AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.779

E32 750i och universallambda går det ihop?

Visa användare
45
Nimo
728 IA 99
730 IA 88
740 IA 93
Som rubriken lyder har en 91 E32 med m70 som jag fick genom bes. effter att jag byte till universal kattar och även universal lambda från yourex. Men idag tänkte jag att jag kollar avgas värdet igen och då blev det inte bra! co 0.6 HC 255 så kallad lambda 1,08 o2 1.4 frågan är varför? Körde en bra runda för den skulle bli varm, in med avgasmätare co0.01 hc35 lambda 1,02 tänkte jag bra, men inte sant ju längre bilen stod på tomgång så co gick upp till 0.6 hc till 300 och lambda till 1,08 effter ca 4 min.
Kopplade upp för att se om den gick i så kallad Close lop men tyvär inte, fick felkod på oxygen sensor signal och när man skulle fölsöka vidare så visade det bara 0.45v på lambda regleringen alltså ingen. Min fråga kan universal lambda går sönder effter 2 dagar? Har de inte fungerat alls? Skall man använda original lambda? De är inte biliga
FAst bilen är bes. så vill jag inte köra så, har någon en oem lambda beg till salu? Eler var skall man köpa nåt som funkar? Läste här på forum att nån köpte biltemas lambda och det funkar. Nu börjar jag tvivla på det. Ha Ni några ideer? Tacksam för svar
MVH
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Lämnade tillbaka en tema sond för ett tag sedan,pendlade normalt i ca 2 dagar sen frös värdet.
Jag tror att jag har en ny originalsond till 750 i kartong,kan det va intressant om jag halverar priset?

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det är väl inte universal som är felet utan snarare bristande kvalite på just lambdasonden. De förekommande smalbandslambdasonderna använder sig av exakt samma signalspectra. Få tag i en riktig Boschsensor universal så lär du nog få bra värden. En bra kompromiss till modellanpassade för tredubbla priset.

Eller att du köper truckers :)
Visa användare
45
Nimo
728 IA 99
730 IA 88
740 IA 93
Har kolat litte själv och läste på en sida att det finns en diagnose lambda och regler lambda den första är till nyare bilar typ 00 upåt och den andra regler till äldre, är den någon som vet mer om deta?
Sen hur vet man vilken kontakt till vilken lambda alltså vilken bank 1-6 7-12, det är inte heller bra om jag har förväxlat de.
Visa användare
45
Nimo
728 IA 99
730 IA 88
740 IA 93
Har byt b[da lambdor till orginal, inga felkoder de fungerar som de skall men ingen skilnad på avgas värden, det tar 3 min på tomgång så höjs hc och co.
Kan det vara biliga universal katalysatorer somm inte räcker till?
Är det någon som vet vilka universal kattar skall man köpa till en M70, eller finns det någon som har begagnade till salu?
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Jag har en original höger katt liggandes men utan Lambda sond. Den är hel och fräsch i alla flänsar och ser bra ut för övrigt. Är dock lite osäker på reningsfunktionen.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Möjlig orsak: På en 750 sitter lambda och kat rätt långt från motorn. Står du på tomgång länge kallnar dessa såpass att dom slutar fungera. På nyare bilar sitter allt närmre motorn och då är det lättare att hålla grejerna varma. Så vill du ha bra värden vid lång tomgångskörning får du testa att linda avgassystemet mellan motor och kat med avgasbandage.

/Mats J
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.