|
|
|
|---|---|
|
Börjar nu bil less att fylla på glykol varje o varannan vecka för att de bara blåser kalluft när de är 20- grader. Har inte haft problem med det tidigare vinter eller sommaren som var utan de kom nu denna vinter. Har bytt kylare, termostat, termostathuspackning, vattenpumpspackning och expantionskärl på bilen och efter det provtrycktsystemet till ca 1 bar och allt verkar vara tätt.. Men endå försvinner vattnet så jag får fylla på iaf 2-3 dl varje vecka. Någon som varit med om de här? Kan de vara axelnt till vattenpumpen som läcker eller är toppackingen blåst på bilen? Den ryker inget speciellt och inget som tyder på att de hamnar i oljan. Är bilmekaniker själv men har körtfast helt så någon som haft liknande problem och har löst det och kan ge mig ett tips? | |
|
Du borde ha sett läckage på vattenpumpen när du provtryckte.. Kolla alla slangar en gång till och sedan en gång till efter det.... Vissa hål brukar vara så små att det bara ångar runt dom och då väldigt svåra att upptäcka. Kolla även så inte värmepaketet läcker inne i bilen (vet att gamla volvo tycker om att läcka där). |
|
|
Om du misstänker toppackningen så får du avgaser eller olja i kylvätskan, det är ju mycket högre tryck på förbränningsgaser och olja än i kylaren. Kan enkelt kollas med mätare eller till och med sniffas när bilen står still och svalnat. Påfyllningslocket har både övertrycks och vacuumventil, dessa kan strejka och ge de symtom som du beskriver, om du t.ex inte får upp övertrycket till normalt värde så kokar kylvätskan på vissa ställen inne i topplocket, där är normalt runt 115°C eller högre och utan visst övertryck så kokar det direkt. FP |
|
| De var torkad glykol kring vattenpump o termostathuset där av bytte jag båda men själva axeln till vattenpumpen dum som jag är kollade jag inte. Slangarna är svåra höra eller se ifall de läcker då jag varken ser eller hör läckage med den feta jävla fläkten o fläktkåpan :/ får ta och montera ner allt och kolla igenom oringar och slangar mer och prova köra utan den fläktkåpan. Misstänker inte värmepaketet för har inte fått in något i kupén och 2-3 dl borde märkas :D när jag för första gången fick symptomen att de inte kommer varmluft även fast tempen visa 90 grader så gick jag ut kollade vattennivån och när jag öppna locket hör jag hur mkt luft de kommer och det slår i hela kylaren som att luftbubblorna försöker tränga sig förbi vattnet och efter de slutat slå får jag fylla i 3-4 dl vatten och värmen kommer tillbaka. Börjar bli less hade samma problem på 540n jag ägde innan! Har inget att mäta glykolen för olja eller avgaset men tror inte toppackningen har flygit på den. Bilen har gått 18000 mil så inte tok långt heller :D så nöjd med bilen förövrigt så hade tänkt köra tills motorn eller lådan rasar på den! Tack för svar | |
| Bytte hela exp.kärlet samtidigt som kylaren har för mig locket följde med för ca 1 år sen. Borde fungera men kan aldrig vara för säker.. | |
| När du bytte vattenpumpspackning varför bytte du inte hela pumpen eller var den ny? | |
| Kände på pumpen och den glappade inte därför bytte jag inte men dum som ja är så måste ja väl göra om allt igen! Gaah så less | |
| Synd när du ändå hade den nere, den kostar inte så mycket. | |
| Låter ganska exakt som mitt problem, se min nystartade tråd. Har du bara problem när det är riktigt kallt? | |
| Jo, tycker problemet är mest när den är kall. Inte märkt av det på sommaren eller förra vintern | |
| Ferlin, kan du länka ditt inlägg? | |
| Kolla två rader under den här, "Kan det vara nåt annat än vattenpumpshaveri" heter min tråd. | |
| Ja nu fick ja inte igång bilen och när jag fick de så börja den koka och spotta ut all glykol jag fyllt på.. vafan är de för fel på biljäveln? idag var den billig! -30grader ute men nog fan ska väl en bmw gå köra iaf ? Hatar expentionkärlet som man fan inte ser ur mkt glykol man har utan att öppna locket. Och när man gjort det så flyyger de ut glykol och bubblar och ångar o sprutar över hela motorn.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.