|
|
|
|---|---|
|
Kallt som fn imorse, -23, bilen i motorvärmare i ca 3 timmar, startar utan problem. Ser att motortempen verkar gå upp snabbare än normalt, dock bara kalluft i bilen. Låter den gå en stund, tempmätaren prick kl 12, efter ett tag kommer värmen, tempmätare fortf rakt upp. Påbörjar en längre tripp, efter ca 3 mil ser jag att tempmätaren står på ca 13, stannar bilen en kort stund, med tändningen på ser jag att tempmätaren ställer sig på 12 igen. Startar och åker vidare, tempen tvekar lite men går sen upp igen. Stannar och gör samma procedur, går att köra en kort bit sen går tempen upp. Slutar med bogsering hem, lattjo lajban med tre ungar och fru i bilen... Iaf, jag gissar ju att vattenpumpen börjat ge upp och ser väl bara ett annat möjligt alternativ, att den frusit. Jag tömde ut rätt mkt kylarvätska när jag fixade servopumpen i höstas och har inte järnkoll på glykolblandningen. Är det möjligt att det kan vara en "ispropp"? Jag tror ju inte det men vill utesluta det innan jag börjar riva En annan fråga; Bör man byta nåt mer än vattenpump och termostat när man ändå roddar runt i motorn? | |
| kan vara ispropp men bör ju inte vara det om du fyllde på 50/50 vatten glykol efter att du bytt servopump. | |
|
Du kan mäta fryspunkten på din blandning, för att få en indikation på om det kan ha varit en ispropp. Låna en på en mack som inte bara har korv eller köp Länk . Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Ja jag får ta och kolla fryspunkten, hur kommer jag enklast åt att mäta? Går det att komma ner med en slang i expansionskärlet och suga upp? | |
|
Har haft igång bilen idag (i -27, motorvärmare är bra...) samma som igår, ingen värme i kupen men bilen blir varm, den fick gå på tomgång ett tag och sen körde jag ett par varv runt kvarteret, inga tendenser till att gå varm men i -27 krävs det nog en del för det. Den övre kylarslangen blev varm, den undre var iskall. Innebär det bara att termostaten inte har öppnat eller kan det vara propp i kylaren? Till saken hör att jag hade samma problem förra gången det var kallt, dvs varm bil men ingen varmluft i bilen. Det var ca tre veckor sen och den har gått klockrent tills igår, tyder ju faktiskt på glykolblandning snarare än vattenpump? Ska iaf ha bilen varmt inatt så får se hur den gör i morgon bitti. |
|
|
Tror inte på ispropp, då hade den gått varm. Men det låter som att du inte har någon circulation, övre kylarslangen ska vara varm. Det råkar inte vara så att du enbart känt på luften i mittersta uttaget och det vredet råkar stå på blått =kalluft? |
|
| prova att köra bilen till normalttemperatur och se om den klarar 5 minuters tomgångskörning. | |
|
Jag sätter en 100-Ing på att du har för lite glykol och att det fryser när du kör, ett knep för att tina upp en frusen kylare är att backa en längre sträcka. Börja med att kolla fryspunkten, skulle vattenpumpen vara trasig skulle den inte klara av tomgångskörning ens. |
|
| Ett tillägg: övre kylarslangen blir varm när termostaten öppnar så det är som det ska, nedre slangen ska vara märkbart svalare men inte iskall vilket tyder på att det frysit i kylarn/nedre slang. | |
|
Nej då, det kom iskall luft både vid fötterna och vid rutan så ingen tvekan om det. Bilen gick nog mer än fem minuter efter att mätaren stod rätt upp. Ska iaf in med den i ett varmgarage över natten, lär visa sig imorgon hur det ligger till. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Termostaten lär nog inte öppna överhuvudtaget vid den kylan och då förblir den undre kylarslangen kall. Jag gissar på för lite glykol i systemet. Värme systemet luftas med tändning på Full värme på displayen och 4 dots på fläkten i 10 minuter då ska elpumpen lufta ur värmepaketet ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jahapp, som sagt bilen i värme över natten, den kändes aningens mer "harmonisk" än när jag kickade igång den igår morse i -27...jag VILL ha ett varmgarage... Men iaf, känner att värmen kommer i princip direkt..nu körde jag bara kanske 15-20 minuter men inga som helst problem med att den ville gå varm, tycker nog att det borde ha hunnit visa sig om vattenpumpen är kass på den tiden? Så då antar jag att det enda att göra är att byta glykol i hela systemet? Måste jag "spola ur" det på nåt sätt? |
|
|
Kylvätskan bör bytas vartannat år ungefär för korrissionskyddets skull oavsett fryspunkt. Börja med att mäta din fryspunkt Du har nu så slipper du gissa, sen kan du suga/tappa ur behållaren så mkt som behövs för att hälla i koncentrerad glykol. 1 liter brukar sänka fryspunkten ca 10 grader i ett normalstort kylsystem. |
|
|
Jag mätte fryspunkten igår och fick den till ca -25-30 grader, något svårt att se då apparaten var lätt frusen den också. Dessutom ska väl vätskan vara varm när man kollar (?) vilket den inte var. Jag kommer att lämna in bilen imorgon för byte av all kylarvätska, finns ytterligare en anledning att göra det och det är att jag har en mix av glykol i systemet nu, när jag fyllde på efter servopumpjobbet så fyllde jag på med OK/Q8:as long-lifeglykol (rosa/röd) vilket tydligen inte är rätt, jag fick det till att så länge den är etylenbaserad så är det OK men så är tydligen inte fallet. Så nu får dom byta ut allt så jag vet att det är OK både vad gäller fryspunkt och sort. |
|
|
Det blir nog kanon, och ja.. Det var lite låg fryspunkt där. Man ska absolut inte blanda olika glykoltyper, men spolar man ur systemet ordentligt så kan du köra på vilken som. Ibland får man nog säga Grattis till ett så förmodat enkelt fel, inte ofta det är så.. |
|
| Syd att man inte kan redigera sina inlägg, men en bra idé om man kör där det kan vara riktigt kallt är att skärma av fronten, fartvindens kyleffekt i motorvägsfart är rejäl. | |
| Vågar knappt tro att det "bara" var problem med glykolen, men det verkar ju faktiskt så. Känns iaf bra att få kylatvätskan bytt :) | |
| Exakt samma sak hände mig för en vecka sen i min dagen innan nyköpta 523. Startade och körde iväg på morgonen. Tempen skenade inte direkt, men ingen värme kom. Kom ca. 1 mil innan tempmötaren gick mot rött. Visade sig att idioten som jag köpt bilen av hade snålat med glykolen. Den frös redan vid -15. Fick bogsera bilen till verkstan där jag jobbar. Mätaren visade -11 som fryspunkt. Så problemet var enkelt fixat. Av med nedre slang, ut med skitvätska och i med ny och fin glykol så funkade det kanon sen :) | |
| Ja tänk att det kan vara så "enkelt" ibland, jag fick min kylarvätska bytt i veckan och nu funkar bilen finfint :) Har faktiskt lagt in ett par pappskivor för kylaren så slipper bilen tugga i sig alltför mkt kyla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.