AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
19.164

Hur lång tid tar det för en rak sexa att kallna?

Sida 2 av 3
delorian: Det låter otroligt att tempen inte skulla ha sjunkit mer under de förutsättningarna. Min erfarenhet är snarare tvärtom, dvs. att på vintern går det rätt så fort för motorn att bli kall. Jag skulle säga att efter 1-2 timmar är tempmätaren knappt märkbart högre än noll. Redan efter 15-20 minuter tycker jag den brukar ha sjunkit en hel del från mittläget. Sen kanske inte bilens grova tempmätare är den mest tillförlitliga men ändå.

Sen håller jag med tidigare inlägg om att det eventuella slitage som kallstarterna gör borde vara minimalt i förhållande till annat slitage som t.ex. rostpåverkan från saltslask, stenskott mm.

Mvh Johan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För att krångla till det lite så håller den nog värmen minst tre gånger så länge vid vindstilla än vid 7-8 m/s vind vid samma temperatur ;) Med en modern helsyntetisk olja skulle jag inte oroa mig alls vid -7 grader. Under -20 skulle det börja kännas kanske.
Jiie
Självklart håller den inte en arbetstemp på 97-98 grader efter 1,5 timmar bara för att nålen visar kl 12, jag beskrev bara vad det stod på.

Jag hade kört den varm 10km varav 4km motorväg sådan spelar nog också in mer än att köra den varm runt kvarteret.
Som sagt fronten mot en vägg det blåste inte rakt in, finns så många faktorer som spelar in.
Kontrollerade kyltempen idag, ca -6C yttertemp.

07.30 17C start från garaget
07.45 87C framme vid jobbet
18.00 8C start från jobbet

M.a.o motorns temperatur föll 80C på 10 timmar.

Som Anders skrev, yttre faktorer som vind har stor inverkan.

mvh/ Anders
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Tack AKN för ett så bra svar. Det var som jag misstänkte att det tar ordentligt lång tid. Man kan alltså parkera bilen 8 timmar i -6 grader och sedan starta bilen vid 90-64 (8*8)=26 grader. Det är som att dra igång motorn en vacker sommardag mao.

Hur gjorde du mätningen vid start från jobbet?
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Var det föresten kyltempen eller oljetempen du kollade?

Ligger de på samma nivå?
Det var kyltemp.
Jag angav dock fel värde, 17C var garagetemp. resten rätt :-)
Motorn var i själva verket knappt fingervarm vid start, kanske 30C eller så, mätte aldrig temp vid start.

Varför känner man på sin motor vid start? Jag har nyligen bytt termostat (och luftat kylsystemet) så jag kontrollerade nivån på kylvätskan innan start.

Exakt temperatur kontrolleras genom att knappa in sig på OBC (On Board Computer). Vet inte hur man gör på din bil. Den vanliga tempmätaren visar bara om något är fel. Visningen är tillputsad så vi användare inte skall fundera när styrelektroniken varierar temperaturen efter behov.

mvh/ Anders
Kylvätsketemp på 30grader måste väl ändå klassas som kallstart?
Tja, om vi utgår från Pers definition 30-40C så är 30C på gränsen.

Men det är skillnad på kallstart och kallstart.

Se denna kanadensare (med glatt morgonhumör) starta sin Subaru i -44C.
Länk

Det går trögt trots motorvärmare :-)

mvh/ Anders
Tror han ljudet i videon, det står -30 i displayen man kan ju undra varför han inte kör med motorvärmare när han ändå har den kopplad till ett eluttag.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Om gängse definition på kallstarta är 30-40, menade jag kall-kall start. Säg under 0 grader.
Det är bara vrida på nyckeln.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
delorian: Han säger ju själv att han har haft motorvärmaren tillkopplad i fyra timmar.

/Masten
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Att beräkna avkylningen matematiskt är oerhört avancerat.

Först måste man ta reda på alla ingående delars materialegenskaper (olika legeringar, oljor, vatten, plaster) och deras värmelagringskapacitet och värmeledningsförmåga. Sen måste man härleda värmekonduktiviteten från alla "stora energimagasin" ut till omgivande luft. När man väl har spenderat ett 50-tal kollegieblock på det, är det dags att kolla på motorutrymmets egenskaper i form av isolering och luftrörelser. Vidare måste vi beakta vindriktningar, vindskydd och de hålrum och kanaler som låter luft strömma in och ut ur motorutrymmet.

Gissningsvis skulle det ta några arbetsmånader att göra allt från scratch med att bygga en nog realistisk datormodell för att komma i närheten av ett resultat.

Men, som sagt, det viktiga är att motorn når arbetstemperatur och befinner sig där ett tag för att ventilera ut kondens och fukt om man vill slippa fri från ev. motorproblem.
Jag håller med, det är många faktorer som spelar in.

På kul frågade jag en f.d. arbetskamrat (numer pensionär) om min tempmätning. Berättade förutsättningarna och frågade om sluttemperatur efter 10 tim.

Han svarade med en motfråga:
- Vilken volym har kylsystemet? (bra fråga)
- Ca 10L
- Hmm det borde iaf vara över 0C
- Mmm
- Gissar på 5-10C
- Det var 8C - Bra gissning!

:-)

mvh/ Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Stockholm-1, din uträkning som gav 26 grader efter åtta timmar tar inte hänsyn till att temperaturminskning är direkt proportionell mot temperaturdifferensen på motorn och omgivningstemperatur.

Den skillnaden blir ju mindre när temperaturen avtar och därmed avtar även minskningen. Kurvan blir alltså inte linjär utan exponentiellt avtagande och därmed kan du inte tro att den stabilt tappar 8 grader per timme.

504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Grelle, det är helt logiskt, då kommer alltså motorn vara kallare.

På fredag ska jag känna efter hur blocket känns efter 3 h utomhus och återkomma med en rapport.

Om tungan fastnar i motorblocket har det blivit för kallt.

Inte tänker du slicka motorblocket väl?!

08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
den mest pålitliga mätmetoden :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.