with fuel cut of (miständning)" cyl 1, 2 och 3 och "system to lean bank 2"

* Alla vacuumslangar under huven och slangen vid bränsletrycksregulatorn och de två gummi pluggarna mot torpedvägen på insuget

*Ventilkåpspackningen inkl alla 15 gummiringar och gummit runt tändstiftbrunnarna (liten förbättring)

* Luftfilter (ingen skillnad)

* Tanklock (gamla gummit va sprucket, dock ingen förbätting)

* Generator byttes 2011 och är på 120A

Detta är rengjort/ testat
* Rengjort tomgångsventilen, ( i samband med vevhusventilations bytet)
* gasspjället, (ingen skillnad)
* MAF, (ingen skillnad)
* Insugstemp sensorn, (ingen skillnad)
* Alla kontakter till styrdon/ givare under huven, (ingen skillnad
* Jord mellan motor/chassi (ingen skillnad
* Jord punken under höger kupéfilter (ingen skillnad
* Alla kablar vid batteriet inklusive säkringarna i och plattorna i den gröna lådan med vitt lock även alla andra synliga anslutningar under bilen och på startrelät (ingen skillnad)
* sökt vaccumläkage
*kollat kabelstammen i bagageluckan
har säkert gjort fler saker, men inget jag kommer på nu

Har som sagt kommit en bit på vägen, och näst intill säker på att jag har hittat alla vaccumläckor och att det inte är där hela problemet ligger.

Så den största oklarheten ligger i den elektriska biten, alltså hur jag kan få så konstiga värden från DME?

Kan den bete sig såhär konstigt på grund av att spänningen går upp och ner såpass mycket som felkodsläsaren visar pågrund av dålig laddregulator eller dylikt?

Kan de hjälpa att nolla adaptionerna för Gasspjället ifall dom blivit konstiga iom att den gått väldigt magert/ mistänt etc? hur gör man de isåfall och är det relativt riskfritt? var även så skitet att det fanns risk att det skärvade/ inte kunde täta innan jag rengjorde.

Har ingen spänning som man tydligen kan ha mellan plus och minus kablarna vid batteriet när dom är bortkopplade, ska de va så eller ska de va spänningen där iom att det eventuellt sitter nått backup batteri nånstans?

Någon annan idé?

Tack på förhand

sp
71
spit64
525I touring-04
Det första du skall göra är att mäta spänningsfall på pluskabeln från generatorn (B+) och kontrollera så den sitter fast OBS inte ohm mäta. Det låter som jordfel så du måste kolla spänningsfallet på jord anslutningarna också. Spänningsfallet får inte ligga på mer än 0,4 volt på plus och 0,2 volt på jord.
sp
71
spit64
525I touring-04
Mät också växelspänningen så den inte är för hög dvs att generatorn inte ger för mycket växelspänning mät på batteriet om du har svårt att mäta på B+ på generatorn Batteriet laddas dåligt plus att elektroniken gillar inte växelspänning.
Bm
21
Bmw*E39
525iA Touring-02
Tack så mycket för svaren:)
Har försökt att få loss pluskabeln som siter på generatorn men inte lyckats, satt en sexkantskalle i plast som såg ut att hålla fast kabeln mot b+, drar man loss den och så sitter det en vanlig mutter innanför eller ska man skruva på den fast den är gjord i plast? (generatorn är köpt på bmw ny 2011)

Det där med växelspänning låter faktiskt rimligt, för batterit verkar inte ladda så bra som de borde iom att det nästan är nytt och visar 14,0-14,3v likström över polerna med motorn igång.
Bm
21
Bmw*E39
525iA Touring-02
För några dagar sedan gjorde jag följande:

* Mätte spänningen på alla röda (plus) kablar jag kom åt i elektronikboxen och alla dessa hade samma eller näst intill lika hög spänning som pluskablen på motorn.

* Kollade även över dom flesta jordkablarna i elektronikboxen och kunde inte hitta något jätte konstigt. Dock var det väldigt hög resistans i den tunna bruna kabeln som går i kabelhärvan för tändspolarna men den var som sagt väldigt tunn.

* Tog loss x antal kontakter som på ett eller annat sätt var kopplade till DME:n och kollade efter korrosion, men alla inspekterade var som nya.

* kollade även så inte kontakten på termostaten hade ärgat vilket tydligen kan orsaka många fel, såg rent ut men spruta rent med elektronik rengöring iallafall.

Efter jag hade gjort detta så fungerade bilen lite bättre, kanske bara ren tillfällighet men har kört 4mil och 6 timmar senare 4mil hem igen och sen 3 dagar senare (idag) så stod den på tomgången i 10-15 minuter utan att motorlampan tändes. Så alltså tre körningar utan att motorlampan tändes eller felkod lagrats. Dock sjunker fortfarande tomgången när jag lägger i växel eller startar fläkt, blinkers etc etc.

Har även mätt växel/ likspänningen och fick följande värden:

* Likspänning/ Växelspänning, avstängd på batteriet --> 12.25v/ 25v

* Likspänning/ Växelspänning, avstängd i "sleepmode" --> 12,40v/26v

* Likspänning/ Växelspänning direkt efter start vid batteriet utan några förbrukare -->14,55v/32v

* Likspänning/ Växelspänning efter 5-10minuter tomgångskörning med stolsvärme x2, halvljus, dimljus, fläkt på max, kupébelysning --> Vid batteriet, 14,10/ 31v,
Fram i alla fyra jordpunkter, 14,23

* Likspänning vid batteriet vid öppning av bagagelucka (elhydraulisk)--> 13,60v tills pumpen slutat gå

Förbrukare avstängda med motorn igång--> 14,33v fram och 14,29v bak

Måste jag ha en bättre multimeter eller hur ska jag kunna avgöra om det är spår av växelström i elsystemet?

Spänningen som visas i felkodsläsaren är cirka 1 volt lägre än när jag mäter med multimeter. Sedan så visar multimetern väldigt stabil spänning som bara går upp/ner med kanske max 0,05 volt vid jämn belastning medans felkodsläsaren visar att spänningen rör sig upp och ner med ca 0,5 volt vid samma förutsättningar. Från vilken styrbox får felkodsläsaren information om hur hög spänning det är i elsystemet?
Är datorn för automatlådan inbyggd i DME:n eller är det en separat modul?

Bm
21
Bmw*E39
525iA Touring-02
Fick lånat en bättre multimeter idag, denna visade runt 0,130 volt i växelspänning vid batteriet både vid tomgång och vid 2500rpm, är 0,130 högt eller helt normalt?
Har kört 6 turer nu utan att det dyker upp någon felkod, däremot så lyser motorlampan innan jag startar för att då släckas, normalt?
sp
71
spit64
525I touring-04
Det får inte vara mer än 0,4 volt AC spänning så du klarar det testet. Vet ej BMW men Mercedes när du lägger i driven skall tomgången sjunka något dvs något högre i P och N detta är nog normalt. Motor lampan skall lysa vid tändning och släckas när bilen har startat. CAN time out felkoden kan bli när det tar för långstund mellan DME och någon annan datadel om koden inte kommer tillbaks inget o bry sig om.
sp
71
spit64
525I touring-04
Om du inte har vakuum läcka och MAF en fungerar så kolla bränsletrycket. DVS angående lean condition.
Bm
21
Bmw*E39
525iA Touring-02
MAF:en är rengjord med "Maf cleaner" och även kontakterna är rengjorda. Dock har jag aldrig provat köra utan den inkopplad, får prova de.
Bränsletrycksmätare skulle kommit på posten i början på förra veckan så vad bränsletrycket ligger på återstår att se.
Återkommer med resultat
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.