AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.916

F15 vs Porsche cayenne

jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Ser att (beg)Porsche cayenne årsmodell 2012-2014 ligger i samma pris som en ny f15 . Villa av de två skulle skulle ni valt om ni var i köp kretsarna? Vad är BMW bättre än på Porschen och tvärtom.
Är Porschen dyrare att underhålla?
Tack på förhand

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Köp nya numret av auto motor sport, där har dom stort SUV-test med både F15 och Cayenne. F15 på första plats Cayennen på tredje om jag inte minns helt fel.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
AMS-testet: X5 vinner, tätt följd av ML och Cayenne. "Överraskningen! Cayenne hade vunnit om Porsche hade tagit säkerheten på allvar."

Cayenne får 2,5 stjärnor mot X5 och ML:s fem. Cayenne måste vara livsfarligt att krocka i. =I Att en tidning som riktar sig till entusiaster lägger så mycket vikt vid "säkerhet" är bara löjligt. Det handlar om små marginaler bilmodellerna emellan. "Det finns inte autobroms som tillval" =)

Känns nästa som det handlar om att vore fel att ge segern till en gammal bilmodell.

Totalbetyg:

X5: 29,5
ML: 28,5
Cayenne: 28
Range Rover:24,5
Jeep Grand Cherokee: 21

MVH Christofer
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag har haft en Cayenne och beställt en F15. Cayennen är gammal. Det går inte att komma ifrån. När det gäller teknik så är F15 ljusår före, även drivlinan spelar in en annan division enligt mig. Driftkostnaderna är hyfsade på Cayenne tack vare bra andrahandsvärden och att Porsche erbjuder vagnskada. Försäkring och service är dyrare på Cayenne. I vissa fall rejält dyrare.

Även komforten är bättre hos F15, framförallt är bilen betydligt tystare.

Sen kan väl Porschen upplevas som lite "sportigare" och framförallt är styrningen betydligt bättre än hos BMWn. Jag gillade även Porsches sportstolar väldigt mycket och Burmester systemet lät fantastiskt. Jag uppskattade även djupet i bagageutrymmet.

Men F15 är men betydligt mer komplett och modern bil i mina ögon. Cayennen är roligare att köra, men har man väl tagit steget upp till en SUV så tycker inte jag att den egenskapen på något sätt är avgörande. Då finns det andra bilmodeller som är betydligt roligare än Cayennen. Varumärket Porsche väger såklart starkt, men hade jag inte behövt utrymmet hade jag kikat på en Macan.

Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Hela artikeln var konstig. Jag vet inte om jag läste ett bra ord om ML men den tog en andra plats ändå...
Håller med, just ML verkade vara väldigt kompetent utan några rejäla brister (men samtidigt ingen direkt spets heller) men den fick inte många rader i testet. Personligen gillar jag faktiskt nuvarande ML men jag kan tänka mig att den inte når ända fram i och med lanseringen av F15 och även nya Range Rover Sport. Utveckligen går verkligen fort framåt för ML debuterade väl för knappt 2 år sedan?
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Hade jag köpt SUV av praktiska skäl, dvs ej sportbetonat, hade jag nog väntat på nästa Q7 faktiskt, alt den nya RR:en som kom förra året.
Vad ser du som "praktiska skäl" i Q7 kontra ex. vis X5?

/Anders
Visa användare
3.753
Sani
Större & nyare (teknik) än X5, och kanske mera komfortabel? Det gällde dagens gamla Q7 vs E70 iaf. Emotionellt: Förmodat snyggare än F15 :)

Jag var mycket nöjd med min förra Q7, det var något av ett flaggskepp för Audi med den senaste tekniken; så jag förväntar mig storverk inför nästa generation...utan att veta så mycket mer om den, egentligen.
Så risken finns att jag blir besviken, time will tell!

Jag inser att F15 är en mycket kompetent och bra bil, jag går bara inte igång på den tyvärr - men sådant är ju personligt.
yes helt klart kul att vi tänker olika ibland och går igång på olika bilar, vore trist annars. Q7 (iaf i nuvarande skepnad) är för mig totalt ointressant och även i jämförelsen med E70) väldigt misslyckad design tycker jag. Men blir spännande att se vad den nya Q7 innebär och innehåller, kommer väl i höst?

/Anders
Visa användare
3.753
Sani
Ja, det sägs så!
Det känns som att produktutvecklingen accelererar konstant, vilket ju lätt medför att den senaste ("tysken") är bäst i sin klass...får väl se om det blir så med Q7:an också.
Ja det måste ju framförallt utveckla motorerna för dagens motorer i Q7 är ju inte direkt up to date.

/Anders
Ska blir intressant att se nya Q7 eftersom Audi sedan flera år läckt uppgifter till motorpressen om att den nya generationen ska ha genomgått en rejäl bantningskur. Eftersom den nya plattformen även kommer att användas till nästa generation av Touareg och Cayenne tror jag att man kan förvänta sig intressant ny teknologi. Som en jämförelse kan nämnas att F15 baseras på samma plattform som E70 och därför blev viktminskningen endast minimal.
Eventuellt kan Q7 komma att betraktas som Audis flaggskepp eftersom det ryktas att Panamera och A8 kommer att dela plattform och att VW-ledningen bestämt att utvecklingsarbetet huvudsakligen ska ske inom Porsche.

Det har skrivits att nästa generation Q7 blivit försenad eftersom VW-ledningen ogillade prototypens design så pass att modellen fick skickas tillbaka till ritbordet i ett ovanligt sent skede och därmed var förseningen ett faktum.
På de senaste bilderna tycker jag att den nya modellen ser för låg ut och så är det negativt om sluttningen på bakpartiet ger mindre bagageutrymme. Kan vara så att testbilen körs med luftfjädringen på lägsta nivå, men jag tror att det blir en trend att samtliga SUV:ar blir lägre för minskat luftmotstånd (t.ex. läste jag samma sak om kommande X1, hur det nu är möjligt att göra den lägre utan att kalla den kombi). Länk
en liten sak jag undrat över. F15 delar ju platform med E70 dvs förra generationens x5:a. Dt är visserligen inte exakt samma utan en modifierad.. säg då att denna modell lever i 6-7 år . kommer den kännas gammal i slutet av livscykeln?

För övrigt så tror jag att Volvos nya xc90 kan bli väldigt grym
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Länk
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Glömde texten :
Test av BMW X5: Kongen av «alle» veier
Test av X5 på Norska
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.