|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som rubriken lyder har jag problem med detta felmeddelandet. Hela meddelandet lyder såhär: Steering wheel lock Electric steering wheel lock defective. Steering wheel cannot be locked or unlocked, as applicate. Engine start may not be possible. Contact the nearest BMW service. Varje gång jag låser upp bilen plingar det till och meddelandet dyker upp och det försvinner inte. Kan starta bilen och köra (körde bilen hem efter att jag fick meddelandet, enda gången jag startat bilen sen dess). Häromdagen blev jag påbackad av en bil som backade dragkroken rakt in i min front/spoiler och ca 36 timmar senare dyker detta meddelandet upp. Bilen ska in på verkstad och få ny front/spoiler men verkstadskillen hade svårt att se ett samband sådär på rak arm utan att titta närmre på det. För mig är det ganska uppenbart att där är ett samband mellan påbackningen och felmeddelandet. Vet dock inte om försäkringsbolaget/verkstaden tycker det. Vad tror ni? Och vad innebär felkoden? Tack på förhand! Mvh | |
|
Min översättning: "Rattlås Det elektriska rattlåset är ur funktion. Det går ej att låsa alternativt låsa upp rattlåset. Ev går det inte att starta motorn. Kontakta närmaste BMW verkstad." Verkstäders mekaniker har påfallande ofta svårt att se samband, de saknar inlevelseförmåga, men om felet dyker upp på datorn så kan de åtminstone åtgärda själva felet även om felets orsak inte syns där. Möjligen är det någonting innanför fronten som kommit i kontakt med styrningen. Nu kan ju du starta motorn, men det beror nog på att rattlåset inte låst. Du behöver en kompetent verkstadskille. |
|
|
Det konstiga är att rattlåset låser när bilen inte är igång och när bilen är igång är där inget rattlås som brukligt. Märker ingen skillnad förutom felmeddelandet. :-S |
|
|
Om rattlåset fungerar så som du säger, så är det ett felaktigt felmeddelande av okänd orsak. Osäker på vad du ska göra. I samband med service bör du få verkstan att släcka felkoden. Om den kommer tillbaka måste du kolla rattlåsningen. För egen del har jag nog inte tänkt på hur och när ratten låses. Kollade på min bil nyss och ratten verkar inte vara låst när bilen är låst/larmad. Jag har comfort access men låste bilen och lämnade nyckeln utom räckhåll för bilen. Gick hur bra som helst att vrida framhjulen +/- 10 grader genom öppna fönstret. |
|
|
BMWs elektriska rattlås dras ju med just detta fel. Kolla att batteriet är ordentligt laddat, kan ofta bero på det. Låter ju som om du är och grejar en del med bilen utan att starta den... kan ge låg batterispänning, särskilt nu på vintern. Alltså, ladda batteriet och låt en verkstad konditionstesta det och byt det om det behövs. Nolla DÄREFTER felkoden. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.