|
|
|
|---|---|
|
M3:an från -93 ska original ha en 3,0liters motor på 286 hästar, nya motorn är på 3,2liter och 321 hästar. Bilen i fråga är till försäljning på blocket.se. Bilen är inte registrerad med nya motorn. Är det helt omöjligt att få den registrerad med utbytesmotorn? Är lite skraj på vad det skulle innebära vid en eventuellt allvarlig olycka där försäkringsbolagen skulle/har rätt att vägra betala. | |
|
En mycket relevant fråga. Det skulle ju vara trist om du köpte bilen och fick körförbud vid nästa besiktning. Tyvärr kan jag bara misstänka, utan att veta, att nej den går inte att besikta. Det jag vet är att en bil ska vara besiktad i det skick den framförs, dvs med rätt motor, för att försäkringen ska gälla. Det är dessutom olagligt att framföra en obesiktad bil på allmän väg. Om försäkringsbolaget, vid en olycka, finner att det sitter "fel motor" i bilen får du inga pengar för din bil och riskerar att få stå för ev motparts alla kostnader. Mitt förslag - köp en annan M3:a i originalskick (ej sänkt stylad osv) utan "öppet filter" och annat skit. E |
|
|
Risken att den inte skulle gå igenom besiktningen bör väl dock ses som väldigt liten. Finns flera exempel (bla på forumet) där motorer bytts utan några problem. Min erfarenhet av besitkninen är också att de knappast gör en så noggrann genomgång att de skulle upptäcka detta. Är bilen fin så skulle jag definitivt överväga köp, i annat fall hade jag tittat på en annan. |
|
|
Tillägg: Likaså försäkringsbolaget; bilen är såpass billig att risken att de ens skulle göra en undersökning är minimal. Moraliskt ser jag det heller inte som en stor grej, du ändrar knappast egenskaperna på bilen i någon större utsträckning. |
|
|
Ta reda på skillnaderna mellan bilmodellerna, tex bromsar, avgasrening mm och sedan tar du reda på om du måste uppgradera ev skillnader för att få godkänt. Ger samma tips som tidigare, köp en annan M3 i originalskick. Är bilen i superskick med full dokumentation så skulle jag överväga att köpa men har du otur så är det en hel drös arbetstimmar och pengar för att få den godkänd. |
|
|
Bilen går inte att registrera med nya motorn, även om man skulle uppdatera resten av bilen, fick jag veta efter en lååång diskussion med SFRO och SBP. Bilen beslagtas för teknisk undersökning, vid en eventuell olycka där FB skulle bli tvungna att betala ut för dödsfall eller invaliditet, OAVSETT bilvärdet. Hittar de andra komponenter än det godkända så är man RÖKT!! (betalningsskyldig resten av livet!) Såna bilar ska inte framföras på allmän väg! Risken för att förstöra ens liv är överhängande! |
|
|
"Bilen beslagtas för teknisk undersökning, vid en eventuell olycka där FB skulle bli tvungna att betala ut för dödsfall eller invaliditet, OAVSETT bilvärdet. Hittar de andra komponenter än det godkända så är man RÖKT!! (betalningsskyldig resten av livet!)" Svårt att se att så skulle vara fallet generellt. Om Agda 65år köper bilen, är inblandad i en olycka och sen blir betalningsskyldig resten av livet, nja. Möjligen om de kan visa att hon (bör) känt till modifieringen och att denna orsakat olyckan. Tror inte det är något att oroa sig för i detta fall men vill man undvika eventuella tvivel så är det definitivt bättre att välja en annan bil. Tämligen vanligt med "chiptrim", bör finnas flera fall där detta borde praktiserats isf. |
|
|
Saknar editknapp... Observera att jag inte påstår att jag har rätt, bara att jag tycker det låter orimligt. Bevisa gärna motsatsen dock. |
|
|
Erik8510: Du som verkar expert på detta område borde då veta om det här gäller chippade bilar också? För isf lär det vara flera tusentals bilister som är återbetalningsskyldiga resten av livet? Bilbesiktningen kommer aldrig märka att bilen har en ny motor och inte heller försäkringsbolaget om du nu skulle smälla den. Ser du bara till att framföra den korrekt och köra fullförsäkrat, och att bilen så klart står på dig, så skulle jag säga att det är 99% chans att inte åka dit. Hur många här inne ser skillnaden på en S50B30 och en S50B32? Enda jag kan tänka mig om besiktningen skall märka någon skillnad är om lådan är utbytt till den 6-växlade, om dom nu har några sånna uppgifter i sina papper. |
|
|
Gallardo Jag är ingen expert, men rent formellt gäller principen även för chippade bilar som inte är godkända med det effekthöjande chippet. Det Erik8510 skriver och har efterforskat låter i mina öron fult rimligt. Sen kan jag ha åsikter om är att det är så svårt att t.ex. byta motor i en bil och få den laglig. Sen får man själv ta ställning till vilka risker man är villig (och utsätta andra för) att ta både ekonomiskt och i trafiken. E |
|
|
Tycker tvärtom att det är helt orimligt, då borde ingen som inte är "bilexpert" våga köpa en beg bil. Skulle nu detta vara fallet så borde det relativt enkelt gå att hitta rättsfall som stödjer påståendet, hittills har inget sådant visats upp. För mig tyder det på att detta är fel! |
|
|
OM jag vore ”expert” och kunde så mycket sku Skulle inte vänt mig till autopower med den frågan om jag vore ”expert”! Däremot är jag väldigt nyfiken och vill ha det mesta ”korrekt”. Jag har pratat med de ansvarige på SFRO och SBP där jag fick det svart på vitt med referenser ur regelboken. Sedan har jag pratat med en höguppsatt skadereglerare inom vällkänd FB, även där, har jag fått det svart på vitt. Har inte och kommer inte att leta efter rättsfall eller dylikt för att påvisa att det stämmer. Det är upp till var och en. Personligen: Att kunna i lugn och ro köra bilen och veta att allting är sjyst är viktigare, varför jag hoppade över bilen i frågan. |
|
| Då är vi nog alla nöjda om än inte överens! :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.