|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har ett väldigt litet men irriterande fel på min 540 E39 -99, om den står oanvänd längre än 3-4 timmar så tappar klockan och datumet minnet. Klockan står då på --:-- och datumet på ----.--.-- Kollar man till bilen lite då & då efter man kommit hem så har klockan först gått som vanligt nån timme efter ankomst för att sedan stå still några timmar och sedan nollställas. Har bytt till ett nytt batteri då det avhjälpte samma fel i andra forum men gjorde ingen skillnad på min bil Någon som varit med om något liknande? Tacksam för alla hjälp & tips! | |
|
Hej igen, Är det ingen som känner igen eller har någon idé angående detta fel? I samband med att den började strula med klockan så har även dessa två följande fel uppkommit, borde finnas något samband: 1. När man tagit ut nyckeln och trycker på REST-knappen så tänds/startar klimatanläggningen som om tändningen är på (funktionen funkar förövrigt som den ska) 2. Larmet har slutat blinka vid låsning / upplåsning, endast innerbelysningen som tänds vid upplåsning |
|
|
Jo, jag känner igen det men vet inte exakt vad det beror på. Min gissning är att systemet behåller inställningar/klocka/datum via EPROM (minne som behåller sina värden även när det blir strömlöst). Om klockan visas fel i displayen så kan det antingen bero på fel på själva klockan, eller på fel i själva nätverket. Dvs, klockan går rätt men tidsuppgiften når inte fram till displayen pga dåliga kablar. Så har det varit på min 540 ibland. Datum/tid visas ibland bara som streck, men efter en omstart visas de rätt = klockan fungerar, men displayen kan inte hämta tiden från klockan. |
|
|
Hej och tack för svaret! :) Vet du var detta minne för klockfunktionen bör sitta? Tänkte om tidsuppgiften sparas i radioenheten eller i något annat styrdon? |
|
| Jag tror det sitter i instrumentklustret, men jag är inte säker. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.