|
|
|
|---|---|
|
Försäkringen på min bruks-C5 ska förnyas i februari och jag har därför börjat kolla runt på alternativ. Idag betalar jag ~7100 kr per år för helförsäkring (Citroën Försäkring) inkl. några tilläggsförsäkringar (2000 mil, haft körkort sedan 2001, parkerar bilen på egen tomt nattetid). Jag har fått upp ögonen för försäkringsbolaget Aktsam där jag får överlägset lägst årspremie, ~3500 kr (inkl. tilläggsförsäkringar ytterligare 400 kr). Ni som har Aktsam, fungerar det bra med skadehantering och vid annan kontakt? /Masten | |
|
Familjen har haft en bil försäkrad hos Aktsam som var med i en olycka. Inga problem alls från deras sida. Kan inte på något vis anmärka på hur de hanterade det. De ville såklart att begagnade delar skulle användas i den omfattning som gick, men bilen var 10 år så det är väl inte så konstigt. De blev ändå så att verkstaden satte på det mesta nytt eftersom de nog inte orkar leta särskilt mycket innan de säger att begagnat inte fanns... __________ Mvh Grelle |
|
|
Efter 20 år hos samma bolag (och utan tidigare skada) fick jag en brandskada som skulle kostat dem 2000 kr netto (skadebelopp-självrisk). Jag blev nekad ersättning och jag blev då medveten om att det är villkoren och inget annat som styr. Jag har inget problem med beslutet men jag skall villigt erkänna att jag trodde att trogna kunder skulle ha en fördel i skaderegleringsprocessen. Fördelen med hela historien var att jag helt plötsligt blev aktiv på ett helt nytt sätt med mina försäkringar. Varför skulle jag ligga kvar i samma gamla bolag när jag bevisligen inte fick någon fördel av det? Genom att kolla runt sänkte jag på ett bräde min månadskostnad för mina samlade försäkringar med 600 kr. Utifrån ovanstående råder jag Dig att alltid ta det billigaste bolaget. Det är givetvis viktigt att se till så att villkoren är desamma mellan de bolag man jämför men är det ok så varför betala överpris? Vid en eventuell skada är man ändå så beroende av just den handläggare man får tilldelad (och vilken yrkesstolthet/servicekänsla hen har) så jag har slutat titta på vad försäkringsbolaget heter och vad det har för rykte. |
|
|
Jag har precis bytt på min 130 och byter i sommar på 318. Från LF till Aktsam. Sänkte mina premier så pass mkt att jag fick 318s försäkring "på köpet". /Jonas |
|
|
Tack ska ni ha! azkikr: Så de försäkrar alltså 130 också? Jag fick för mig att de inte försäkrar motorstarka bilar men 130:n kanske är ett undantag? /Masten |
|
|
Aktsam har alltid varit billigast på mina BMW (523-e39/520d-f11). Aldrig behövt utnyttja försäkringen dock, då där kan jag inte uttala mig. Oftas när andra bolag ringer hem och ska sälja försäkringar och man säger att man nu har Aktsam så brukar samtalet avslutas ganska så fort ifrån deras sida. Aktsam är väl bara en brandad produkt från Trygg Hansa om jag förstått det hela rätt. |
|
|
Hade aktsam tidigare. Fick skadegörelse på bilen och kan inte klaga på deras hantering. Bytte till TH beroende på att TH erbjöd lägre premie. Mvh Martin |
|
|
Masten, jag frågade om det och att dom väk inte försäkrade yngre förare heller förut (Glömde för en kort sekund bort att jag inte är ung längre...:) Fick då reda på att dom släppt på reglerna med motorstarka bilar, men att usatta modeller ibland kan ligag högt i premie... har dock läst här om nån som har M5 E34 försäkrad hos aktsam till vettig premie. Dom försäkrade även yngre förare nu mer, men de kunderna var få då premierna inte var fördelaktiga... Tror inte dom försäkrar personer under 24 år alls. /Jonas |
|
| Min M5 E34 är försäkrad hos Aktsam. | |
|
Jag hade min M3E46 hos Aktsam förut. Hade turen att inte behöva få reda på hur deras skadehantering fungerade. Men dom var överlägset billigast för mig just då iaf. Förr var dom väl nischade till att i stort sett bara försäkra nyktra pensionärer med Ford Fiestor :) men dom har släppt det mesta sedan några år tillbaka. Det är alltid ett bolag jag ringer till när det är dags att kolla premier. |
|
| Impnaz, du skriver att du ringer, ger det ett bättre pris än att ta in offerter från nätet? | |
|
Måste tyvärr säga att de är extremt ohjälpsamma när man väl behöver hjälp. Har själv bytt till ett dyrare bolag pga mitt missnöje |
|
|
Jag har aktsam på alla familjens bilar Porsche 997 Turbo Golf R Audi TT RS Audi A4 2,0T Quattro Har utnyttjat maskinskada en gång samt fått hjul till 2 bilar stulna i ett garage vid ett tillfälle. Har även fått en parkeringsskada på en bakstötfångare på en bil. Är väldigt nöjd med hur jag blivit bemött och och hur allt har ordnat sig. Kan bara rekomendera Aktsam. Det enda negativa jag kan tänkt på är väl att deras telefontider inte är dom allra bästa. ------------------------------ Porsche - There is no substitute! |
|
|
Aktsam har tydligen fortfarande procentuell självrisk på maskinskadan, 20-40% mellan 4000 och 10000 mil. Kan ju mer eller mindre bli katastrofalt om ett maskinskadeärande blir aktuellt. Värt att tänka på om man har en nyare bil. För ett antal fick en familjemedlem pynta upp över 10000:- i självrisk när växellådan rasade. Han grämdes över att han valde Aktsam över Trygg Hansa för att de var knappt tusenlappen billigare. Om man råkar ut för motorras och har 40% i självrisk kan den med lätthet överstiga 50000:-. Spelar ju ingen roll om man har en gammal bil där maskinskadan gått ut, men det finns ju en förklaring till varför de i vissa fall är billigare. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.