|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, fått lite problem med min E32. Kan ta hela historien från början. När jag köpte bilen så var låset på passagerarsidan trasigt i och med ett tidigare inbrottsförsök. Tidigare i veckan så frös förarsidans lås. Och sen dess har jag öppnat bilen via bakluckan, iom att centrallåset fungerar där ifrån. Nu inatt så har bilens ström dragits ur på något sätt, så det går inte att öppna via bakluckan längre. Så jag värmde upp låset till förarsidan för att smälta isen inuti. Lyckades få in nyckeln helt, och vrida om/låsa upp, men inget händer. Kan varit så att låsmekanismen gick sönder. Så nu står bilen strömlös, låst, och med trasiga lås på förar såväl som passagerar sidan. Med andra ord så kommer jag inte in i bilen. Så därav tänkte jag höra ifall någon vet ett knep hur man kan antingen ladda batteriet eller låsa upp dörren? I värsta fall får man krossa en ruta/ta sönder hatthyllan, men det känns väldigt synd. Läste lite om att det skulle finnas något nödläge, där man skulle stoppa in nyckeln i passagerar sidan, vrida den en viss bit, och sedan pumpa handtaget. Men låset på passagerar sidan är som sagt trasigt (Går inte att stoppa in nyckeln) | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, eftersom bilen är strömlös så händer ingenting när du försöker öppna förardörren. Jag vill minnas att nödläget endast fungerar på förarsidan. Iallafall så har jag utnyttjat det massor av gånger under hösten på min E34 535i -89 då den stått utan batteri en tid. Fungerar alldeles utmärkt att öppna på det sättet. I med nyckeln och lyft dörrhandtaget en bit och du kommer känna att det är en liten "puckel" att ta sig förbi med nyckeln och sen låser den upp. |
| Om batteriet sitter i bakluckan kan du ju ladda batteriet etc? | |
| Du måste vrida nyckeln när du lyfter handtaget och sedan lite till det är lixom ett extraläge innan låspinnen åker upp. | |
|
Flashg: mja, batteriet sitter under baksättet. Delorian, Slangen: Ok tackar så mycket, skall testa detta, uppdaterar när jag försökt. |
|
|
Vet inte om jag gör fel, eller om det inte fungerar. Stoppar i nyckeln > Lyfter handtaget > vrider nyckeln till vänster 45 grader. (Låsa upp) Inget händer. Stoppar i nyckeln > Lyfter handtaget > vrider nyckeln till höger 45 grader, (Låsa) vrider nyckeln ytterligare 45 grader. (Detta måste vara "extraläget" då det känns som en "puckel") Händer fortfarande inget. |
|
|
Löst. Testade igen, vred nyckeln till vänster 45grader, och sedan vred jag ännu mer, plasten på nyckeln kändes som den skulle gå sönder, men nyckeln vred sig ytterligare 45grader och dörren öppnades. Tack alla för hjälpen, slipper man krossa rutan :P |
|
| Kan vara bra att göra om proceduren ett par ggr för att motionera upp det, man använder ju sällan funktionen. | |
| Ett annat tips är att du kan ta bort sido blinkersen, koppla på ett batteri via kablarna där o vips så har du tillräckligt med ström för att kunna låsa upp dörrarna. Har gjort detta själv när batteri varit dött i min gamla 750. | |
| Koppla ström till sidoblinkersen????? skulle vara roligt att se MVH | |
|
Hej igen, fått samma problem igen (fast värre) Hursom, allt har fungerat utmärkt sen jag bytte batteri, tills idag... När jag skulle hem från skolan så gick dörren inte att låsa upp. (Vilket antyder på batteriet igen) Det som är konstigt är att jag testade att öppna den mekaniskt som jag gjorde sist, men det funkar inte heller. När jag vrider om nyckeln lite till (För att nå "felsäkra-läget") så rör sig låspinnen på insidan bara lite grann. Testat flera gånger fram och tillbaka men det funkar inte. Sen slutade C-låset från bakluckan funka för ett tag sedan, så kan inte kolla ifall det är batteriet som get sig, eller vad felet är. Hursomhelst: Finns det något annat sätt att få upp bilen, och ifall någon vet, vad kan vara orsaken till att "felsäkra-läget" inte funkar? Tack på förhand, Mvh. |
|
| Höll du upp handtget när du provade? | |
|
Har inte riktigt följt denna tråd men bakluckan borde väl att få upp med nyckeln?? Om du nu får upp luckan så pilla bort belysningsglaset och lägg ström på tåten där,dock bör man låta bli den bruna sladden,i Tyskland är brun sladd jord! Mvh Dic |
|
|
Hej Komu, Börjar det inte bli läge att försöka hitta vad det är som drar ur batteriet? Om batteriet går ner till noll några gånger, är det snart ute med det (också). Varje totalurladdning dödar det litet grand. /Lennart |
|
|
Delorian: Handtaget höll jag upp. Testade även att vrida till ordentligt, men det funkade inte. Dic: Bakluckan går att få upp, får testa lägga ström där och se om det hjälper. Lenwib: Var osäker på ifall det var något som faktiskt drog ut batteriet innan. Haft samma problem på 2 tidigare fordon under vinterhalvåret, detta då jag endast åker ca 0.8Mil till busstationen, detta kombinerat med ett dåligt batteri brukar betyda att batteriet inte hinner ladda ordentligt. de 2 tidigare gångerna har det löst sig med att bara bytta batteri. Vilket även det verkade som att det gjorde med E32:an också. Får jag hem bilen skall jag självklart kolla vad felet kan vara. |
|
| Sätt en multimeter på och kolla om den laddar bra på tomgång. | |
|
Fick hem bilen i alla fall. Kom på att jag hade högtalarkablar dragna till bakluckan. (Var från tidigare ägare, så tänkte inte på det först) Skall ta och kolla efter tjuvström nu i veckan. Hursom, tack för hjälpen alla. |
|
| Börja med att kolla laddning på tomgång, sedan tjuvström med motorn av. | |
|
Jag monterade en wire/tråd till huvlåsen via v.strålkastare och ner genom grillen så jag kunde på ett enkelt sätt få tag på den. Ett annat sätt är ju att plocka loss nr plåt belysningen och koppla ström den vägen // Hans |
|
| Hur gick det med bilen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.