|
|
|
|---|---|
|
Har ett klonk i framvagnen på min x5 4.8 e70 med ynkliga 5900 mil. Detta är min första bmw och har haft den i min ägo i 2 år. Redan när jag hämta bilen klaga jag på klonk ifrån framvagnen. Klonket uppträder vid ojämn väg såsom håla eller gupp. Kan även provocera fram ljudet med kraftiga rattrörelser. Lämnat i bilen till bmw 3 gånger utan något resultat. Har bytat stab.stag,nedre bakre bärarmar samt främre dragbussningsstag. Samma ljud. Eftersom jag har själv lite kunskaper om bilar plockade jag av styrleds damasken och kände på kuggstången. Där finns ett radialt glapp på båda sidorna och knackar jag med gummiklubba hörs samma ljud. Någon som vet om det ska finnas radialt glapp i kuggstången? Tacksam för åsikter | |
| Detta låter precis som de problem jag har. Ingen som vet vad det kan bero på? | |
|
Inte något som jag läst om under åren eller hört via verkstadsbekanta som bilintresseerad. Styrväxel, drivknut, fördelningslåda är bara grova gissningar att nosa på. Tidigare ägare, stort potthål, kraftig körning gentemot skarp trottoarkant av annan förare. Extrastora fälgar och däck jmf med standard påverkar mer och redan som standard är stora nog och lika känsliga fastän man kan tycka att en SUV borde klara det en Volvo 745 klarar med 15" plåt, Land Rover Defender eller motsvarande. Nu tror jag att Ni är väldigt måna om Era bilar då Ni befinner Er här och kör med försiktighet och så men allt hänger ihop och allt vet man inte. Titta på mönsterdjupet runtom och på in och utsida. Går det att se något snedslitage? Då har något hänt. Skada eller jack i fälgen? Hjul och fälgar går att rundhetsmäta med stor noggrannhet i adekvat maskin. Ytterligare indikation. Fyrhjulsmäta så upptäcks allt som inte är 100% och kan ge ytterligare indikationer som man kan beakta men som sagt detta är kostnader man nog får stå för själv om de inte kan bevisas tillhöra i slutändan. Viktigt att maskinen och människan som fyrhjulsmäter kan anpassa den efter modell och utrustning då värdena kan vara olika för dessa. Stort potthål i stor hastighet av annan person kan ge skador i både fjäderben och mycket annat. Om bilen är köpt och fel påpekat och inte löst så finns garantier för köpare, privat 2 år och företag 2 år generellt. Står man på sig och dokumenterar allt till de som ska lösa det samt ber om fakturautskrift på det som är gjort är det enklare för nästa person eller andra att se på sin vinkel. Det kan ju behövas kunskap som kanske ett dussin personer besitter i landet? Bara pratat med verkstaden då bilen lämnats in? Skriv ned datum, tid, regnummer och vad som berättats för den som tagit emot bilen så är det klart och be om en kopia på arbetsorder. Samtidigt så är det människor som samtalar med människor. Vilken årsmodell har Ni båda och svensksålt eller import, fälg däcksort och storlek? Miltal på WGN? Vart är närmasta verkstad? Har bilen helförsäkring kan det gå att göra en skadeanmälan om indikation kan finnas att något är fel. Enstaka bilar av annan modell och betydligt äldre vet jag att man byter styrväxel men då pga slitage. Då borde maskinskadeförsäkringen kunna täcka. Mvh Asken |
|
|
WGN, kolla Wölkes, Bo-Jimmys eller vilken nu som flest servar sin SUV hos, personen som sköter deras 4-hjulsmätning borde sett flest bilar och veta det om någon... Asken |
|
|
Tack Asken! Bilen ska in hos BMW Kungsbacka på måndag. Jag är bara rädd att dem inte hittar något som är fel. Jag köpte bilen för en vecka sedan. En X5 40d 2011. Den har gått 4500 mil. Jag misstänker att bilen är mycket stadskörd, då den i princip saknar stenskott helt. Alltså mycket potthål, skrapa kanter osv. Bilen rullar sommartid på 20" originalhjul. Vad tar extra mycket stryk i hjulupphängningen vid stadskörning? Jag kan också framkalla delar av klonket vid små men kraftiga rattrörelser när bilen är i rörelse. Kan detta hänga ihop? Där jag köpte bilen menade att det var glapp i krängningshämmarna och att detta då var orsaken till oljuden. Dessa ska bytas på måndag. Jag misstänker dock att det inte är bara dessa det är fel på... |
|
| Kan man ens slita ut hjulupphängningen på 4500 mil? Min förra X5 som jag körde i 20 000 mil hade aldrig några problem med detta... | |
|
Som sagt, helhetssyn, förklaring av helhet och genomgång enligt detta. Printa ut detta och ta med och se till att rätt kille får infon. Sen direktkommunikation, dokumentation och ingen stress. Kolla föregående ägare, ta kontakt, förklara och fråga. Inte för att skuldbelägg utan klargöra. Se om verkstan där den varit servad på sen ny har några anteckningar bland alla fakturor som finns. En kanellängd kan öppna okända dörrar till en förvånad verkstadsmottagare som får besök men det har inte jag sagt:) Även med Premium Selectiongenomgång ser de inte den förare som kört sin fina lågmilade nya X5 som det vore en Land Rover Defender i Himalaya och 500.000km... Det sitter på insidan som sagt var. Ungf som man byter olja och filter efter halva intervallen och kör motorn lugnt de första 5 minuterna eller på tomgång 30 sekunder innan man slår av den eller byter kylarvätska vart femte år samt automatlådeolja och filter vid 10k mil.. Turbo och metall mår alltid bäst av det och ingen skriver om det i serviceböcker. Du kör nog så att bilen skulle kunna gå 150.000km på en omgång däck gissar jag... Men det är ingen ny bil, det får man ha i åtanke även om gott skick ska hållas. Avvägningsfråga om småljud är ok eller inte. Kan jag inte bedöma för min kristallkula är på service:) Det löser sig! Asken |
|
| Enligt verkstaden var det riktigt mycket glapp i pendelstagen fram. Dessa är nu utbytta och de klonkande ljuden har försvunnit. Inga andra fel, i vart fall inte i hjulupphängningen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.