|
|
|
|---|---|
|
Jag ska köpa ny bil och BMW E91 verkar trevlig. Får nog bli en diesel då de finns mer sådana, även om jag helst vill ha bensin. Det som intresserar mig är främst 320D och 318D med max 8000 mil. Vad är det för skillnad på 2010 och 2011 års modell? Vad bör jag kolla när jag köper bil? Ev. kända fel med modellen? | |
|
Skillnaden är från tillverkningsdatum mars 2010. Det finns alltså två versioner av årsmodell 2010. Skillnader from mars 2010 på E91: 318d Före 143hk 300Nm. Ej miljöbil. Efter 143hk 320Nm. Miljöbil. 320d Före 177hk 350Nm. Efter 184hk 380Nm. Något lägre skatt och förbrukning. (Stor parantes: Det lanserades även en E91 320d EfficientDynamics Edition i mars 2011, med 163hk och miljöbilsklassning. Sålde dock dåligt i Sverige då 318d redan fanns som miljöbil här. Denna modell var främst för den franska och holländska marknaden som hade 115g som gräns. Sedanen (E90) av "EDE" lanserades året innan i mars 2010) Övriga skillnader från mars 2010 är ett takrailsen är av en mer slimmad modell. Samtidigt försvann även 12-volts uttag i centerkonsol bak från förvaringspaketet. |
|
| Jag har en 320d 2010 i åtanke med 184 hk-motorn. Hur ser jag om bilen har comfortpaket? Ingår xenon i comfort? | |
| Tack för ditt svar Epsilon :) | |
|
Inga problem :) Nej, xenon ingår i dynamic, samt advantage edition, eller är ett separat tillval. I Comfort ingår följande utrustning: 3AA Takrails 431 Automatiskt avbländande backspegel, invändigt 4AE Armstöd fram 507 PDC bak 521 Regnsensor 534 Klimatautomatik 540 Farthållare (318i/320i/318d/320d/320d xDrive) 544 Farthållare med bromsfunktion (325i/325i xDrive/330i/330i xDrive/335i/335i xDrive/325d/330d/330d xDrive/335d) 663 Radio Professional I Dynamic ingår följande utrustning: 255 Lädersportratt 2KU Lättmetallfälg V-eker 285, 17" (318i/320i/318d/ 320d/320d xDive/325i) 2S1 Lättmetallfälg Stjärneker 286, 17" (325d/325i xDrive/330i/ 330i xDrive/335i/335i xDrive/330d/330d xDrive/335d) 481 Sportstolar fram 522 Xenonstrålkastare 563 Belysningspaket 704 M Sportfjädring (ej xDrive) Advantage Edition innehåller följande utrustning(från årsmodell 2011): FMxx Tyg / Läder Impuls, antracit 2KU Lättmetallfälg V-eker 285 2S1 Lättmetallfälg Stjärneker 286(325i xDrive, 325d, 330i/d/xDrive 255 Lädersportratt 3AA Takrails 431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel 481 Sportstolar 493 Förvaringspaket 4AE Armstöd fram 507 PDC, bak 521 Regnsensor 522 Xenonstrålkastare 534 Klimatautomatik 540 Farthållare (4-cyl) 544 Farthållare med bromsfunktion (6-cyl) 563 Belysningspaket 663 Radio Professional |
|
|
Jag skulle uppskatta att minst ca 95% av alla svensksålda E91 320d 184hk har comfortpaket. Ej comfort: Länk Du ser direkt att bilen saknar, takrails, PDC bak, farthållare, samt fläktutblås i baksätet mm. Comfort: Länk |
|
|
Tack för ett utförligt svar. Har du någon aning för andrahandsvärde för en bil med enbart comfortpaket? Som jag förstår det gillar begagnatköpare bilar med extra lulllull som xenon och annat kul. Min ide är att köpa en 2010/2010, köra med den i 3-4 år och sedan avyttra den i förmån för en nyare bil. Tex någon av dessa, även om jag tycker de är väl kraftigt prissatta i förhållande till vad man får, att det är en äldre generation och att det inte skiljer mycket i pris på en BMW Selection med fri service osv. Länk Länk |
|
| Den tasmangröna är ju en rätt ovanlig färg, blir inte klok på om den är snygg eller sådär. Sen verkar det vara tygklädsel på sportstolarna? Trodde det var fuskläder som standard på sidorna. Är den importerad? | |
|
Comfort- och Dynamic paketen tycker jag är minumum för att vara intressant på marknaden. Jag skulle inte köpa en E9X utan sportstolar eller Xenon, istort sett oavsett pris. Visst finns det säkert köpare som inte bryr sig om utrustning, men skall du ha bilen 3-4 år så kommer du att uppskatta detta. Ang tygklädsel med sportstol så var det standardklädseln även på sv-sålda, halvskinn kostade ca 6500 extra 2010. Ingick dock i Adv Edition som kom 2011. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Johan, det bästa råd jag kan ge dig är att köpa en bil med den utrustning just du vill ha. Många här på forumet förespråkar dynamicpaket och comfortpaket som ett självklart val. Dock noterar jag att bilar med dynamic eller advantage edition på Blocket ligger minst 10 000 kr över motsvarande bil med enbart comfortpkt. Då många tjänstebilsförare valde enbart comfort, samt några mindre tillval är dessa bilar klart överrepresenterade på marknaden och går att finna till ett lägre pris. Gällande bilarna du länkar till finns det betydligt mer prisvärda på Blocket. Borde inte ta dig många minuter att hitta dem. Som du kanske noterade har bilarna även helt olika utrustningsnivå. Cliff Barnes, sportstolarna på treserien har alltid haft tyg som standard sedan begynnelsen. Om du läser mitt inlägg ovan så finner du även svaret. |
|
|
Jag fattar inte varför ni bryr er om paketen. En vettig säljare specar utrustningen bilen har, oavsett om den ingår i något paket eller inte. Så gott som all utrustning går att få går att få utan att kryssa för ett endaste paket. Enda skälet att tänka paket är att det kan innebära vissa besparingar när man specar sin nya bil. I min förra bil (E90) hade jag sportstolar som ingick i dynamicpaketet. I min nuvarande bil har jag sportstolar förkrossade separat, dvs inte via något paket. Jag tror no jag sitter ika bra i dem i alla fall. |
|
| Tack för alla svar och särskilt tack till Epsilon. Jag köpte en e91 320d igår till ett vad jag tycker är bra pris. Den går fint men jag har märkt att växelspaken vibrerar av och till på höga och låga växlar oavsett varvtal. Dessutom hörs av och till ett klonkande ljud från vad jag tror är framvagnen, när jag svänger kraftigt i låg fart, t.ex. korsningar eller ut från en liten rondell. Bör jag ta detta på garanti eller skall det betraktas som normalt? | |
|
heej jag har ingen farthållare och sånt tror jag, jag vet icke om jag har sport stolar , hur sr man det? :P jag vet ifasiken va jag har för paket , om den är comfort eller bara sån vanlig, är någon grym på sånt jag kan sända bilder till via mejl som kan svara mig, isf vem? plus jag undrar hur kan jag slå på disel värmare om jag nu har det? tack för ett svar mvh |
|
| Ursäkta jag glömde tilläga att min bil är tillverkad oktober 2010 , den har såna icke runda dimljus, haha, den har galler imitten , och jag tror ringar i strålkastare eller ser ut som ringar iaf, vad är det för lampor då? | |
|
jag tror min bil liknar denna, men utan taksaken Länk mvh |
|
| Skriv ditt chassi- eller registeringsnummer så kan vi kolla utrustningen åt dig. | |
|
tack för ditt svar, jag ska kolla upp reg numret imorgon jag minns inte den då jag köpte bilen nyligen, men vilken sida äre man kollar på? kan jag skriva reg numret till dig privat ? |
|
|
Skriv in chassinr här Länk så får man fram utrustningslistan. Eller regnr här Länk så får man fram chassinr. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
oo tack så mycket för hjälpen ha en trevlig helg :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.