|
|
|
|---|---|
|
Troligtvis frös ventilationen igår för den tryckte ut olja över grenrör och innerskärm. Min fråga är då jag inte kan se nåt fel då jag rusar motorn nu(ser ingen läcka) är det då sannolikt att jag bara kan tvätta,skärma och fortsätta köra eller måste jag byta göra några kontroller/åtgärder? Har proppen släppt så att säga?? är bortrest och ska köra hem 25 mil inom någon dag.. | |
|
Hej! Troligtvis är "proppen" kvar, geggamoja av olja och vatten. Problemet kommer när det fryser och det täpps till. Har grejat med detta 2 gånger på min bil och första gången byttes alla slangar och "dosan" som sitter under insugsröret. Men båda gångerna har det egentligen varit nere vid oljesticksrörets anslutning mot oljetråget som problemet varit. Det ansluter en slang från vevhusventilationen mot oljestickans rör och det är en riktigt trång passage för flödet där. Rengjorde där i förrgår och det vart helt igensatt. Vet att andra har haft problem i övriga slangar. Men det kanske beror på körvanor. Jag kör mycket långsträckor med min bil ibland 50-60 mil/dag. Men man får ändå problem med vevhusventilationen möjligtvis att det kommer på olika ställen. Är det + grader när du skall köra hem så borde det gå bra. Men det är svårt att säga. |
|
| Är det naivt att tro att ventilkåpspackningen håller hyfsat tätt?? det är väl vid locket den tryckt ut.. | |
|
Det kan hålla tätt där. Tätningen sitter i ett spår och det är nog hela kåpan som ger vika om det fryser i ventilationen. Har varit med om det ett par gånger, men aldrig åtgärdat något. Täck för grillarna om du skall åka när det är riktigt kallt. Man kan se rikligt med kladd i slangar och ventilkåpa och därefter låta motorn gå på tomgång med bilen stillastående och allt kladd försvinner av värmen som uppstår i motorrummet. Det är iskall fartvind på ventilkåpa och slangar som gör att vevhusgaserna fälls ut som kondens och senare även fryser. Att det kommer ut olja vid ventilkåpan är det lindrigaste som kan hända. I värre fall kan olja tryckas in i insuget och vidare in i motorn. Då kan det ganska snart vara slut med den motorn, så man bör undvika att drabbas av ispropp så gott det går. Isolerade slangar till ventilationen kanske hjälper lite, men det känns som en nödlösning BMW har gjort. Är vevhusgaserna i vatten form redan i kåpan vore det väl eg. den som skulle isoleras. Nu kör jag inte bilen, men jag skulle inte vara helt främmande för en gullfiberskiva mellan huven och kåpan när det är riktigt bistert. |
|
|
Ska se om jag lyckas tina upp den åsså sedan täcka för den innan jag kör vidare. Dum fråga kanske men hur märker jag om det har tryckts in i motorn etc?? |
|
|
Det skulle ryka från avgasröret, rejält. Skulle nog gå lite dåligt också.. Kolla längst fram på ventilkåpan där sitter en slang med klickfästen, i den "plastkröken" kan man få rejält med gegga och en propp om man har otur. Kan vara värt att kolla iallafall. Min bil: Länk |
|
|
Försök att "varmköra" den så du får igång ventilationen. Ett par riktiga raggarrundor i stan gör nog susen. Kanske. Och glöm inte att ha stenkoll på oljenivån Men riv grejerna snarast för inspektion och byt delar som behövs, uppdatera allt om möjligt. kolla oljestick röret-slangen, åtkomligt utan mek mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.