AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.382

Skillnad på känsla i E60/E61 med och utan Xdrive?

Visa användare
255
ullebull
Bmw 520D - 2011
Har prövat några e61 och e60 men aldrig någon med fyrhjulsdrift. Är det någon skillnad i körupplevelse? Andra för/nackdelar? Är den mycket bättre och stadigare i halka?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det finns journalister som skriver att XD uppfattas som "trögare" på torr asfalt och med sämre styrkänsla.

För egen del tror jag inte jag skulle känna någon skillnad om jag inte körde två identiska bilar samtidigt.

-------
//Lövet
Visa användare
255
ullebull
Bmw 520D - 2011
Du har ingen länk?
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Haft en 520d rwd med 16"-hjul, inte speciellt kul med vinterdäck. Otäckt svajjig faktiskt, skulle kört med 17" eller 18" istället men blev för snål.

4wd ger en mer stabilitet i snömodd och slask annars för "vanlig" körning så är en rwd likvärdig. Omkörning genom en slaskig snösträng är inte kul med en rwd, går hyfsat med 4wd.
Visa användare
255
ullebull
Bmw 520D - 2011
Le boeuf

Är fyrhjulsdriften värt att satsa på då tycker du?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag har skrivit en hel del om detta, bl a om mina egna erfarenheter, med RWD respektive 4WD.
Jag har deltagit i en del riktigt roliga och frejdiga diskussioner, så där finns mycket mera att läsa än bara mina egna åsikter.
Om du är intresserad så är det är bara att använda sökfunktionen och söka på ulf530...
Visa användare
255
ullebull
Bmw 520D - 2011
Ok tack! Men när jag söker på det får jag fram 100 rubriker?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
ullebull. Om du söker på Ulf530 och får 100 rubriker, då rekommenderar jag dig att göra en kvalificerad gissning på vilken tråd som kan vara relevant.

Heter den "xdrive vs quattro" så är det sannolikt mer givande kring fyrhjulsdrift än "trasig fönsterhiss".

Le Boeuf
Ja, merkostnaden för en begagnad 4wd mot en rwd är såpass liten så jag tycker inte att det är något snack. Men bodde jag någonstans där vintern bara kommer ett par gånger per år så kanske jag hade gått på en rwd.
Visa användare
255
ullebull
Bmw 520D - 2011
Grelle

Jo jag kom ju på det sekunder efter jag skrivit inlägget :)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
En sak som är värd att fundera över, är om du är beredd att ta den ökade förbrukningen med X-drive. Störst skillnad med dieselmotor.
Du får väga de fördelar fyrhjulsdriften ger mot nackdelarna (sämre prestanda, högre förbrukning, trögare köregenskaper, högre servicekostnader, mer slitage på bromsar och chassi......).
Jag har varit sugen på fyrhjulsdrift flera gånger, men konstaterat att det kanske är 5 dagar per år eller nåt jag skulle ha nytta av fördelarna. Jag lägger hellre pengarna på riktig bra vinterdäck - och det ska vara smalaste godkända dimension, med så hög profil som möjligt. Breda lågprofildäck är ett elände i snömodd, och det kan ingen fyrhjulsdrift i världen kompensera!

Visa användare
255
ullebull
Bmw 520D - 2011
Gunnare

Kan även tänka mig att 530xd har ett sämre andrahandsvärde pga detta. Eller?
Visa användare
474
Le Boeuf
Skillnaden i förbrukning är mycket mindre på landsvägskörning än i stadstrafik. Speciellt på vintern då lådan och axlarna är kalla då drar förbrukningen iväg över litern. Men kör du långa sträckor så tycker inte jag att förbrukningen på en 4wd är så mycket att hänga upp sig på.

För att få maximalt fäste god komfort så håller jag men att man ska ha smala och höga vinterdäck men testa en omkörning på spårig vinterväg med 225/55-16" eller 205/60-16" så bör man känna ett stort obehag. En stor och tung bil som e60 behöver stadiga stommar för att gå dit du vill. Har hellre något sämre komfort mot att få en god känsla i styrning och chassie.
Visa användare
255
ullebull
Bmw 520D - 2011
Är inte fyrhjulsdrift en säkerhet även vid regn eller har jag fel?
Visa användare
474
Le Boeuf
Regnet tar ju inte hänsyn till om du har 4wd eller inte. Vattenplaning får man ändå. Om du kör omkring i rallyfart på vägarna med kraftig överstyrning så har du fördel av fler hjul som driver men vid "vanlig" körning så kvittar det.
4wd är lite overkill för en Svensson men det är bra att ha ibland :-)
Visa användare
255
ullebull
Bmw 520D - 2011
Jag kör ju rätt lugnt så. Har en bil på g och han som äger den är tydligen tävlingsförare. Hoppas den inte är hårt körd bara :/
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Min erfarenhet av (seriösa!) tävlingsförare är att de allra flesta är mera intresserade och mera rädda om sina bilar än genomsnittet.
Om man är van att hantera tävlingsbilar så finner man ju sällan någon utmaning eller någon annan anledning att köra hårt med sin civila bil. Dessutom brukar de flesta tävlingsförare vara extremt rädda om både körkortet och om sitt rykte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.