AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
19.166

Hur lång tid tar det för en rak sexa att kallna?

Sida 1 av 3
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Som rubriken lyder, hur lång tid tar det om det exempelvis är -7 grader ute för en varmkörd rak sexa, 90 graders oljetemperatur, att bli 8 grader varm (en acceptabel nivå att starta den på).

Jag vill helst inte utsätta motorn för kallstart.

Inga tips på motorvärmre och garage tack :) Jag måste utrymma garaget under en period, därav frågan.

Stockholm har blivit kallt.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Man har råd att köpa en 335:a men man har inte råd att kallstarta bilen för att det "sliter".

Sunt. Logiskt. Fortsätt.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Vi är olika, men det där var väl i petigaste laget :)
Logiskt sätt borde väl en större motor hålla värmen längre än en liten, med tanke på blockvolym osv.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det handlar sannolikt inte pm råd qsacage utan att man är rädd om bilen. Kanske en smula i överkant men ändå.

-------
//Lövet
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Det var väl inte svar på hans fråga....

Gissar på 1,5-2 timmar. Vevaxeln är varm längre än tex kylare och yttre delar.
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Svårt att säga hur snabb temp drop du har hos motoroljan och kylvätskan.
Utan instrumentering med ex thermoelement, samt repeterbarhet i yttre faktorer som vind och temp, är det svårt att avgöra tidsåtgång när din olje temp landar på ca 8 grader.

Ni som äger nyare BMW:s, kan ni avläsa oil temp, och coolant temp genom färddatorn?

/Magnus

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Ett vettigt svar, tack för det (och några vettiga kommentarer). Jag tror dock att motorn behåller värmen längre än 2 h. Det är ändå en rätt stor metallklump och en mass olja som är nära 100 grader. Ingen ingenjör som har en formel?

Jag tänker behålla bilen länge och vill att den ska hålla så långt som möjligt. Är man rädd om grejerna har man större chans att ha råd.

På samma ämne, hur mycket sliter en kallstart nuförtiden. Med hänsyn till dagens nivå på oljor och smörjsystem?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hur har du tänkt göra när oljetempen har sjunkit till 8 grader, ska du sticka ut och varmköra motorn igen då? Varför är just 8 grader en mindre skadlig temperatur än exempelvis 2, den är ju långt från driftsvarm hur som. Vore intressant att få veta hur du tänkt och vad du tror vinsten blir samt vad du kommit fram till att det blir för skador på motorn om du under en kortare period utsätter den för kallstart.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Problemet med formlerna är att de ofta är anpassade efter en enkel form, typ en stav. För att göra en rättvisade uträkning av detta måste man ta hänsyn till ganska mycket och veta vilka olika material den består av osv.

Men 2 timmar känns väl inte särskilt orimligt. Personligen skulle jag nog också undvika kallstarter, men inte till den grad att det hämmar mitt användade av bilen. Det är en 4 år gammal bil, än är den inte utsliten och det kommer den inte vara efter 14 år heller, trots lite kallstarter under vintern.

Stockholm-1
340i Touring
I3s
Alltså det hämmar inte mitt användande av bilen. Jag är bara intresserad av att veta. Det vore t ex intressant att veta att det inte är att räkna som kallstart om man t ex låter bilen stå 3-4 timmar medans man gör något och då inte behöver ha dålig samvete för misshandeln.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du tänker på lite äldre bilar, vet inte om du haft några som skrotats exempelvis, men jag har haft ett par för länge sedan och i princip ingen har skrotats på grund av motorskador. Oftast har motorn funkat hur bra som helst efter 30-40 tusen mil men skrotats på grund av rost eller avgasreningsproblem som är för dyra att laga i förhållande till bilens värde.

Din bil kommer inte skadas på något märkbart sätt av att kallstartas så länge den varmkörs emellanåt. Kallstarter ansamlar vatten i oljan men den ångas bort när bilen blir varm. Så länge du inte kör hårt med kall bil så kommer du inte råka ut för några problem, jag lovar.

-------
//Lövet
ma
51
martin325d
X3 3.0sd -08
Det enklaste sättet är väl att prova. Testa 1 timme, 2 timmar, 3 timmar osv, så märker du hur lång tid den tar att kallna. Du måste ju acceptera att kallstarta bilen någon gång, slitaget map enstaka kallstarter måste ju anses vara försumbart i sammanhanget.

Kan du inte mäta så att vi får veta? Gissar på 2h 25m.
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Fordonstillverkare samt OEM lev. ställer hårda krav på startfunktionalitet och hållbarhet vid låga temperaturer. Kallstartfunktionalitet ner mot -20C (oil temp, ambient temp) då bil/motor stått under natten i köldcell ingår i utvecklingsarbetet.

Om din motor körts till 90C olje temp och sedan står utomhus i 3-4h i -7C borde inte vätskorna sjunkit till omgivningstempen.

/Magnus

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Ok, återkommer med en testrapport
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du skriver "....utrymma garaget under en period..." och med det tolkar jag att det är frågan om en relativt kort tidsperiod.

Jag körde min gamla 3.0S i ca 75.000 mil och i 31 år och kallstartade den väl kanske runt 22.000 gånger (räknat på ett snitt om 2 ggr per dag) och den gick fortfarande bra efter denna "behandling"!
Jag tror dessutom att man definierar kallstart som under 30-40 graders temperatur på motorn.

Jag tror inte du behöver oroa dig ett dugg!

Per L

St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Ok, tack för lugnande besked :)
Körde bilen varm parkerade den mot en vägg kom ut efter 1,5 timmar i 6 graders kyla tempmätaren visade kl12 så temperaturen var över 90 grader på kylvätskan.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kanske du kan vinna några minuter genom att täcka grillen med något isolerande (men inte någon som brinner smälter) så isolerar du ju bort en källa till ventilation/avkylning. Detta har avhandlat i trådar om att snabbare få upp motortemp vid kallstart.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Dessutom kan du inte räkna med en temperatur på 90 grader när mätaren står rakt, kl 12! Du har möjlighet till en exakt avläsning i OBC.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.