|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Börjar med att ursäkta den något tillspetsade rubriken, som kanske lätt kan missuppfattas. Jag är BMW-entusiast och har haft ett flertal BMW genom åren. Har en M5 E60 nu, samt en 320i, och jag är jättenöjd. Det som fått mig att undra är allt jag läst mig till i trådar på detta forum. Började med att jag tänkte köpa en 530iX E61 för någon månad sedan. Läste på lite om folks erfarenheter av den modellserien och förfasades över alla problem som verkar uppstå. Det är kabelfel, elfel, vibrationer, rost, hjullager, mottagarantenner, slangar, kompressorer och felkoder i massor. Och utanpå det så verkar BMW i Sverige vara riktigt dåliga på att ta ansvar för sina produkter. När man sedan läser om efterföljaren F10/F11 och alla de problem som verkar följa med den modellen så blir man ju mörkrädd. Kunder som är så missnöjda att dom begär återköp! Har aldrig hört talas om någon i bekantskapskretsen som varit så missnöjd med sin bil att man velat lämna tillbaka den. Vad har hänt med BMW??? Har levt i tron att det verkligen är ett premiummärke, men när man begrundar alla de fel som verkar drabba senare generationer av BMW-bilarna så vet i fanken om jag tycker man kan kalla det premium längre. Man blir ju förbannad rent ut sagt. Visst, all modern teknik som matas in i moderna bilar verkar leda till mer och mer problem. Men många gånger handlar det ju inte om modern teknik utan rena standarkonstruktioner som resulterar i fel. Inte ens rena basicfunktioner verkar vara tillförlitliga. Ur led är tiden... Nu är jag tveksam till att det blir en 530, vill ju inte köpa på mig problem. En bil skall fungera när jag vill använda den och jag vill f-n inte stå och försöka tyda en massa felkoder! Är det lika illa med dagens Volvo, Ford, Audi, VW med flera? Ursäkta om jag svär i kyrkan ;-) | |
|
De som skriver inlägg på den här sajten är ju inte ett tvärsnitt av BMW-ägarna. De ät troligen mer bilintresserade och kunniga än genomsnittet och ställer höga krav på sin bil. Dessutom är det troligare att man skriver om problem än att man här helnöjd. Då är man väl ute och kör med sin BMW i stället. Den undersökning om ägarnöjdhet som bland annat brukar publiceras i Vi Bilägare varje år placerar alltid BMW i toppen. Oftast tvåa eller trea. Subaru brukar ligga etta. Bilarna har ju blivit komplexare på senare år med mer elektronik bland annat och det leder till att det är mer spm kan krångla. Jag tycker man hör liknande krångel när det gäller andra märken. Sedan tycker jag det märks att BMW numera är en tillverkare med väldigt stora volymer och ett inflöde av många nya kunder. I bland kanske man inte har lyckats helt med kvaliteten på nya modeller. Men det skulle knappast då mig att köpa en Volvo istället. Det handlar framför allt om de värderingar som är förknippade med varumärket. |
|
|
Kan bara hålla med gorban de han säger. Jag har varit kanon nöjd med mina bmw. Har inte de så länge innan jag tröttnar o byter till en annan bmw. Ang e61 mot e60 så är de mer problem me touringen en sedan. Just därför jag valde sedan mot touringen. Sen att sedan är snyggare. Har haft många bilmärken genom årena,men kommer alltid tillbaks till bmw för de är de bästa bilarna. Men alla bilar har sina brister fel. Mer elektronik mer bekymer o problem o tunnare plånbok. ;) |
|
|
Jag håller med Gorban och Dicka. Precis som Gorban skriver så är det ju så att den som är helnöjd med sin BMW känner ju knappast något behov att delta i diskussionsgrupper om missnöje och trasiga reservdelar. Han är ju ute och åker istället. Själv har jag i mitt billiv haft 7 BMW:ar och de snopna reparationerna jag råkat ut för var ett topplocksbyte på min första 525 E12 (inte så oväntat på en 1970-talare med 20.000 mil) och en trasig elpryl (fotrumsmodul heter den visst) som kostade nästan 10 000 varav det mesta gick på försäkringen dock. Dessutom har jag på cabben haft problem med sufletten som det gick hål på pga någon felmonterad lyftarm, men det åtgärdade BMW på förlängd garanti. På det stora hela är det ganska lite saker jag råkat ut för under ca 20 års bilägande med andra ord. |
|
|
BMW ägare är ganska unika på det sättet att det finns väldigt många med stort tekniskt kunnande och dessutom ett intresse att dela sina erfarenheter med andra BMW ägare (entusiaster). Detta blir mycket tydligt när man skruvar i andra märken och söker information. Inte alls lika lätt! I vissa fall helt hopplöst. Detta gör att man drunknar i information om fel och brister, på gott och ont. Mest gott om du frågar mej. Man får filtrera informationen lite. Uppstår ju tyvärr en del forumsanningar som inte har nån större bäring om man söker djupare. Tar dock mycket tid... --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
PWR4FUN :håller med dig i mycket,och om inte bmw tar sig i kragen snart är nog bottenpluggen borta för evigt.Tyvärr är det väl lika illa med the others :( Kan nämna som parantes att jag åker Saab i vinter och det känns märkligt att man inte behöver stå o slita i fastfrusna dörrar,eller dörrar som inte går att stänga. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
Verdi |
Jag tycker bilarna blir bättre och bättre. Säkrare, snabbare, snålare, bekvämare... |
|
Att titta på det här forumet för att skapa sig en bild av felfrekvensen på BMW-bilar är fullständigt orimligt. Man skriver gärna inlägg när man har något fel, men så gott som aldrig när allt fungerar som det ska. Det är ungefär lika fel som att läsa i media om allt elände i världen och tro att det är värre nu än förr. |
|
|
Bra skivet nockenwelle Saker ting späs på lite väl överdrivet ibland. Lite av en ons cirkel. En nöjd bmw ägare |
|
|
Tycker nog att rent generellt så har bilarna mycket färre fel än tidigare speciellt med tanke på den ökade komplexiteten i nyare bilar, sen är det väl som det skrivs innan att forumet inte rätt av avspeglar antal fel på bilarna. Men: Det känns väldigt tryggt att denna typ av forum finns, väl fungerande och med många inlägg så att man själv har möjlighet att värdera mot det som man har problem med. Jämfört med många andra bilforum så är det här så mycket bättre. FAF |
|
|
Tack för alla kommentarer allihop! Helt klart är att Autopower är en helt suverän plats som slår det mesta. Känner inte till något motsvarande forum i landet. Visst, jag inser själv att det är här folk samlas när man har problem och kanske inte så ofta just för att tala om hur nöjd man är. Själv skrev jag förvisso in en liten "hyllning" till M5:an efter en fantastisk resa ner i Europa med den, men jag fick på skallen av några besserwissers som inte kunde med att jag hade mina barn med i bilen under lite högfartskörning på Autobahn :-) Men, fanken vilken fin bil det är! Och, peppar peppar, inga problem alls. Ändock måste jag säga att det är vissa saker som dyker upp som problem för de flesta E61-ägarna bland annat och som jag tycker liknar skit. Och inte minst det att BMW inte verkar ta felen på allvar, eller tar fram förbättrade lösningar till drabbade. Men, det är väl så att de flesta fabrikat har sitt "skit" att dras med. Man får vara glad så länge man inte råkar ut för det själv bara. |
|
|
I höstas köpte jag och sambon en E61:a. Måste ju säga att jag blir lite mörkrädd när jag läser om alla problemen den modellen har. Då är det ju tur att Autopower finns. Många har skrivit om hur de löst problemen med sina E61:or. Då kan jag göra lite förebyggande arbete nu i sommar i de delar jag kan. Börjar exempelvis inte att byta kablarna i bakluckan. Det jag vet är att man kan ställa in hur mycket elbakluckan ska öppna. Min fundering är att ställa in den så att den inte öppnar max utan kanske 85% av max, bara för att spara kablarna (om det nu går). Det lilla jag hann köra med 550:n gör det nog värt att fortsätta med bilen ett tag till. För övrigt kör vi Volvo 945 Turbo nu i vinter. Visst, det är skilda världar jämfört med 550 men det är det även på servicekontot också. Kostar ingenting att underhålla och typ allting kan man göra själv. |
|
|
Utan att läsa igenom hela tråden nu så kan jag som ägare till s60 t5 -05 uttrycka mig om andra biltillverkare ligger bättre till. svar: NEJ! En kortfattad sammanfattning är att jag tror inte dagens (ca -00 eller strax efter det och framåt) inte är gjorda för att hålla mer än ca 20k mil. Min S60 har gått 23, och det är det mest fruktansvärda åkdon jag någonsin ägt!! Alltid en överraskning om man kommer fram eller ej, har fått stopp, bla på motorvägen flertaget gånger, och reparationskostnader på kanske i snitt 2000kr / mån. Rostskydd och lack är dock bra (förutom under, som sagt, ej gjord för att bli gammal..), så den ser ju hyfsat attraktiv ut för den ovetande. Kan tillägga att bilen har 2 ägare innan mig och fullstämplad servicebok. Som tur är har jag även en Volvo 850 som köptes för 3000 spänn, Med den bilen känner jag mig trygg och kommer alltid fram dit jag ska. Haft reparationskostnader på kanske 100kr / mån, och då kan man lägga till att den bilen gått några tusen mil längre och är 8 år äldre. Självklart är man stolt ägare till en 540i/6 e39 åxå som slår ALLT, men den håller jag på att renovera, så får nöja mig med Svensson vagnar så länge... |
|
|
Citerar en bekant till mig som skruvat BMW sedan tidigt 80-tal, dvs. på BMW:s egna verkstäder . Citat: Hade jag inte jobbat här, så hade kag nog valt ngt annat märke, de är för mycke problem nu: Slutcitat Inte utan att man blir besviken/tvivlande på nästa bilköp |
|
|
Har hört tvärtom historier med En mekare som börja sin kariär på merca saab volvo/renaullt audi o nu på bmw Om bmw säger är den bästa bilen när de gäller konstruktion o hållbarhet mindre fel en de flesta europeiska märkena. Men japanerna var långt före oss i uttvecklingen när de gäller de elektroniska biten Japsarna hade mer påkostad elektronik en europeiska bilar. Vill man inte några fel på sin bil köp en amazon. Litar på denna mekare o många taxi bolag har ett stort förtroende för honom o jag med. |
|
| Mr. P, hur hade mekanikern kommit fram till att det är mer problem med BMW nu än tidigare? Satt han och spelade kort på arbetsdagarna tidigare? Frågan är allvarligt menad. | |
Verdi |
Mycket skitsnack här som vanligt. Främst av folk med gamla bilar, eller bilar av annat märke. Har inte haft ett enda allvarligt fel på mina BMW-bilar. Har väl säkert närmare 20 tusen mil i BMW under bältet nu. Audi däremot... Turbo-haveri, kamremsbrott, tändspolar, fel på motorstyrningen, skuren vindrutetorkarmotor. Plus att de verkligen käkade glödlampor. Var hela tiden fel. Samt dyra reparationer. Länkarmar, kamremsbyten osv... Ser verkligen ingen anledning att byta märke igen. Jag älskar BMW. Även om jag inser att slumpen spelar in till viss del. :) |
|
Jag hade kört 34500 mil med min E46 nu när jag köpte en 320 GT. Har aldrig haft annat än normala slitagedelar som behövts bytas. Sonen tog över den gamla och fick i mitt tycke en superbil håller säkert 20000 mil till. Skulle idag inte kunna tänka mig att byta märke. BMW forever |
|
|
Alla märken har sina svagheter! De erfarenheter jag själv upplevt när det gäller detta är på Volvo,BMW,Audi som jämnförelse. Skillnaden är vad problemet sitter? Är felet El-relaterat? Motor? Drivlinan? Eller karrosseri relaterade? Rost,bussningar,leder etc... Läser man det som skrivs på olika forum så ser man extremerna av felen som uppstår ! Vanliga fel så som leder,kabelbrott drabbar nog alla märken i mer eller mindre utsträckning. Volvo har länge haft strul med svaga leder och bussningar i framvagnen och därtill täta hjul-lager byten. Inget svårt jobb för en gör det självare och inte dyrt heller. Audi har liknande strul med klena bussningar,leder och inte alltför ovanligt med hjul-lager strul i framvagnen. BMW har några svaga punkter som bakre,nedre länkarms bussningar fram på exvis E46:an. Har bytt ett bakre hjul-lager på dito modell vilket var ett rent he...te jämnfört mot på en Volvo,men som sagt inte vanligt på en BMW ! Karroseri delen ger jag Volvo högsta betyget som är i särklass bäst när det kommer till rostskyddet. Audi är bra med men BMW betydligt sämre på den punkten. Som vinterbil är Volvo i topp med minst strul och bäst driftsäkerhet. Audi kombis har några svaga punkter där is orsakar problem vid bakluckan (kombi) och nederkant av dörrar. Volvo har klarat dessa punkter bra på sina kombi modeller. BMW har andra strulande faktorer som vv funktionen och dörrar som fryser mm. Sen kommer notan vid verkstads besök utöver servicen. Volvon är betydligt billigare på dessa punkter anser jag. Troligen pga fler möjligheter till val av verkstäder och tillgång på reservdelar kanske? Det dyraste ägandet av bil för min egen del är valet att köra/äga en BMW. Audi har kostat mej otroligt lite att äga/köra dito Volvo. Billigaste bilen att laga något på är min Chevva S10 där ett byte av framhjuls lager kostade mej 390kr inkl en fettpatron med hjul-lager fett (2WD). Allt är relativt och strulande bilar upphör aldrig! Det enda som upprör mej är de försök till ocker som en del verkstäder försöker med! |
|
|
Alex84! Du har en del poeng du säger om dessa bilar Men har haft en del volvosar o audi bilar i mina dagar. Har haft 240-850-gamla v70 o nyare v70 o alla volvosar har näst intill ruinerat mig totalt. Elfel lager fel mjukvaru problem leder o bussningar ets ets. Audin elfel till förbanelse bromsok lagerfel lacksläp ets ets. S10 kan jag inte utala mig om,mer en att de gammal bil me bebrövad teknik o elektronik som håller. Rosten är ju jänkarnas bästa vän de vet jag. Har en god vän som har ett tio tal jänkare o bara ägt det. Så han vet vad han pratar ang rost. Men just bmw har jag haft några styckna o den sämsta skit bil gällande de märket var e91 320d me bara strul. Just därför ingen mer diesel för min del Såvida man inte köper ny. O säljer den fort som ögat när den närmar ca 18tm. De min erfarenhet. Men som jag alltid sakt mer utrustning mer bekymmer med bilen. Men vill endå avsluta att bmw har den mest ekonomiska bil jag har haft Kan bero på att jag gör de mesta servisar o reprationer själv därefter ett billigt bilägande. Håller mig till de lite äldre bilarna för man kan fortfarande skruva me den själva. |
|
| Jag har gett upp gällande min bil, visst, den är 10år gammal men har endast gått 14000mil. Nu börjar allt ge upp på bilen, önskar jag hade köpt en tråkig japanare istället den fungerar i.a.f. Vad är tjusningen med komfort och körupplevelse om den står i garaget hela tiden? :) Jag tror inte vi uppmärksammar fler problem här, hade en Primera -99 innan BMWn och det var inte ett enda fel på 3 år! Och den var 12 år gammal. Visst den gick inte att jämföra komforten och körupplevelsen men hur kan man bygga så TRASIGA bilar som BMW gör? BMW kanske är premium om du har en ny bil, men efter 10 år är alla andra bilar premium jämfört med BMW. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.