|
|
|
|---|---|
|
Tja, har fått ett problem. Det luktar vad jag tror bränd olja in i kupén, extra mycket om man gasar på bra. Vad jag förstått kan de bero på mycket. Men jag kollade under huven och där såg ut att vara något form av läckage. Vad kan detta vara? Topplockspackning? Varför isåfall? Har räknat med att det blir dyrt i vilket fall. Kolla bild: Länk Jag är usel på motorer och sånt, hoppas någon annan vet något. /Robin | |
|
Antingen har du ett vanligt läckage ifrån ventilkåpspackningen eller så har du råkat ut för frusen vevhusventilation. Kontrollera om du har gul gegga under locket för oljepåfyllningen. Sök även på frusen vevhusventilation i forumet så finner du mkt läsning om detta. Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
Tack för svar. Kan den bli kass efter en hård vinter eller funkar den bara sämre på vintern och normalt på sommaren? Sist jag fyllde på olja så var de gegga, googlade de och kom fram till kondens pga att jag kör så lite med bilen. |
|
|
Antingen fryser vv eller inte, gör den det så märker du det ganska snart.. Det sprutar oftast olja överallt, den den kan tränga ut. Jag är övertygad om att det är ventilkåpspackningen eller packningarna till skruvarna som ventilkåpan är dragen med. Jag har bytt båda på min. Packningen var hårdplast. Enklaste sättet att kolla är att ta bort motorskyddskåpan (10mm, spärrskaft) sedan kollat ifall oljebrunnarna vid tändsplarna är fulla med olja. Eller om du ser olja på skyddet till grenrören. Detta hände mig och jag köpte ny hos schmiedmann för 303kr. Detta var vid va 20k mil. |
|
| Det är inte alls mycket olja som läckt, typ några droppar.. Frusen VV tror jag inte då det inte har varit så kallt senaste tiden, som lägst kanske 7-8 minus i januari, kanske räcker vad vet jag. Får nog lämna in bilen helt enkelt. | |
| Spricka i grenrör ? | |
|
Kan nästan sätta en slant på att det är ventilkåpspackningen, läckte på exakt samma ställe som på din bil på min e46 jag hade tidigare, ganska lätt hemma jobb och inte alls dyrt! Finns en guide här på sidan om jag inte minns fel |
|
| Tja, nu har jag bytt den men de luktar fortfarande lite bränd olja, TROR jag det är.. Jag får kanske be någon annan titta på det. Själva bytet gick bra men tidsdödande som fan och ett par svordomar senare så var de klart. Den gamla packningen kunde man typ dammsuga upp haha. Men vad ska jag göra nu? | |
| F-tar: De kan också vara packningarna till skruvarna. En skruv var täckt av lite olja osv men tänkte inte så mycket på det. I övrigt var de gul klegg överallt....... | |
|
Jo och det skrev ja för längesen också om du scrollar upp;) Du bytte väl också dom hoppas ja?? Dom läcker ju ännu värre än packningen i sig :S Min packning läckte inte utan de läckte från skruvpackningarna. |
|
| Det luktade lite för mig i ca en vecka efter. Det krävs ju lite inspirerad körning för att bränna bort allt! Men ja torkade rent de ja kom åt iaf. | |
| Okej tack. Nej jag bytte inte dessa, läste visst inte så noga där, vart hittar jag dom packningarna till skruvarna? | |
|
Oj då :( jobbigt... På schmiedmann :) |
|
| Det är väl bara att ta av en och en och byta, inte så farligt väl? | |
| Jag kan inte hitta de tätningarna till skruvarna.. Kan du länka hade det varit schysst. :) | |
| Jag hittade till slut, finns ju ingen edit-funktion här. Jag ska se om bmw här i halmstad har såna på lager, det är nog inte omöjligt för jag tycker frakten för ett kuvert typ var dyrt. | |
|
Nä de räcker nog om du byter dem en å en så slipp du lyfta kåpan igen :) Hatar att de inte finns nån Edit knapp här -.- |
|
| Idag luktade de som fan, hittade var oljan krypt ut och de verkar fortsätta för de var färsk olja.. Det måste vara en skruv eller något som läcker. Det var dessutom allra längst in och de skruvarna går inte att se utan att ta bort skyddet för motorn. | |
|
Det är bara att vänta in packningarna! Du få köra lite tills dess om möjligt :) |
|
| Jag beställde packningarna dag, skulle få dom imon enligt bmw så hoppas på det. Hittade även stället det droppade ner på och sen avdunstar, därför de luktar så in i helvete illa. Såg en pöl stor som en enkrona, efter 1 mil var den borta men idag efter lite körning var de en liten pöl igen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.