AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
19.186

Hur lång tid tar det för en rak sexa att kallna?

Sida 3 av 3
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För ett par år sedan åkte jag en tur när det var riktigt kallt. Kollade insidan av oljelocket innan jag for och det var lite av det karaktäristiska cappucino-kladdet där. Efter 5-6 km stannade jag för att kolla igen, då hade kladdet frusit till is! Det som är tänkt att ventileras bort i ångform, inte bara fälls ut som kondens i ventilkåpan, utan det fryser till is med. Troligen ligger fryspunkten för emulsionen också lägre än 0 grader. Det finns alltså vissa motordelar som under vissa förhållanden håller minusgrader under "full driftstemperatur".
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
För några år sedan angavs det att en kallstart i minusgrader gav lika mycket slitage som ca 100 mils körning därav inte enbart fördelen med en lättstartad motor om man monterar motorvärmare utan även minskat slitage.
Kommer inte ihåg vem som kom med dessa uppgifter men borde varit någon seriös eftersom jag la det på minnet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hasso, det låter inte rimligt. I så fall har min motor gått flera hundratusen mil slitagemässigt.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
100 mils körning. Ok ta då värdeminskningen per mil och räkna vad det kostar att trycka på startknappen i med kall motor i minusgrader.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om vi räknar en kallstart som en start under 0 grader, då skulle en vanlig vinter i Norrland generera ett antal kallstarter. Det är inte ovanligt att vissa har bilen ute jämt och kör den dagligen, vilket ger 2 kallstarter per dag, varje dag, även helger. Det ger 14 kallstarter i veckan och en normal vinter med temperaturer under 0 grader innebär 4 månader, från och med december till och med mars. Enkelt räknat 4 veckor per månad ger det då totalt 224 kallstarter [4x4x14].

Om varje kallstart sliter jämförbart 100 mil så innebär det att en vanlig vinter sliter 22400 ekvivalenta mil. Det innebär att de flesta bilarna skulle vara skrotade innan 3 år. Men så är inte fallet.

Man kan alltså lugnt utgå från att denna information inte stämmer.

Tror mycket väl att det kan stämma, även en start med varm motor sliter mer än gynnsam drift.

Högpresterande motorer, med små toleranser och extrema temperaturer kräver en olja som har en stark film under de omständigheterna, en sådan olja brukar likna sirap när det är minusgrader ute.. med det vill jag ha sagt att
trådskaparen kan vara ganska lugn då det inte är ett italiensk fullblod han
besitter, det hela sitter nog mer i huvudet...inget illa menat uppskattar att alla är
extrema på olika sätt:)
Men hur står det till med Stockholms tunga, svedd eller fastfusen?
:-/ :-)

mvh/ Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur många här har behövt skrota en bil på grund av en motor som är utsliten relaterat till kallstarter? Min gissning ingen, det brukar vara rost eller andra problem som sätter spiken i kistan. Motorn spinner ofta som en katt på skrotbilar...

-------
//Lövet
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
@ AKN, förvisso är n54 en sexig motor, men att slicka på motorblocket vore att passera gränsen för BMW entusiasm in i perversion.

Ivarjefall, idag är det -4, snöar lätt och är vindstilla här och när jag stängde av motorn låg den på 95 grader. Tre timmar senare kände jag efter i motorrummet. Det strålade värme men var inte hett. Skulle gissa på ca 40 grader i motorns centrala delar. Så med avtagande avsvalning i takt med att temperaturskillnaderna minskar med omgivningen gissar jag på ca 10 grader efter 8 timmar. Jag får se om jag hinner kolla senare.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Med tanke på hur länge den här motorn går UTAN olja så behöver man nog inte oroa sig så mycket för kallstarter

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.