AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.297

Värdering 530iAM -05 Touring, 13000 mil

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hej

Jag har fått ett inbytesförslag på en 530iAM Touring 13000 mil. Svensksåld. Utrustad i princip med M-sport, skinn och metallic. Inte så mycket extra. Vad kan rimligt värdering vara om man vill sälja iväg den skapligt snabbt? Den saknar dragkrok och avstängningsbar airbag vilket gör att den bara kan bli en temporär lösning.

Enligt bilpriser.se ska den vara värd 120-130 men jag hittar ingenting jämförbart till salu för de pengarna.

HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S548A
White direction indicator lights
S851A
Language version German
S205A
Automatic transmission
S226A
Sports suspension settings
S2NPA
BMW alloy wheel, M double spoke 135
S302A
Alarm system
P337A
M Sports package
S339A
Shadow-Line
S386A
Roof railing
S428A
Warning triangle and first aid kit
S442A
Cup holder
S464A
Ski bag
S481A
Sports seat
S494A
Seat heating driver/passenger
S4M3A
Interior moldings Alu Cube Pure
S502A
Headlight cleaning system
S508A
Park Distance Control (PDC)
S522A
Xenon Light
S534A
Automatic air conditioning
S540A
Cruise control
S698A
Area-Code 2 for DVD
S710A
M leather steering wheel
S715A
M Aerodynamics package
S775A
Headlining anthracite
S842A
Cold-climate version
S850A
Freischaltung Navigation länderspez. Navigation access request,country-spec.
S8SPA

-------
//Lövet
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Här är en med liter mer mil och utan xenon
Länk

Låg milad
Länk

Något mitt mellan kanske?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Båda länkarna går till samma bil ;-)

-------
//Lövet
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Denna ska det vara,
Länk
Om utbudet av 530 är litet kanske 525 M-sport kan funka som riktmärke, med förslagsvis 10-15kkr upp för 530. Skillnaderna mellan motorerna på E39 är ju numera obefintlig så på en äldre E61 borde det vara samma.

Är det frågan om den uppdaterade motorn som kom under våren 2005 eller den gamla 231hk spisen? Den nyare blev ju både snålare och starkare...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är den nya motorn. Bilen tillverkad 2005-08-28.
Intressant fråga för jag får olika bytesförslag på äldre E60-or, bensinare, 523i och 525i mot den 530d E60 som jag har ute på Blocket. De är dessutom optimister och den med 525i Manuell med M-sport -06 räknade med att få byta jämnt för den bil jag begär ungefär 140 tkr för. En Touring är givetvis normalt ett betydligt bättre byte än en Sedan. Trevliga motorer också men ofta vill just dessa bilägare byta till diesel, även om det är av ungefär samma årsmodell. Jag tror att de är rätt så svårsålda. Bilpriser.se visar väl ungefär det matematiska värdet men risken är nog man blir stående med inbytet. Jag har hellre kvar en rätt så fullmatad diesel och väntar på en köpare utan byte alternativt med en intressantare bytesbil. Jag har därför hittills tackat nej till dessa killar.

/Anders
Ursäkta för off-topic men är inte de äldre E61 dieslarna (i synnerhet 530d) bisarrt dyr i skatt? De kräver väl närapå lantbruk eller liknande för att få ekvationen att gå ihop jmf med en bensinare?

Det krävs väl en riktigt bra spec på en bensinare idag då de främst tilltalar entusiaster.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Runt 6500 har jag för mig. Diesel är för min del inte intressant den här gången eftersom den inte kommer köras så mycket. Sambon är mammaledig.

-------
//Lövet
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vet inte riktigt hur jag ska göra. Har nu fått info att:

"Kompressorn är utbytt vid 11000mil. Dock är inte den inte 100% kalibrerad till bilen. Har hänt att det kommer upp ett felmeddelande , "Level controll fail" men kompressorn håller tryck och allt funkar klockrent. Man ska tydligen kunna nollställa allt, och då försvinner felkoden. Men det är så sällan den kommer så jag har inte brytt mig."

Låter det som en rimlig förklaring eller är kompressorn på väg att ge upp?

-------
//Lövet
Om det nu är så enkelt att nollställa förstår jag inte varför den nuvarande ägaren fixar det. Alternativt att du kollar vad det skulle kosta att få det fixat och sedan tar med det i kalkylen...det är ju så bilfirmorna resonerar när de tar in bilar i inbyte.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Kompressorgrejen låter som skitsnack tyvärr. Är allt 100% ska inte felmeddelande komma upp.. Ska inte behövas kodas nåt vid byte!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.