|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Är trött på mjuka sladdriga vinterdäck. Ska skaffa nya 225/45-17" däck till min 9-5 Aero Kör idag på helt nya 205/55-16" Nordiska friktionsdäck Good Year ICE+ de förvandlar bilen till världens tråkigaste mjukaste kursinstabilaste bil som finns ja ungefär som en gammal Jeep Grand Cherokee från 1997 och så ska det ju verkligen inte vara och är absolut inte sån med sommarhjulen. Tänkte nu skaffa 17" vinterhjul istället. Förklarade problemet för däckhandlaren han föreslog Continental av europeisk modell men efter man läst lite på nätet varnar de för de europeiska friktionsdäcken. Tyvärr hittar jag inget där de nämner märke men gäller detta även de stora märkena? Tror ni bilen känns bättre med 17" friktion än 16" eller kommer bilen vara lika instabil? Min XC70 med dubbade Continental är mycket stabilare på vägen i dagsläget. Är dubbdäcken hårdare än friktionen? Dock vill jag tycka att dubbar också gör bilen instabil ( av erfarenhet från Bridgestone 16" på E38) Tacksam för tips på vad jag bör ha och inte och kanske någon som själv har erfarenheter av vilka däck som är stabila och inte? |
|
De mjukaste däcken är nordiska friktionsdäck, sedan kommer dubbdäck och sist continentala friktionsdäck så både dubbat och continentala friktionsdäck lär ge mer stabilitet än du har i dag. Sen är ju däck alltig kompromisser och genom att byta till t ex continentala friktionsdäck med ökad stabilitet på våt och torr asfalt så får du samtidigt sämre egenskaper på snö och is dvs vinterväglag. Vilken typ av däck man väljer beror ju mycket på var man bor och var man kör. I Skåne hade ju continentala friktionsdäck varit det självklara valet hittills i vinter men sånt vet man ju aldrig i förväg. Kör själv med dubbade 18" Conti Ice-contact och det är hyffsat stabila men inte jämföra bara med mina 19" sommardäck. Körde hem från Sälen förra helgen och efter 25 mil på snövägar är jag glad att jag inte körde på continentala friktionsdäck. Det är upp till dig vad du prioriterar... ___ //Ulf |
|
|
Har kört s.k. friktionsdäck för mellaneuropa i 6 år nu, och ångrar inte en sekund. Visst de är sämre på snö och is, men skillnaden är inte så stor idag som den var för några år sen. Bor inne i ett samhälle i södra skåne och pendlar 13 mil per dag, men de få dagar om året som det är snö härnere så fungerar, nästan alltid, också snöröjning och saltning. Har misslyckats ta mig till jobbet 3 dagar på dessa år, men de gångerna hade inte ens en jeep kommit fram. Så jag kommer aldrig att skaffa något annat såvida jag inte flyttar norrut. |
|
|
Nokian Hakka R eller ännu hellre Hakka R2, de är så bra att man inte behöver dubbdäck, iaf inte söder om Dalälven:) Mvh Asken |
|
|
Tja, däck är ALLTID kompromisser! Vill du ha optimala vinteregenskaper måste du välja ett däck med relativt mjukt gummi och många sajpningar i mönstret = bra på snö och is men sämre på barmark. Vill du ha ett stabilt däck på barmark måste du välja ett däck med styvare gummi och med färre/mindre sajpningar = bra på barmark men sämre på vinterväglag. Faktum är att en medelväg som både klarar barmark och ren vinterväg bra, är dubbade däck då de måste ha lite mer stabilt gummi för att hålla kvar dubbarna. Men då får du å andra sidan nackdelarna med högre vägljud och dubbar som slits på barmark. Hur man än vänder och vrider på det har man arslet bak, som man brukar säga! ;o) Så val av däck blir som redan nämnts mycket en fråga om vilka behov och önskemål du har på däckets egenskaper, kontra vilka väglag du brukar köra på, samt om du har möjligheten att ställa bilen de dagar då vinterväglaget är allt för taskigt. Själv åker jag och frugan på sådana vägar att vi har valt att ha dubbdäck på båda bilarna. De bullrar lite mer men ger å andra sidan bra grepp i alla tänkbara vinterväglag där vi kör. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nokian WR A3 skall annars vara ett "mittemellan" friktionsdäck, bättre isgrepp än mellaneuropeiska, stabilare än nordiska. Men kolla gärna testerna, har själv ingen erfarenhet av dem. | |
|
Är medveten om att det inte är en SUV du skall ha däcken till, men jag har en X6 med mellaneuropeiska (GoodYear Ultragrip Wrangler 255/50/19) och frun en X3 med dubbade (nya Hakka7 245/50/18). Det enda underlaget som de dubbade däcken är bättre är på ren blankis och det skiljer förvånansvärt lite då också. Sen är dubbat på barmark ingen höjdare direkt. OK, det är skillnad på bilarnas storlek och tyngd som skulle kunna spela in. Det är andra vintern (i Stockholmsområdet) som jag har X6:an och jag är förvånad varje gång jag kör X3:an att det inte är bättre grepp med dubbdäck. X6:an med de däcken är en helt suverän vinterbil. |
|
| Hakka R är ett väldigt bra däck överlag tycker jag. Kört min fars Audi A6 Allroad på Hakka R en hel del och det är tyst och fint. Kör Hakka 5 på min BMW och de är vassare när det blir riktigt halt men köper nog dubbfritt motsvarande R nästa gång i vilket fall då jag kör i Sthlm. Dock när jag hade Audin till Östesund innan jul så var det väldigt slingrigt vid underkylt regn. | |
|
Kloka ord ovan, eftersom du tröttnat på sladdriga vinterdäck så rekommenderar jag antingen dubb om du inte långpendlar eller europeiska vinterdäck om du mestadels kör långt på saltade motorvägar. Det blir kompromisser oavsett som redan påpekats... |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Låter som europeiska friktion passar bäst. Skulle det bli kaos så har vi en Xc70 med dubbade Continental och den tar sig fram i stort sett överallt. Då är frågan svindyra Continental friktion europeiska eller exvis hankook eller något annat lite billigare märke Alla ''no name'' går bort. |
|
Vad du än köper se till att de är senaste modellen av däcket, har hänt mycket med de dubbfria senaste åren och en >2år gammal modell är ett sämre köp. Köpte Pirelli sottozero3 för jag inte hittade senaste Continental som RFT. Extremt nöjd hittills, bilen är tyst och väldigt mycket stabilare än med "no name" dubbfria icke RFT. /A |
|
|
Kör på Conti TS850 (centraleuropeiskt), går som tåget på autobahn. Kör på 16'' och är väldigt nöjd. Greppet är förvånansvärt bra, körde hem på E6 norrut idag, gick bra att friska på trots att det bitvis var rätt halt. Funkade fint i Alperna i förra vintern på rena snövägar. Detta sagt utan att påstå att dom är bättre än nordiska dubbade när det är ishalka. Betalade 1365:-/däck (T) hos Klang förra vintern, jag tyckte det var helt ok. Calle |
|
| Gäller det europeiska vinterdäck är contidäcken grymma, har haft både 810 och 830 innan. Bra på i stort sett de flesta underlag utom ren is. De är visserligen dyra men de håller ihop bra och du kan köra många mil med dem. En generell nackdel med Conti är däckens relativt höga rullmotstånd dock. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Vad tror ni om Nokian WR A3 ? När jag läser om dem låter det precis som däcket jag söker.. Länk |
|
Jag tror A3 är kanon, åtminstone för mig själv. Jag har inte haft A3, men jag är också sugen på det och har haft flera omgångar Nokian WR på 740 / 540 och varit kanonnöjd. Bra grepp, tysta, bekväma. Inget gammalt sjungande från gamla läskiga dubbdäck! Jag tror personligen att många som sejfar och kör dubb för att de inte vågat pröva friktion, skulle bli förvånade. Det blev i varje fall en vän, som alltid tjatat om dubb men köpte en uppsättning styling 66 M-fälgar med Uniroyal friktion. Han hörde av sig förra veckan och sa att han var förvånad att det var så bra grepp, det hade han inte trott. Dessutom är det ju en lyxigare känsla att slippa åka på brommande dubbdäck. Marigt dock för mig att rekommendera till någon annan. Jag vet ju inte hur / var du kör och vad du förväntar dig. På SNÖ är de lika bra eller bättre än dubbdäck, dock på is är det bara dubb som greppar. Om du bestämmer dig vore det kul att höra vad du tycker. |
|
| Jag har Nokian WR g2, som borde vara nån föregångare. Väldigt stabila och tysta däck, men tyvärr totalt värdelösa på snö och is. Nu är kanske det nya däcket förbättrat på detta, men för mig som bor norrut funkar det inte så blir tvungen att köpa nya (dubbade) till veckan. | |
| Jag rekommenderar Nokian WR D3.Har det på min 330 och dom fungerar mycket bra. | |
| Har kört en vinter med WR A3 - var nöjd med det, dessutom var priset helt OK. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.