AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.498

525 E60 började rycka, väldigt ojämn tomgång varvar vid gas, motorlampa lyser

Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Körde hemifrån och kom 500 meter då den börja rycka, stannade och tomgången va minst sagt upp och ned.

Vi lite gaspådrag så släpper rycket och den varvar jämt vid 2000 RPM.

Motorlampan lyser, ser inga felmeddelandep i E-driven.

Tacksam för ide vad det kan vara, fukt, kyla, elfel, .....??

Torgny

Plutonium 238
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Kom på att igår kväll när jag kom hem, då var den ordentligt varmkörd, så gick tomgången inte ned till 6-700 varv som vanligt utan låg på typ 8-900 rpm.

Kanske en föraning om något på gång?

Plutonium 238
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Provade att starta bilen efter 2 timmar och den går och låter som den ska fast gul motorlampa lyser.

Är det okey att köra till verkstan? Felet dyker väl upp igen kanske..

Ska läsa av felkoderna senare ida
Eftersom den går bra så hade jag kört ett par dagar och se om lampan släcks.
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Gul lampa torde väl vara ok köra med.
Röd hade varit värre.

Återkom gärna med hur det gått och om du fått fram något.
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Läste ur felkoderna och det var 2 stycken.

P0597 Termostat krets öppen/felande dvs som ja tolkar det att det kan vara dax att nyta termostat men det är inget akut - raderade koden.

P1554 hänvisa till service manual, efter googlande så verkar det som att Vanos är inblandade och det kan vara frågan om byte Vanos solonoider, rengöring, byte motorolja fast ja gjorde detta för 900 mil sedan - raderade felkoden.

Jag lät bilen bli varm på tomgång idag och körde sedan hem bilen, ca 3 mil utan problem. Inga felkoder.

Så hur tolkar jag detta, väntar och kör???

Finns det något samband att just dessa 2 felkoder kom tillsammans???

Plutonium 238
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Jag gör så att jag byter motorolja och kör ev en flush av motorn, kommer sedan något av problemen tebaks så byter jag både Vanos solenoiderna och termostaten, de sitter precis intill varann så lika bra.

Återkommer om nått nytt dyker upp.

Plutonium 238
RA
21
RA525
525i Tourcing -06
Hej Kobolt,
Löste du problemet?
Igår när jag kom hem och stannade varierade tomgången mellan motorstopp och drygt 1000rpm, när man gasade till gick den bra..
Provade sedan starta om och inget problem, ingen motorlampa.. Någon idé?
Mvh
RA
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Tjäna RA525,

Kolla om du har någon felkod först! Kan va många saker som felar..utan att ge motorlampor felkoder etc...

jo det kan man väl säga då jag bytte olja och har gjort två oljebyten var 1000:e mil efter detta. Felkoden och allt tydde ju på en av VANOS-solenoiderna och jag har inte haft loss och gjort rent dessa så ...det kan komma igen men då byter jag nog bägge VANOS-solenoiderna direkt, inte speciellt dyra och man gör det själv.

Har dock annat långvarigt problem som gör mig tokig, har du kollat arbetstempen på din?? Kolla länkarna

Länk

Länk

Plutonium 238
RA
21
RA525
525i Tourcing -06
Tja!
Newbie på BMW..hur kollar man felkoder? Måste man skaffa ett verktyg eller går det via idrive på något vis?

Läste dina länkar, du har alltså dåligt m värme?
Hur kollar man tempen? Köpte bilen i söndags..

Med vänlig hälsning,
RA
RA
21
RA525
525i Tourcing -06
Körde du en flush? I så fall, med vad och hur?
Lite rädd för att det kan göra mer skada än nytta..
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Tjäna RA,

jag garvar så jag ramlar av stolen...som ett brev på posten så när jag körde hemifrån i morse så efter 500 meter så gick den plötsligt ryckigt på 4an vid 2000 rpm, stanna och haha inte sant..... den skaka mellan 0-1000 rpm på tomgång...inte nu igen. (ditt fel garv!)

Stängde av 2 minuter, inga lampor lös (motorlampa eller annat). Startade och har kört typ 10 mil utan problem.

Läste ur mina felkoder och jag har P0012 (pending) så ECUn avvaktar fler felsignaler för att samla statestik för ytterligare felkoder och varningslampor (gissar jag). Har ny olja så det får va bra..

Läs här Länk.

Jag avvaktar lite och tar loss kontakterna till VANOS-solenoiderna och sprayar dem. Förra året bär jag fick dessa symptom så var det också pissigt fuktigt väder. Kommer problemet igen får jag lämna in eller byta solonoiderna själv, de sitter med en bult precis längst fram på motorn (N52). Det kan säker va kamaxellägesgivare oxå..

Felet har aldrig uppträtt på varm motor utan 2 ggr tidigare på kall motor.

Angående läsa felkoder så köpte jag en OBD blåtandsläsare för 299 spänn på Länk

För att analysera och mäta motordata köpte jag appen TorquePro till min android (bara att ladda ner) för 32 spänn.

Så klart amatörgrejjer men jag är ju en amatör så det passat ju bra till mig ..Haha

Torgny
Tourqe funkar bra för vad det är till för.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
RA525, Kobolt60 ni har PM!

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Tack Ola, se PM.

BTW, snygg V8! Något du kan rek?

Torgny

Plutonium 238
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
OT.
Kobolt, om jag kan rekommendera V8?
Svaret är ja.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Hej, jo det var så att på själva julafton så slog P1554 med motorlampa till igen, typiskt 10e gången på 2 vintrar, bedrövlig tomgång mellan noll å 1000 rpm.

Hör på maskinen att nått inte e inte bra. Jag gjorde så att jag förutsätter sticky VANOS på avgassidan, köpte 2 nya VANOS solenoidoer på BMW för 2300 spänn.

Stod ute på gården å bytte båda på 20 min, hur enkelt som helst. Går fint på den lilla rundan ja körde, felkod släckt med TorquePro å motorlampan släckt..

Jag återkommer med iakttagelser, har spara de gamla solenoiderna å kanske mäter upp dem å ser om det kan vara nått elfel.

Torgny
da
25
davve530
530i -06
När du säjer båda magnetventilerna? vilka menar du då? för jag ser då bara en. eller menar du impulsgivarna?

Länk
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
På min 525i touring N52 motor sitter det en solenoid/magnetventil på insug respektive avgas kamaxel dvs 2 identiska.

Skicka mig ett sms så kan jag returnera några foton.

Var ute och testkörde idag, klart mycket bättre bottendrag och varvarvar ut lättare, har kört omkring med fel på silenoiderna ett år .......faan.

T
Ko
102
Kobolt60
BMW 525i Touring -06
BMW X5 30d -15
Ops glömde 0705456720!

T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.