AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
633

Skrammel under huven

mclud
Det skramlar som en liten betongblandare under huven på min 525ia, 1990. När bilen stått still i ca 6 veckor har det dessutom läckt ut någon sorts vätska, troligtvis vatten. Inga varningslampor lyser. Ej AC, servostyrningsolja OK, motorolja OK, automatlådeolja OK? (vågar ej köra bilen varm). Bilen startar och är helt OK förutom skramlet/rasslet. Vad är på G?

mclud
Ma
24
Majk
525 i Touring -92
Tjabba mclud.Det kan vara kamkedjan.......låter kanske
inte troligt men det är det första som jag hade kollat.
Sen har du lite remmar kanske som behöver ses över.
Börja med det du tycker är enklast först.Lycka till:-)
Det är väl 12 ventils motorn i en -90a, då har du ingen kedja utan kamrem,samt mekaniska lyftare dom brukar behöva justeras lite då och då,kan skramla rätt rejält,när jag hade en 525a så fick jag justera ca 2-3ggr under 4a år.låter dom illa så justera dom innan kammen tar slut. mvh jocke
Fr
44
Fredde
530iaT M-sport -01
Det är med största sannolikhet vattenpumpen som har gått sönder . Det är inte så stora pengar i det . 900:- på BMW om jag inte minns fel .
Om det hade läckt ut vatten så är det ganska troligt att det är vattenpumpen, den brukar kunna ge upphov till hårresande missljud. dum fråga: har du kollat kylvattennivån ?

- G535 -
mclud
Det var mycket riktigt vattenpumpen och det lät verkligen för taskigt, cementblandare av miniformat. Fläkten satt löst på sin axel pga detta. 1900sek på bmw-verkstad. TAck för tipsen!

mclud
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.