|
|
|
|---|---|
|
BMW meddelar att man upptäckt "ett fabrikationsfel i insugningskamaxeln där oljeförsörjningen till vakuumpumpen inte kan garanteras" och vill att man kommer in med sin bil för kontroll/åtgärd, ett jobb på ca 60 min. Vad för problem man kan få går inte BMW in på. Men det låter onekligen som det fel som är uppmärksammat i USA (finns bra beskrivet här; Länk och som lett till att bilar förlorat bromskraft i form av bromsservo, hydraliken har fortfarande fungerat. Så det är nog klokt att få detta åtgärdat så snart som möjligt! | |
|
Undra om detta gäller enbart F30/31? Jag har en 118dA -13 Som jag vid ett antal tillfällen upplevt att bromskraften är kraftigt reducerad. Man får trycka till rejält för att bromsa och kommer man mot ett rödljus och upptäcker detta så blir paniken påtaglig. Självklart tar bromsen men det upplevs precis som om bromsservon inte hjälper till.. Som att bromsa i en bogserad bil utan tändning på. Jag har varit in med den till BMW med de ser inget på koder plus att eftersom det bara uppkommer ibland/sällan så uppkommer det självklart inte när de har den inne. |
|
| Enligt rubriken så gäller det bara bensinare, kan någon bekräfta detta? | |
| Googla 13V454 så hittar du info. Det är "NHTSA Campaign Number", nån amerikansk trafiksäkerhets-myndighet, så det lär vara pålitlig info. | |
|
Ang om det bara gäller bensinare. Bmw säljer väl inga dieslar i USA? I USA har NHTSA krav på att denna typ av fel meddelas alla ägare. Mycket hårdare krav på sådant där. Kan ju innebära att felet finns på fler modeller, men då på sådana som inte säljs i USA. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jo, X5 xDrive 35d har sålts i USA och nu på senare tid säljs även 328d och 535d. Det var ju inte sålänge sedan det var en recall på samma komponent fast på annan motor (och annat typ av konstruktionsfel). Den gången så var det vakuumpumpen som hade en tendens (eller mer regel än undantag egentligen) att de läckte olja och att i väldigt sällsynta fall så kunde det läcka så mycket olja att det kom in i servot och påverkade bromsservofunktionaliteten. Därav recall i USA - på alla andra marknader nämnde man aldrig detta. Vakuumpumpar och luftpumpar, jisses vad mycket skräp de hittar på... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.