AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.394

Jag gasar när jag kör men händer lite bara 530d - 2006

xm
136
xman77
BMW 530d -05
Äger en 530D -06 och när jag kör och kommer upp i säg 30 40 km och trycker gasen på gasen så händer inget, bilen håller jämn gas, jag växlar upp alla växlar som går men inget händer. eller han kanske går upp några 10km då och då så man kan ju jobba sig upp i 80 90 men det tar ju ca 20 30 sekunder. Sen kan den funka jätte bra i några veckor sen kommer felet tillbaka och ibland så funkar den kanon på alla växlar men man lägger sig i 90km och skall köra om så händer inget när man gasar utan den bara håller samma hastighet. men kan problemet försvinna efter en stund.

Det har varit sånt här sedan i somras men då typ kanske 1 gång i månaden men nu är det 1 gång i veckan.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

tacksam för alla svar.

M V H
Niklas
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Låter som att bilen går in i nåt säkerhetsläge.. Ingen lysande motorlampa när det inträffar?
xm
136
xman77
BMW 530d -05
Nej det är inget som lyser alls. Det är det som är så skumt.

Jag fick hör av en kompis att det kunde vara partikelfiltret som söpkar. kan det vara det? Är aldrig bytt. bilden har precis passerat 30 000.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
känns som om bilen skulle vara orkeslös hela tiden då?
xm
136
xman77
BMW 530d -05
När det väl händer så käns den orkester lös. Det tar ca 30 SEK att öka typ 30km. Det går extremt sakta att komma någon vart.

Annars när bilen är normal så funkar den kanon. Men när detta väl inträffas så känns den jävligt slö
mi
101
mika2
325i -92,530d e61 -05
tja testa och kör i 90 km/h på tvåans eller treans växel eller runt 3000-3500 varv en lite längre tur på ett par mil. låt den gå på tomgång nån minut och stäng av, sen startar du och testar hur den fungerar. fungerar den som den ska så börjar partikelfiltret bli igensatt troligtsvis på grund av att dina termostater inte fungerar som dom ska. kommer vattentempen upp i runt 90 grader?
xm
136
xman77
BMW 530d -05
Jag tröttna på bilen idag så åkte med den till verkstaden. Så vi får se vad dom hittar för fel. Återkommer när jag fått besked.

Tack för alla funderingar och ledtrådar jag fått hittills.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.