AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.038

USB eller Bluetooth, både och eller inget dera? 335i -07

PeterAhnberg
Hej! Ny på forumet men har läst här ett bra tag och kan konstatera att detta verkar vara ett trevligt ställe att vara på.

Alldeles, alldeles snart får jag tillgång till min nya bil. En 335i -07. Det känns verkligen roligt och spännande, en familjebil som även är en rolig leksak. Har egentligen bara läst positiva saker om denna bil förutom att den kanske kan vara lite törstig om man är gasglad. Den 335a vi har valt att köpa är ganska välutrustad men saknar tyvärr USB och Bluetooth. Navigation professional med 2010 års kartor är installerade och tror att 2011 finns på skiva. Min fråga: kommer jag inte kunna få tillgång till kartor senare än 2011? Då idriven inte är hdd baserad?

Jag vill kunna styra musik från min mobil direkt i iDriven via USB eller bluetooth hur skaffar jag det i efterhand, är det möjligt och är det någon som har erfarenhet av denna modifiering? Är det värt pengarna för att få tillgång till sin telefon via iDrive och är det ens möjligt? Hade en 320i innan utan nav,USB och bluetooth men hade aux och visst är det trevligt att ha möjligheten att över huvudtaget kunna spela upp musik från sin telefon till bilstereon men det känns inte helt rätt att behöva fibbla med mobilen varje gång man ska byta låt osv...

Hur är det med mjukvaran i iDrive går den att uppdatera till den senaste versionen eller måste man bygga om halva bilen då? Såg något klipp på Youtube där dom hade gjort det men fattade inte riktigt hur dom hade gått tillväga?

Många frågor känner jag men jag hoppas på några bra svar och vägledning i mitt letande. Har snokat i trådar här och på andra forum men det verkar råda delade meningar om man kan göra dessa saker jag är ute efter...

Stort tack på förhand!
//P
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bluetooth funkar enbart till att ringa med bilens handsfree och det enda du får upp på I-driven är adressboken, dvs ingen musik från mobilen kan gå denna väg, åtminstone inte i originallösningen.

USB kan användas för t ex en USB-sticka med MP3 men att koppla mobilen till USB gör inte att du kan köra t ex Spotify den vägen.

Vad jag vet är AUX det enda sättet att få telefonens musik att spela i stereon och då gäller att all kontroll (låtval, etc) sker på telefonen.

___
//Ulf
PeterAhnberg
Ok. Detta fungerar alltså bara på det nyare modellerna som har smartphone gränssnitt i iDrive då? Har sett en del filmklipp där folk spelar upp musik från t ex. Spotify direkt i iDrive och detta måste väl ske via bluetooth eller USB? Är det alltså omöjligt att få till smartphone gränssnitt för iDrive till min bil?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Finns det blåtand för att ringa med i bilen?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
PeterAhnberg
Nope, ingen blåtand... Hade det hjälpt? Kan man i så fall installera det i efterhand?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

I de senaste modellerna så kan bilen koppla upp sig mot Internet och du kan köra t ex Spotify direkt i I-drive. Tror att du med den näst senaste generationen av I-drive kan köra Spotify på mobilen och via Bluetooth styra låtval etc från bilen. Är inte helt hemma på detaljerna då jag själv sitter med samma generation som du har dock med både Bluetooth och USB. Kör via AUX de gånger jag vill ha Spotify i bilen.

___
//Ulf
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Min 120d är från 2010 och alltså lite nyare än din bil. Jag kopplar telefonen till USB via BMW-adapter som har USB-kontakt och stereplugg i ena änden och iPhone-kontakt i andra änden. Sedan kan jag köra Spotify och byta låt med rattkontrollerna.

När det gäller din navi så går det att skaffa nyare version av kartan på DVD. Sök bland trådarna de senaste månaderna här så finns det en del diskussioner om olika versioner av navi och kartor.
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Tror att det skedde ändringar 2009-2010 på 3 seriens i-Drive och att man då kunde, med hjälp av någon av eller samtliga Bluetooth tillval, streama musik trådlöst. Då övergick man från CCC-navigationen till CIC och detta kräver därför att man retrofittar allt från skärm, kablar, i-Drive reglaget m.m. samt rätt omfattande programmering för att det nya ska klaffa med ens bil.

Har man AUX t.ex. underlättar det ju själva musikuppspelningen iaf. BT-streaming är skönt men det är nog inte alls värt kronorna och tiden man får lägga på att lösa det så att säga. Det ska nog vara om man verkligen vill kunna tala och prata i telefon, samt använda dessa telefonfunktioner, direkt i bilen tycker jag och få streamingen på köpet. För det är isf viktigare enligt mig att man får senare system (CIC) med uppdaterat interface, gränssnitt, navigation m.m. för det är betydligt mycket bättre än CCC-versionen.

"BMW, probably the best car maker in the world.."
thekinglives
Peter Ahnberg: Ja, du kan eftermontera Bluetooth, du behöver en mulfbox och en monteringssats samt aktivering som sker på BMW verkstad.
Mulfboxen kostar ca 5500kr och monteringssatsen 1300kr samt aktivering 2500kr
lite annat som mic och fästplattor.

Med andra ord så blir det dyrt, lämnar du in så räkna med 10-15kkr

Kanske är det bättre med en eftermarknadslösning? typ parot eller vad de heter?

Sedan är det säkert som programmer skriver att med bmw original Bluetooth kan du ändå inte spela musik, det ska tydligen gå med parrot....

Lycka till och grattis till en trevlig bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.