AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.186

Gul motorlampa, 320d -11 (automat)

cr
4
creative14
320d Touring -11
Har en treårig 320d som har gått drygt 7000 mil. Bilen går riktigt dåligt när motorn är kall, bränsleförbrukningen är den dubbla och ett tomgångsläge existera inte. Verkstaden byte lmm på bilen, men nu efter en halv vecka efter bytet börjar motorlampan lysa gult igen, och bilen går fortfarande dåligt när den är kall.

Några tankar om vad som kan vara fel?

ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Hade liknande symptom på vår nissan micra, på denna var kamkedjan sträckt. Efter kedjebyte (dyrt) fungerade bilen perfekt igen. Kedjan borde iofs hålla längre än 3år/7000mil.
cr
4
creative14
320d Touring -11
Är det kamkedja bör väl det ingå i motorförsäkringen.

Men samtidigt har jag för mig att bilen går in i ett nödläge så fort det blir ett problem med kedjan, och bilen funkar alldeles utmärkt efter ca 5-10 min.
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Av vad jag läst om detta problemet tidigare så är det kedjesträckaren som inte funkar som den ska. Sträckaren lär vara hydraulisk o pga (för)långa serviceintervaller koksar oljan, med följd att sträckaren inte funkar!

Läste i senaste Teknikensvärld om detta, där hade dom lista bilar att undvika och där stod bmws motorer N46 o N47 med. Så det verkar vara ett känt problem, som dock inte bara drabbar bmw.

Anders
vi
7
vikwah
320iM Touring -09
Min motorlampa har lyst ett flertal gånger.

BMW har testat sig fram och bytt det ena med det andra. Efter senaste granskningen fungerade bilen felfritt i cirka 1 år.. Generellt alltid hög bränsleförbrukning. Brukar ligga runt 0,75 trots större delen av landsvägskörning i 90-100 km/h.

Sen en tid tillbaka har jag noterat ett rasslande ljud och efter inspektion fick bilen domen att kamkedjan måste bytas. Står nu inne i verkstaden i väntan på byte.

Tips:
Be om en noggrann genomgång av bilen. Är kamkedjan på gång att ge sig kan du räkna med att du har en utgift om 40 tSEK att betala. Så passa på att kolla detta med BMW innan du passerar 8000 mil och framförallt innan du passerar 10000 mil/12000 mil som försäkringsbolagen täcker. Ett tips är att du byter till en försäkring som har 12000 mil för att känna dig trygg... Min bil han passera 10000 mil tyvärr...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.