AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.603

Byta glödstift 330d -06?

3 veckors väntetid på verkstan så köpte hem glödstift och tänkte byta själv! nån som har erfarenhet och vet hur man gör?
Man måste demontera insuget för att komma åt glödstiften. När insuget ändå är borta så är det lika bra att ta bort dom förrädiska spjällen - "Swirl flaps".

Här är det en bra video som visar på en 320D, men det är samma princip på 330D

Länk
Här finns det en pdf som visar byte av glödstift
Länk
Tack så mycket ska börja skruva imorgon!
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Om de inte nämner det i filmen, så tänk på att demontera direkt efter varmkörning. Glödstift kan sitta som berg och är lätta att dra av, vilket kan undvikas om motorn har lite värme kvar i sig.
Tog bort insuget och märkte att en o-ring va i dåligt skick men hade inga nya så chansade och monterade ihop men märkte att de va läckage vid provstart. Så nya o-ringar beställda! Demonterar ikväll igen...Varför ska man ta bort Swirl flaps? (Glödstiften gick bra att byta)
De lossnar och flyger in i motorn.
ma
19
mattem
320D Touring -04
Kapar denna tråden då jag har fått felkoder på alla fyra glödstiften och med tanke på deras placering gärna undviker byte. Ställer mig frågande till att alla fyra går sönder samtidigt.

Bilen det gäller är en 320D E46 2004 med 150hk M47N-motorn.

Har i andra trådar läst mig till att när man får felkoder på alla stiften samtidigt (4212, 4222, 4232, 4242) så kan det vara glödreläet som spökar eller eventuell tempgivare som styr detta. Kollar jag på den felkodslista jag hittat över alla BMW:s felkoder så får jag felkoden "4212 Glow Plug Cyl 1 - Activation Interrupted" vilket borde innebära att något avbryter glödningen, inte att själva glödstiften är sönder.

Har sett att glödreläet ska sitta i relä-boxen på bilens vänstra sida (i färdriktningen) mellan fjäderbenstorn och ruta, men i den boxen finns inget som liknar glödreäet. Länk

Någon som vet vart det är lokaliserat om det nu inte sitter i ovan nämnda relä-låda?
Ja det sitter ovanför startmotorn, du kommer åt det underifrån.
ma
19
mattem
320D Touring -04
Kan lägga till att bilen startar utan bekymmer när det var -7° för en vecka sedan och vore det inte för att jag läste ut felkoderna skulle jag aldrig misstänka något fel med glödningen.
ma
19
mattem
320D Touring -04
Tackar Backard, det var också ett elakt ställe att placera ett relä på. Då vet jag vart jag ska leta.
Det är bara att ta bort förstärkningsplåten under motorn så ser du det. Ganska snabbt att byta.

Är det bra kompression i motorn så startar dom ändå. Under -16° började min protestera.
ma
19
mattem
320D Touring -04
Kikade på realoem.com och där anger de att reläet ska sitta i boxen om jag tittar över elkomponenter och sen relä, men det ser varken ut som det som realoem anger om jag går in under motorelektronik och glödsystem ett helt annat som också schmiedmann anger ska sitta på min bil/motor.

Det jag inte har?
Länk
Länk

Det jag har?
Länk
Länk

Har i alla fall beställt hem det sistnämnda från Bildelar24.com också anger det reläet till min bil/modell. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.