|
|
|
|---|---|
|
Såg denna på BytBil: Länk! Är det någon här som kört dessa, intryck..? Kanske tom någon som känner till just den här bilen? Priset är rätt OK, tycker jag! Är tillgängligheten för att "tanka" el utbredd nuförtiden? (Har ej tillgång till stolpe hemma). | |
| Det har varit några trevligt prissatta till salu sen i somras. Hade inte kombibehovet funnits hade jag gärna tagit en sådan. De är inte plugin-hybrider så elstolpe behöver du inte bekymra dig om. Snarare får du lite extra kraft från elmotorn och det går att köra på ren el kortare sträckor. Men jag tror man ska se det mer som en 335i med lite extra kraft än en hybrid som går snålt. | |
|
Vågar man köpa en Hybrid med knappt någon garanti? Batteriet i en 7-Serie ActiveHybrid kostar 75 000 kr + arbete. Kanske billigare på en F30 men fortfarande mycket pengar. |
|
|
OK Wiberg, det är ju goda nyheter - dock tror jag att man har rätt bra nytta av eldriften vad avser förbrukning också. Men nuförtiden har man ju annars inte så många fördelar med en hybrid längre, men däremot några orosmoln som More bla pekar på.. |
|
|
Är det verkligen någon fara med batteriet? BMW säger att det håller bilens livslängd och kikar man på Toyota Prius håller batterisetet väldigt bra, även på bilar med 30000mil+ och bilar som är äldre än 10år. Det är en 2013 vilket är första årsmodellen av 3hybrid. Ett helt ok val med 800kr i årsskatt. Jag har dock inte kört någon. Mvh Stephan |
|
|
Det är nog lite nytta vad gäller förbrukningen, men jag tror fokus har varit mer effekt och möjligen lite bättre förbrukning, snarare än tvärtom. Annars hade man knappast byggt den på 335i. Sen väger den ungefär 150kg mer än vanliga 335i pga batterier och elmotor. Vet inte hur trovärdiga amerikanska EPA är i sina siffror, men enligt dom har de två väldigt lika förbrukning. Spritmonitor hade bara en 3 ActiveHybrid vad jag kunde hitta så det säger inte så mycket. |
|
|
Hybriderna drar ner förbrukningen ganska bra i stadstrafik. Landsväg så är det nog ingen större skillnad. Men jag tror inte att det är ekonomiskt försvarbart med en hybrid. Det som kan vara försvarbart är att man kanske hellre tar en stor engångskostnad än flera småkostnader. Sedan blir ju den direkta närmiljön inne i stan bättre eftersom eldriften sköter sig bra på den punkten. |
|
|
Men visst är det endast en hybrid och inte en plug-in hybrid? Den går väl inte att ladda från el-uttag? Ser att Sani frågar om det i första posten. __________ Mvh Grelle |
|
| Grelle, precis det är bara I3 av BMWs modeller som går att ladda du får köpa en panamera eller golf fre och du vill ha en tysk laddhybrid. Mvh Stephan | |
|
Stephan735i, var som jag misstänkte. Har kört Volvos V60 PHEV en del och kombinationen med dieselmotor och laddningsbar elmotor är trevlig. Speciellt om man kör en hel del långsam stadtrafik men främst korta sträckor, men saknar man laddning hemma/på jobbet så faller konceptet som det är just nu. Men det är ju under utveckling, men än är laddtiderna långa och körtiderna korta...Men jag gillar initiativet. __________ Mvh Grelle |
|
| Tack för feedback, annonsen är borta nu - men inte tack vare mig.. :) | |
|
Vilken av AH3:orna var det? Den kanske är borta p.g.a mig :) |
|
|
Den blåa haha.. Nä men var det inte Pålssons som hade den, har jag för mig? Grattis fö! Intryck så långt..? Bra prestanda? :) |
|
|
Mineralgrå metallic var min. Svårt att bedöma prestandan med dubbdäck. Anti spin koplar in väldigt fort. Nytt utlåtande kommer på sommaren. |
|
|
ActiveHybrid är väl mest ett sätt att sänka förmånsvärdet. Har själv tänkt ActiveHybrid om det skulle bli förmånsbil i framtiden. Synd bara att man får släpa runt 150 kg extra. Har svårt att se att förbrukningen skulle påverkas nämnvärt då elmotorn bara är med de 4 första kilometerna. Sen är det alltså bara bensinmotor resten av resan? Då borde den bra något mer än en vanlig 335 pga. vikten. Eller tänker jag fel? Om nu batteriet skulle packa ihop, kan man inte bara köra vidare då utan att laga, dvs. enbart med bensinmotor? Eller ännu bättre slänga ur batteri + elmotor för att spara vikten. |
|
|
För min del så tror jag att jag ligger på ca 50% batteridrift när jag kör i stan. Nu har jag faktiskt inte satt mig in i det hela, men bilen kan gå en del på "coasting" på landsväg och där tar man nog igen lite av det extra man förlorar på vikten. Sedan så tror jag att elmotorn hjälper till lite vid acceleration, men det vet jag faktiskt inte. Den är säkert lite tyngre att handskas med på bana, fast där befinner jag mig väldigt sällan, för att inte säga aldrig. Snabb bedömning: Jag gillar AH3:an, den kan inspirera en att köra snålt, samtidigt som den kan inspirera dig att gasa på. Rätt skönt att glida inne i stan eller på parkeringsplatser och bitvis smyga fram med endast el. Jag hade helt klart även kunnat tänka mig en helt vanlig 335 eller kanske t.o.m en 328 för att spara ännu mer vikt. Men rent ekonomiskt så kommer det nog aldrig att bli ekonomiskt försvarbart med AH3. Men det är roligt att vara relativt ensam med en sådan. |
|
|
Jiie: i BMWs fall sänker det inte fömånsvärdet alls, det är samma på 335i som på Active Hybrid 3. När det gäller miljöfordon på normala bilar ligger BMW verkligen inte i framkant. i3 och i8 känns ju inte som att de är gjorda för den typiske BMW kunden. Är man ungefär som första generationens Prius nu eller? Som jag ser det finns det enorma fördelar med riktigt bra hybridteknik, bättre prestanda med torque fill som McLaren eller extremt miljövänligt som Tesla. |
|
|
Stämmer, jag hade kollat på AH5 och där skiljer det en del, men inte för 3:an alltså. Då skulle jag nog ta en vanlig 335 istället. Men det är klart att det är kul att ha en lite ovanligare bil. Också att köra enbart på el i stan är ju en kul känsla. Jag testade i3:an för ett tag sen och det var en märklig och ganska trevlig upplevelse att rulla runt ljudlöst i lägre farter. Mvh Johan |
|
| AH3/5 är väl mest som en 35i med ett sofistikerat och dyrt start&stop-system som jag ser det. | |
|
Jiee: Nä, det är samma på Active Hybrid 5 och 535i. Se denna review Länk |
|
|
Ja, du har rätt igen. Jag hade jämfört 535d (ca 7800) och AH5 (6700), så var det. Men 535i känns som det allra bästa om man vill ha prestanda men inte alltför högt förmånsvärde. 550 ligger ju på över 10000. Tack för filmlänken. Fifth gear sammanfattar väl det hela ganska bra tycker jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.