AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.309

Dålig värme i 535d LCI

Har problem med värmen i min 535d.
när jag kör full värme kommer det bara ca 30 gradig värme ur munstyckena.
sätter jag den på auto och 22 och sedan vrider max värme så ökar inte fläkten och det blir inte varmare än om jag hade den på 22.
kör jag full kyla så rusar inte fläkten heller.

ute är det bara -1

vad kan det vara? Bilen är importerad från italien.
jag gick in i den dolda service menyn nu för att kolla motortemp,
bilen var ljummen och efter en stund gick den upp till 60 grader för att sedan sjunka till 53 grader, efter 1 mils körning.

kan egr termostarten påverka detta? den är väl ialafall lättast att byta!?

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Den är visserligen lättast att byta. Men byt båda när du ändå håller på. Jag gjorde det i somras. Den lilla egr termostaten tar kanske en kvart att byta och den andra 2-3 timmar. Oftast är det ju kanske första gången man gör det och då tar det ju längre tid. Kollade min temp i dag. Låg på mellan 86-90 och då är det -15 grader. Vid varmare väder ligger den på 92 grader. Det är inte bra alls att köra runt med så dåliga termostater. Regenereringen av diesel partikel filtret fungerar inte då. Så byt så fort så möjligt och håll tummarna för att den inte gått för lång tid med så dåliga termostater.
bytte egr termostat idag och ha nu en temp på 67 grader vid körning.
vad har ni för temperatur på era dieslar? har -2 nu.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej min 535a ligger runt 90 c jag hade samma problem som du och jag hade otur att partikelfiltret blev igen satt

Mvh
ok, det lät inte roligt! blev dyrt då?fick du några felmeddelanden när den inte regenererade?
Jag byter nog den andra termostaten med då!
ingen som haft något annat fel förutom termostaten?
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Reningen av partikel filtret kräver att motorn måste vara minst 75 grader. Det var därför jag skrev att det är viktigt att få upp tempen. Hoppas bara den inte gått så förlänge för det förkortar ju livslängden avsevärt på partikel filtret. Det trista är ju att våra bilar saknar tempmätare. Hade den nu haft det så hade man ju märkt det i tid.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej märkte inget alls värmen var bra men gick in i dom dolda menyerna och såg det men det var för sent fick göra rent filtret för hand. Blev bra men inte hundra
Rekommenderar att du köper BMW original och ej pirat. Jag gjorde det och den funka en gång sen köpet jag på Bmw (olika konstruktioner)

Mvh
Nej!
man tycker att man skulle få en varning om den inte kan regenerera tycker man.
för även om den inte kan regenerera 1 gång så blir ju inte filtret fullt (tror jag), och då skulle man ju få en indikation att något är fel.
ska försöka byta termostaten i helgen så hoppas jag att allt blir ok.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
LCI behöver inte samma temp som Pre-lci eftersom filteret sitter närmre motorn, så den regenerar nästan hela tiden. Men byt!!
thekinglives
sim: Så funkar det inte.
För att dpf ska regenerera krävs en mängd parametrar som skall uppfyllas.
Först uppstår ett behov, differanstryck för stort under en viss tid.Bilen
efterfrågar nu en regenerering.
Nu kräver bilen bland annat att kylvätsketempen ska vara över en viss temp även det under en viss tid.
Bilen ska ha framförts över en viss hastighet också det en viss tid, typ landsvägskörning i någurlunda jämn hastighet.

När villkåren är uppfyllda startar regenereringen, för att uppnå
en hög temp i filtret sprutas diesel in och bilen eftersträvar att hålla den tempen under regenereringen med hjälp av dieselinsprut samt förhöjt varvtal som även bidrar till att blåsa ur den lättflyktiga askan.

Den stora skillnaden mellan LCI och preLCI är dock som du skriver att filtret sitter
närmre grenröret på lci. detta för att bättre oftare säkrare uppnå rätt
parametrar för regenerering.
Ett filter blir inte fullt bara sådär, det krävs en hel del för att det ska gå så långt att bilen inte går att framföra. Största problemet med att du inte får upp tempen är inte att motorn inte kör en asap-regen utan att den sotar för mycket.

Det ska dock kommas ihåg att ett igentäppt filter inte är ett förbrukat filter. Det är annat med en katalysator.
Bytte termostaten igår och nu verkar den ok.
Ligger på 91-93 grader.
Tack för alla svar och tips.

jag skickar med en youtube länk på hur man byter! ganska lätt faktiskt.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.