|
|
|
|---|---|
|
Hejsan gott folk! Nu i helgen när jag var ute och åkte lite på de snöfyllda vägarna så körde jag i en rätt djup håla och slog igenom till genomslagsgummin. Efter det dog bilen sakta och svarade inte på gas och bara dog. Sen skulle jag prova starta igen, den tuggade en del på starten, och startade kort där på. Men dog direkt, hann knappt röra gaspedalen. Och problemet kvarstår. Det är bensin i den. Tanken läcker inte eller något sådant.. Kan det vara några typiska fel tro? Har läst mig till att pumparna har en tendens att ge upp? Var sitter felet till spridarna? Och till pumpen? Tacksam för svar! | |
| Du kanske har klämt bensinrören som sitter tämligen utsatta på bilens undersidan (tillsammans med bromsrören)? | |
| Det kanske! Dom går på h sida va? | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Är ganska säker på att de går på vänster sida av bilen - eftersom anslutningarna till matar- och returledningar sitter på denna sida också (under insuget). Vid startproblem börjar man alltid att undersöka två saker - finns gnista? - finns bränsle? De två är fundamentala komponenter i en förbränningsmotor. Men på det sättet du beskriver det låter det som att motorn inte får bränsle. Du kan välja på flera olika ingångspunkter var du vill börja felsöka. En snabb sak borde vara att kolla att bränslepumpen fortfarande fungerar (man overridar bränslepumpreläet och styr bränslepumpen manuellt - samtidigt som detta kan man ju prova att verifiera/byta bränslepumpreläet). Om inget fel där så borde nästa steg vara att först mäta bränsletrycket. Om inget fel där är nästa lämpliga steg att kolla att spridarna får öppningspulser. Om inget fel där är nästa lämpliga steg att kolla om du har gnista. OBS! Utifall bränslerören är ihopklämda, kör INTE bränslepumpen i första steget länge (någon sekund bara så du hör att den kör). Du riskerar att bygga upp ett rejält tryck som kan skada bränslepumpen (och andra saker). |
|
Kan ha fel .. men finns det inte någon form av brytare i motorrummet som stänger av bilen vid en krock ?? Tror kompisen hade en bil som detta glappade i o den dog både nu o då. Tänkte om den hade löst ut då du åkte i en håla och bilen studsar till.. |
|
Vissa modeller har en "inertia switch" som stänger av bränslepumpen i händelse av en olycka som en säkerhetsåtgärd. Vill minnas min E34 518 -93 hade en sådan. Däremot har jag aldrig sett en sådan i en E34 535i. |
Den ser ut såhär Länk Sitter under sittdynan till baksätet (närmare mot förarsidan), sitter ganska dolt och svår att se. Vad jag kan se satt denna bara i 535:or för den japanska och amerikanska marknaden, inte för de som såldes i Europa. |
Här har du utförlig beskrivning om hur du overridar reläet till bränslepumpen och kan köra bränslepumpen helt manuellt Länk |
|
Herrej'vlar vad svar! Tack för all info! Jag ska under bilen till helgen och kolla rören, sen tänkte jag prova tipset om att "overrida" reläet och pumpen. Tack så oerhört mkt så länge! återkommer med svar/resultat :) |
|
|
Det visade sig vara bränslereläet som hade hoppat loss? Min fråga är då, hur f*n kan det lyckas göra det när "låsningarna" till det finns kvar och är i kanon bra skick, satte dit det igen och provade att dra upp det för hand, och det gick verkligen inte! Måste vara någon tidigare ägare som inte satt fast det proper, så det hoppat loss av den anledningen? Tack för hjälpen iaf! :) |
|
Skönt att det löste sig och tummen upp (numera "gilla"-tummen) för uppföljning av tråden! Helt rätt, ett sådant relä brukar inte hoppa upp av sig självt. Troligtvis har det suttit löst innan |
| Hehe ja. och jag är oerhört tacksam för att ni hjälpte mig, vilket resulterade i "fyndet" :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.