|
|
|
|---|---|
|
Hej. Tänkte kolla om någon har några idéer angående missljud från servo vid fullt rattutslag. Märkte det först för någon månad sedan och har undvikit problemet genom att helt enkelt inte svänga fullt ut. Men det känns ju inte som någon långvarig lösning. Är det så enkelt att det är för lite servoolja eller kanske ett kostsamt pump-byte? tacksam för alla svar… // mathias | |
|
Första tanke är för lite olje nivå. Tänk bara på så du inte blandar röd och grön, för srtyrväxeln kan börja läcka så fall |
|
| Får kolla detta i eftermiddag vilken färg jag har. Var köper man rätt olja då? BMW eller biltema, skall man satsa på den dyrare varianten? | |
|
Bmw, Mekonomen, Biltema har båda färgerna. Kör själv med Biltemas efter jag gjorde olje byte på servon. Ska du bara fylla på så köp på Bmw så du får rätt. Det bör de se vad som varit i från början |
|
| Har kollat servo-oljan nu och nivån var bra. Tycker det verkar konstigt att den bara gnäller vid fult rattutslag. Är remmen mer belastad då eller är det jobbigare för pumpen? Jätte tacksam för all hjälp... | |
|
Har samma på min 325 och har varit så i snart 2 år. Tjutet uppstår vid fullt rattutslag tycker dessutom den är ganska tungstyrd, är det något du också upplever Nordholm? MVH |
|
| Tungstyrd vet jag inte, min erfarenhet av min bil nu och min förra BMW är att de har varit relativt "tröga" överlag. Kollade som sagt nivån och även läckage utan att stöta på något som verkade onormalt. Sedan så låter det ju inte riktigt som något rem-tjut utan mer som ngt "hydral-gnäll". Grymt bra förklaringar nu känner jag. Hur som helst har jag försökt och leta runt utan att ha hittat någon vidare förklaring. Något som känns lite tryggare är ju faktiskt att du haft liknande problem i två år utan att något gått sönder och kostat skjortan…. Vad har du felsökt hittills? | |
|
Håller med om att det låter som något hydral-gnäll. Då jag senast gjorde hjulinställning så bad jag mekanikern att kontrollera så att styrningen kändes normal. Han kontrollerade bland annat damaskerna men upptäckte inga läckage eller något annat onormalt. Har inte gjort mer än så utan har mer eller mindre vant att det ljudet uppstår ibland. Är ju inte så ofta man gör fullt rattutslag bara lite pinsamt då det oftast uppstår på parkeringsplatser. MVH |
|
| Verkar ju helskumt detta. Håller med om att det låter ju inte roligt, backar ju hellre en gång extra än och svänga fullt. Hade varit grymt skönt att få det fixat, hittills känns det ju som att det inte är något som tar skada och borde därför inte vara allt för dyrt att fixa. Kanske bara är önsketänkande! Får hoppas någon kommer med någon grym idé man kan kolla upp... | |
|
Även min nivå har varit ok hela tiden har även testat att lufta systemet men ljudet finns kvar. Blev lite fundersam ifall ljudet uppstår åt bägge hållen eller bara det ena ska testa det nästa gång jag kör. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.