|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
viobebe |
Jag är inte vän av japanska bilar, men jag måste erkänna att ingen slår dom på den tekniska kvalitén. Som är faktiskt den viktigaste biten, det är ingen tillfällighet att de går problemfritt år efter år. Betänk också att den största delen människor är inte ett dugg intresserade av bilar, de flesta vill ha en problem fri bil som tar dem från punkt a till b. Och hade jag tillhört den skaran hade jag inte heller tvekat. |
|
Måste säga en del har verkligen otur med sina bmw som jag hade med mina volvos saabater o audis. Ni ska nog ha japsare i fortsättningen som fraktar er till punkt a till b hehe. Men japsarens elektronik är de inget bilmärke som slår på fingrana kan jag verkligen hålla med om. Men ack så tråkiga plåtburkar. |
|
| Tror det handlar mycket om hur man använder bilen. Jag kör korta sträckor, parkerar utomhus, drar hästar, kör hundar och hö i den mm. Använder den som en "gårdsbil". Det klarar den inte av :) | |
|
Måste säga att detta verkligen är en märklig tråd skapad av en person som verkar jättenöjd med sin/a BMW och inte haft några problem utan baserar den på ett fåtal andra inlägg. Jag har verkligen haft väldigt många BMW under cirka 20 år och i princip ALDRIG haft problem med en endaste av dessa BMW. Nu senast under vintern har jag åkt i ett par långmilade BMW som jag tagit i inbyte när jag sålt andra bilar. En X5 E70 -08 med nästan 12000 mil och nu senast en E60 530d -06 med också ungefär 12000 mil och båda bilarna har gått som ungefär motsvarande nya gjorde en gång i tiden. Mer eller mindre ren historik på båda bilarna där jag från tidigare ägare fått i princip alla serviceprotokoll, besiktningsprotokoll mm. Jag skulle förstå TS om han haft problem med SINA BMW och relaterar frågeställningen till detta, men förstår inte tråden mot bakgrund av vad han skriver. Att dessutom detta forum skulle vara till för de BMW ägare som diskuterar sina BMW problem är också rätt löjligt och felaktigt kommenterat. Jag skulle säga att det här forumet är så levande och BRA just för att de som skriver är riktigt trogna BMW ägare som utbyter tankar, idéer och frågeställningar om det mesta som gäller deras bilar. Dessutom skulle knappast BMW vara ett av världens absolut mest omtyckta bilmärken, om det var så att kvaliteten och servicen var så dålig som antyds av TS inledning. /Anders |
|
|
Hej Anders / Med känsla Förstår inte vad det är som är så märkligt med denna tråd? Att jag f.n. är väldigt nöjd med de BMW-bilar jag har undanröjer ju inte det faktum att väldigt många här har problem med sina bilar som gör mig lite förundrad. Om du läser vad jag skriver så var det i samband med att jag skulle köpa en 530iX -06:a före jul som jag "läste på" lite om denna modell. Man behöver inte vara särskilt läskunnig för att förstå att många ägare av E61:an har problem med sina bilar. Jag har tagit upp några exempel tidigare, så dessa rabblar jag ej upp igen. Men man blir lite förvånad och skrämd när man ser en fin "premiumbil" som denna ha så mycket småfel som de flesta verkar åka på förr eller senare. För mig är det inte "premium" att bli stående vid vägkanten med en bil som inte fungerar och som visar upp diverse felkoder. Lika lite premium är det med skrammel i inredningen eller när man inte kan låsa upp bakluckan och lasta in matvarorna utanför affären. Jag kan inte hjälpa att du inte förstår mina frågeställningar eller funderingar. Om man står inför ett köp av en bil är det väl naturligt att man skaffar sig lite fakta om den. Och om man då upptäcker en massa saker som inte stämmer med vad man förväntat sig av en BMW så är det ju inte konstigt om man reagerar. Man kanske rentav blir lite upprörd av att läsa om de problem flera drabbats av och som inte fått den support dom förtjänar. Därav också den något tillspetsade rubriken. Jag blev i alla fall avskräckt av det jag läste, så blir det en E61:a trots allt så skall det bli en såpass sen modell som möjligt och med låga mil. Jag har haft ett antal BMW och jag har haft diverse fel på dem. Vissa har lösts smidigt, medan vissa har skapat en väldig irritation (t.ex. hur det kan regna in i E39:ans bakdörrar som bara är tätade med en limmad plastfilm innanför dörrpanelen). Har säkert haft minst 60 bilar genom åren och hunnit prova många märken. En del har passerat förbi helt utan problem, en del andra med diverse strul. Har faktiskt kört en hel del italienskt (Alfa + Maserati) och varit så gott som förskonad med problem, även om man ibland varit förberedd på det. Men sätter jag mig i en BMW förväntar jag mig tillförlitlighet och väldigt lite problem. |
|
|
Jag har kört min 520D i 6000 mil och jag har haft två fel, skrikande bromsar som löstes med nya belägg á 2500:- samt att mätartavlorna slocknat helt en gång men försvann efter att jag stängt av motorn. Med samtliga bilar jag haft tidigare, Subaru och Volvo har det varit mycket mer problem. Min senaste XC70 rasade motorn på efter 5 mil. Den var på verkstad stor del av tiden för diverse konstruktionsfel. Det där med att japanska bilar och särskilt Toyota skulle vara mer felfria kanske vi kan släppa nu, Toyotas chef har stått inför USAs kongress och bett om ursäkt för hur mycket problem man haft med bilarna. Återkallelser efter återkallelser. Det enda jag kan klaga på är att verkstäderna är krångligare och mindre Goodwill juste än Volvo. |
|
|
Enstaka fel har alla bilmärken, men att BMW inte rättar till rena modellrelaterade fel är det som gör en förbannad. Kan ta några exempel på konstruktionsfel för E39, - Justerskruvar till strålkastare i plast, går sönder och hela strålkastaren måste bytas. - Kabelkvaliteten till bakluckan på Touring är undermålig, kablar går av eller skavs sönder. - Vevhusventilationen fryser. - Ljuskontrollboxen är inte tät och det blir kortis. Och ändå har jag en bil tillverkad 2003-10-08, det har alltså funnits massor av tid att rätta till dessa fel på kommande bilar men BMW har skitit i det, och jag förstår bara inte varför. När jag körde 320d som tjänstebil hade jag ett fel, var någon givare som gick sönder men lik förbannat fick jag stå i -15 och vänta på bärgningsbilen. Ska jag vara ärlig har ingen av de jag känner lika mycket problem med sina bil som jag, även de som har äldre bilar. Men allt kanske är mitt fel :) |
|
|
Jag tror att felet är att du inte kör bilen hårt nog. Den vill det. Den är byggd för det. :) Att ranka bilmärken utifrån sina egna som man ägt är rätt meningslöst. Ok om BMW inte fixade riktigt alla typfel under modellens livslängd, men visst gjorde de kontinuerliga förbättringar. På sista årsmodellen finns ju bara några få fel kvar. Fel som är väldigt onödiga att ta med till nästa modell. Som kablarna till bakluckan, men de kanske prioriterar form (dolda kablar)istället för funktion i det fallet. Bara fyra fel kvar,det tycker jag är riktigt bra. Det enda dyra är kanske strålkastare om man inte väljer.att reparera utanför BMW. Ljusmodulen ska inte bli blöt? Vevhusventilationsproblem är enormt överdrivet eftersom det är lätt o billigt att förhindra. Bara /Martin |
|
|
Jag har kört BMW i många år, men aldrig haft en dyr reparation. E39 körde jag mellan 16000-23000 mil utan mer än slitdelar som bytts t ex. Det går inte att jämföra premiumkänslan i en fin bmw mot t ex volvo. Kör nu en AH5 som går som en dröm. Två småfel att fixa men det går ju på garantin och är saker jag levt med om inte nybilsgarantin fanns. Kommer aldrig köpa något annat än bmw. 735 528 540 550 330 AH5 |
|
|
Det är lite som lotteri tycker jag, man kan få nit lotter ibland., min vän hade en e60 -03 som han ägde i ca 6 månader, han fick lägga ca 20tkr i reprations kostnader och den hade rullat 12 000 mil. Han tröttna till slut och sålde den. Min farsa köpte en 523i e39 -98. Den hade rullat 6 000 vid inköp och 35 000 mil senare byte han endast koppling + vanlig service. |
|
|
Vevhusventilationsproblem! Har alldrig haft problem med det. Kanske berodde att jag gjorde olje byten var 1000 mil inga kortkörningar Ändå har man 20 minus ibland på vintrarna. Tycker nog o håller med (marin849) att de något överdramatiserat. En hel nöjd bmw ägare och heller inte nytt. ;) |
|
|
Hej Förstår inte vad som är kvalité på BMW, möjligtvis lite material val men inget mer. Har åkt och åker fortfarande men nu som andra bil en Saab 9-5 04:a. Den har gått trimmat sen 4000 mil och har nu 21000 mil på mätaren. På 7 år har den kostat mej ca:15000kr i service Vi köpte nu en BMW 525ia lci 07:a som första bil om det nu skulle bli nåt fel på Saaben. BMW hade gått 10600 mil och 1400 mil senare så blev det bärgare 2 gånger, 3 verkstads besök o 18000kr fattigare är det kvalité ???? 5st insprutnings injektorer, 5st tändspolar, 5st tändstift och noxsensorn längst bak på avgassystemet. Spridarn på 6 cylindern, kabelstam till bakluckan blev bytt innan vi köpte bilen. Högtrycks pumpen blev bytt då bilen hade gått 400 mil Åka dyrt, kör BMW |
|
|
Ett tillägg. Väntar bara på att den elektriska dragkroken ska rasa och 12000kr till. Åka dyrt, kör BMW |
|
|
Reservdelarna: Nej det är inte kvalitet. Men du jämför äpplen med päron. En BMW utan direktinsprutning, NOX-kat/sensor, HT-pump, magerdrift går heller "aldrig" sönder, precis som din SAAB. |
|
|
Har nog inte åkt billigare bil en bmw O då har jag ägt många bil märken i mina dar. Är på den 10 bmw nu Joo förtesten amazonen var nog billigaste bilen jag ägt Den gjorde ingen service på,bara tanka den gjorde jag :) Saabaten bara el krongla hela tiden som jag hade,sä den skänkte jag bort. Var inte värd o sälja ens en gång :) |
|
|
Marin849 i det fallet har du rätt, men blir bara så trött när man köper en nyare bil för att slippa problem. Ganska kul att på våran gata :) så är det 4st med 9-5 och aldrig har det vart nåt fel på dom. Jag har nästan 50 hästar till på Saaben ändå drar den mindre soppa än BMW:n oavsett hastighet. Byter olja var 1000 mil på den och det är nog förklaringen till att jag inte har bytt turbo än. Åka dyrt, kör BMW |
|
|
På min gata bytte alla sina saabater o ville inte konkursbon eller china skit Så nu kör alla tyskt bmw vw o stjärnan :) Rent komiskt på min gata med :) När jag hade 540 kompressor matad e34 Stog de 40tmil på den krongla alldrig rätt komiskt med;)) |
|
|
Bara en anekdot, min MINI från '08 har haft ungefär lika mycket problem som mina föräldrars Honda CR-V. Men där det värsta jag råkat ut för i MINIn är byte av bränslefilter så har Hondan haft trasig DSC (eller vad deras motsvarighet nu är) som var desto dyrare att laga. Nu är Hondan visserligen en '06 men har körts *mycket* lugnare, mest gått på rak landsväg och aldrig varit i närheten av en bana, vilket man inte kan säga om MINIn. Innan det hade jag en BMW 740iA som var gammal redan när jag köpte den. Aldrig några allvarliga fel förutom att den gillade att dra ur batteriet tidvis, men det var förmodligen mitt eget fel eftersom det började i samband med massor av pillande med nav och stereo. Bara en anekdot som sagt, men för min del gör MINI/BMW mycket driftsäkra bilar. De som har problem genererar förstås fler forumtrådar där man ber om hjälp osv, så de kan tyckas överrepresenterade i forum såsom detta. Wilhelm Svenselius |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.