|
|
|
|---|---|
|
Var ska man ta reda på vilken motortemp bilen ska ha bmw 550-06, min ligger på 99-100 grader vid normal landsvägskörning, jag frågad på bmw och dom sa att det är nog normalt, men jag tycker det är mycket för termostartern ska väl öppna vid 92 grader. | |
|
Termostaten bör öppna vid typ 104-105 grader, kanske t.o.m ännu högre i vårt nordiska klimat. Annars kommer ju motorn aldirg upp i normaltemp som ligger runt 96-98 grader om jag inte missminner mig. // Erik |
|
|
99-100 grader är helt normalt. // Erik |
|
|
Heinz_Keller: en termostart brukar väl öppna vid 92 grader eller stämmer inte det, jag har haft volvo innan och aldrig mätt temperaturen någon gång det finns ju analog mätare i dom som man kollar efter. Tomas |
|
|
Hmm... Får nog erkänna att jag hade fel. Var helt säker på att jag läst någonstans, här på forumet att någon termostat öppnar vid över 100 grader. Ska söka och se om jag hittar tråden. // Erik |
|
| Jag vet inte exakt för din modell men lite drygt 100 grader bör öppningstemperaturen ligga på. | |
| Min öppnar sig vid 100 tror jag, är inte säker | |
|
Heinz_Keller: Du har helt rätt pratade med bmw i Jönköping idag och det var helt normalt det kan gå upp till 108-110 grader utan att det är något fel. han förklarade högre tryck =mera cirkulation på vattnet och då kokar inte vattnet heller. |
|
|
Då har inte minnet svikit mig än alltså! Skönt att du har fått klarhet oxå. Hur gör du för att få exakt temperatur på kylvattnet? Der finns väl inte ens någon tempmätare i E60? // Erik |
|
|
Här är en länk hur man tar fram tempen digitalt. Länk Med vänlig hälsning Tomas |
|
|
Glömde att skriva att du får gå ner på halva sidan ungefär så har du instruktioner där. |
|
|
Som jag förstår så går bmw:s v8:motorer mycket varmare än sexorna. Min förra 540 hade också temp på över 100grader! MvH Bmw 4-ever |
|
|
På min 320 som har dynavin, där både motortemp och vattentemp går att läsa av, visar båda på drygt 100 grader vid varm motor. BMW CS #5206 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.