AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.638

Diffust kylvätskeläckage E39 523i

ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Hej,
Har en 523 -96 som jag nu ägt i knappa 2 år. Har hittills varit mycket nöjd med den, bästa bilen jag hittills ägt. Nu har jag emellertid haft lite strul med kylningen alltsedan november ifjol.
Det började med att bilen gick varm när jag var påväg hem från jobbet en dag, det visade sig att nivån i kylvätskesystemet blivit så låg att den började pumpa runt luft.
Jag bytte då termostaten och expansionskärlet eftersom det senare såg ganska uppsvällt ut. Vattenpumpen är bytt enligt föregående ägare, har också kollat upp det med verkstad så det verkar stämma. En piratversion dock.
Nå, problemen kvarstod med ständigt våt skyddsplåt under motorn. Läcker någonstans ifrån fortsättningsvis. Det är så otroligt lurigt att se varifrån det kommer men har konstaterat att det inte kommer från någon kylarslang.
Började misstänka kylarn för den var original. Sagt och gjort, köpte en ny kylare, Nissens, och monterade dit. Luftade och hela köret.
Körde några dagar och tyckte allt verkade OK. Så började läckaget igen!
Nu är det så förbaskat kallt ute så jag har inte riktigt möjlighet att undersöka varifrån.
Tycker det mesta börjar vara bytt, var kan det nu läcka ifrån?
Finns det nån vänlig själ som kunde säga var jag nu ska börja leta?
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Gör som jag gjorde .
Jag åkte in till en ac verkstad som säljer Nissen kylare och fråga dom om dom kunde ha i lite spårmedel i kylarvattnet och komma tillbaka efter jag kört lite så dom kunde kolla med uv lampan.
Min läkte minimalt och hittade felet med uv-lampan , ett lite mikroskopiskt hål långt upp till vänster på min kylare.
Inte konstigt jag hittade det med att titta efter fukt för det ångades ju bort bara .
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Bytte du locket till expansionskärlet?

___

Min bil: Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kolla också:
* Den tunna slangen som sitter under insuget. Syns framifrån med ficklampa.
* Slangen som går längs torpedväggen och in i motorns baksida längst upp. Den blir varm och spricker ofta i anslutningen. Då rinner kylarvätskan längs slangen så det syns inte. Men med teleskopspegel och ficklampa syns det.

Kolla båda med motorn igång.

___

Min bil: Länk
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
"Bytte du locket till expansionskärlet?"

Nej, det gjorde jag inte. Började faktiskt fundera jag skulle förnya det.
-22 grader ute idag igen, blir inget gjort idag heller.
Ska även kolla slangen du nämnde, återkommer.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Locket är också billigt på BMW om man jämför med t ex Mekonomen.
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Låter fint.
Hamnade att stanna vid vägkanten idag igen och öppna luftningsskruvarna, tempmätaren började gå mot rött. Jag som trodde jag hade fått den luftad.
Knepigt det där med att lufta, ibland kan man köra långt innan tempen börjar svaja och ibland kan man köra närmare 50km utan några problem.
Kan ha att göra med att det är så kallt ute så termostaten inte alltid öppnar.
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
*köra kort, menade jag
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Idag började bilen j-vlas med mig igen när jag var på väg hem från jobbet. Tempen började gå upp mot det röda området så jag stannade vid vägkanten och släppte ut luft vid termostathuset. Fortsatte färden hem och när jag kom hem påbörjade jag luftningsproceduren. NU tror jag dock att jag fick den ordentligt luftad, fick fylla på rätt mycket kylarvätska och sakta men säkert började det strömma vätska ur båda luftningshålen.
Får innerligt hoppas att kylsystemet verkligen är luftat nu. Börjar bli less att stanna vid vägkanten varje gång man ska ut på vägarna :)

"Kolla också:
* Den tunna slangen som sitter under insuget. Syns framifrån med ficklampa.
* Slangen som går längs torpedväggen och in i motorns baksida längst upp. Den blir varm och spricker ofta i anslutningen. Då rinner kylarvätskan längs slangen så det syns inte. Men med teleskopspegel och ficklampa syns det.
"

Dessa verkar nog vara intakta enligt vad jag kollade..
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Lite uppdatering här igen då.
Har nu kört till och från jobbet utan problem, luftningen lyckades alltså. MEN läckaget någonstans i motorrummet fortsätter. Kylaren är som sagt ny, slangarna hela och fina, vattenpumpen ny 2011. Enligt "uteslutningsmetoden" börjar det snart bara finnas två svaga punkter kvar: locket till expansionskärlet och sprucket termostathus.
Har beställt dessa båda så de borde komma på fredag.
Finns det eventuellt någon till svag punkt som jag missat?
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Har nu hittat varifrån det läcker, det var mellan termostathuset och motorblocket. Köpte ju som sagt ett nytt termostathus som jag igårkväll monterade. Försökte så gott jag kunde spänna det jämnt och inte för hårt men likaväl såg man i morse att det hade sipprat ut lite kylarvätska :(
Är det generellt svårt att få termostathuset att hålla tätt på E39?
Jag hade ju bytt termostaten i november och då bytte jag ju o-ringen också, så den borde det väl inte vara något fel på?
ma
142
matz81
315 -82
523 -96
Tänkte avrunda denhär tråden med att problemet löste sig.
Skruvade loss termostathuset ännu en gång, rengjorde kontaktytorna noggrannt och applicerade en sträng Loctite silikontätning innan tillbakamontering. Nu håller det tätt!
Om man nu ska säga att något onödigt blev bytt är det isåfall kylaren, det var ju nämligen inget fel på den gamla.
Men det är ju också bra att byta i förebyggande syfte, den förra var ju iallafall den som satt i bilen när den lämnade fabriken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.