|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tjena, Tänkte fråga, jag bytte från Auto på klimatanläggningen till "Ruta" och fläkten liksom bara.... Ja den startade väl nån halvsekund. Men nu är den död. Det immar rätt friskt. Anläggningen visar grafiskt att fläkten ökar men som sagt, inget händer. Är det fläktmotståndet? Hur vet man att det är det? Eller kan det vara nåt annat? Bilen är en 02'a 330. Tips önskas. Tack på förhand |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Problem solved. Om det är nån som vill veta så bytte jag "effektsteget" till fläkten. (fläktmotståndet) Nu funkar fläkten igen. Finns en fin guide till detta här på AP. Tog en stund med nu är det gjort. Köpte effektsteg från Autoteilemann.de i Tyskland. 423 spänn ink frakt. Hej svejs /Anders |
| Nice, gött när det löser sig fort : ) | |
|
Hallå grabbarna Hänger med på denna tråd. Min fläkt dog för ca 1 år sedan efter att ha "svajat" under en tid. Bytte motstånd och den funkade sedan prima. Tills nu dvs. Fläkten är ånyo död och jag har provat med tre olika motstånd från en delplocksfirma utan resultat. Naturligtvis kan alla tre motstånden vara kassa men det känns som om felet nu är nåt annat. Ska tilläggas att fläkten aldrig låtit illa. Tips på felsökning mottages tacksamt. Hur kollar jag exempelvis fläktens funktion utan att behöva plocka ur den? Mvh, Mattias |
|
|
Enklast är nog att tvångsmata den alternativt mäta spänningen. Det finns två ställen att göra det, antingen vid motorn eller via kontaktdonet för effektsteget. Om du söker på "blower output stage" och X671 på i elschamana på Länk så hittar du relevanta elscheman. |
|
|
Hej igen. Orsaken till min döda fläkt var att bilen stått i ca två veckor och motorn hade då fastnat! Jag puttade lite på ett av fläkthjulen genom hålet där motståndet monteras och nu snurrar den glatt igen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.