AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
41.781

BMW m5 v10 bränsleförbrukningen fulltank

Sida 4 av 5
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
No offense cbx, men det låter som att du hade tjänat på att ha en mera komfortinriktad bil istället, tex 535d...? Varför ta de "onödiga" konstnaderna som tillkommer med en M5, om man ändå inte brukar den som BMW tänkt liksom :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
+1 Sani
Den enkla anledningen är att jag kan. När jag köpte den hade jag en förhoppning om att det skulle vara en bil som kombinerade både komfort och sportbilsegenskaper. Ville dock ha en bil som hade betoning på komfort då jag till stora delar redan kört av mig fartmässigt på motorcyklar. Vill man ha den prestandan får man kliva upp rejält prismässigt på bilsidan. Sedan så är jag inte tillräckligt bra förare för att prestera någon topptid på bana med bil. Själv så tycker jag att bilen är byggd för att köras "normalt" och hårt och att lyckas hitta en bil som gör det så bra som denna är nog inte det enklaste. BMW 750/760 är lite för "lyxiga" i karaktären upplevde jag när jag provkörde.

Citerar M5 broschyren från 2006 "Sports car. Luxuary sedan. Either, or both: the driver chooses" . Detta förklarar i mina ögon vad en M5:a ska vara och jag anser att den verkligen lever upp till detta och använder den så. Hoppas att det är fler ägare som ser på den på detta sätt så kanske det finns kvar några om tio år.
Visa användare
3.753
Sani
Jo, men det finns ju en anledning till varför "Sports car" står först...och vad gäller "Luxury-biten" är den inte bättre än någon annan väl utrustad Femma, snarare tvärtom (stötighet mm).

Så återigen, för en komfortabel kryssare med sportiga undertoner behövs inte en ylande V10 på fem liter, med hiskeliga förbruknings-och försäkringskostnader, samt sömnlösa nätter över stundande drivlinehaverier....men jag gratulerar dig till att kunna överse med detta :)

Jag tycker själv M5/M6 V10 är fantastiska bilar, som BMW ska ha en eloge för att ha byggt - om jag någon gång köper en kommer den att känna +8000 rpm dagligen!
Bilar brukar hålla bra om man sköter dom och alla motorer/drivlinor har sina begränsningar när man pressar för länge. Slitdelar ska bytas med jämna mellanrum och kan inte påstå att mina tidigare bilar varit så billiga att driva. M5:an är snäppet dyrare men man får väsentligt mycket mer bil för pengarna. Vill man plåga ett fordon med liten risk för ras så gäller sporthoj. Dessa tål en hel del skit och är bland det roligaste man kan köra.

Kan dock hålla med om att den låter fint vid 8000 rpm men bäst mellan 5-8000 rpm. Då finns den där fina övergången i klangen. Ser själv ingen poäng med att alltid ligga där utan det blir vid lämpliga tillfällen då den i mina ögon är en familjebil i första hand och sportbil i andra. Bättre ha en fantastisk bil som man alltid blir glad av än två bra.
Visa användare
3.753
Sani
OK. Instämmer till fullo i din sista mening!
Visa användare
202
Schrickm5
BMW F11 M550d xdrive 2013
1,5 with a few "buskörningar". Otherwise can be kept to 1,2 with a large mix of highway....and some discipline.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Kan tänka mig att det går att komma upp i 3L/mil om man saknar motorvärmare och gör hela kallstarten/varmkörningen sittandes vid rödljus i Stockholm och inte har nån "fri väg" innan det är dags att parkera igen.
Lyfter upp denna tråd igen då jag tyvärr lyckats trycka ner förbrukningen enligt mätaren till 1,14 l/mil och enligt tankning med 40 mils körning låg den på ca 1,1 l/min. Detta med en två passagerare och full baklucka med väskor. Bilen har rullat på mellan 110-130 km/h och ingen M-körning. Fjolåret slutade på ett snitt 1,41 l/mil.

Vet inte om de förbättrade siffrorna kan ha att göra med att jag uppdaterat bilen via BMW och tycker generellt att den känns bättre i hur den uppför sig. Har inte en aning om vilka uppdateringar som utförs men bytte ett gasspjäll + uppdaterade då detta behövdes för att grejorna ska fungera som det ska.
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Kör på motorväg på 400hk läget jämn gas i 100km/h drar den runt 1,3l/mil. Blandad runt 1.8-2.0l/mil. drar V10 motorn verkligen såna kopiösa mängder bensin?
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Kan jämföra lite med min m3 e92. Drog 9.7l/100km Stockholm-Göteborg farthållare på 120km/h. Drar runt 8.5l/100km om jag håller 90km/h
Semesterresan slut blev ca 330 mils körning och en snittförbrukning på 1,18 l/mil. Gissar på att ca 270 mil av dessa varit långkörning. Mycket begränsad tid med M-körning. Anser själv att det måste vara riktigt bra för en bil i denna storleksklass.
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

cbx1047,

Ungefär som mina siffror den här sommaren ToR Malmö, ca 140 mil, drog 11,9/100km. Full packning, barnvagn, två ungar och frun. Lite stadskörning i Malmö höjde snittet från annars 10,9/100km vid ren landsvägskörning. Höll mig hyffsat inom hastighetsbegränsningarna, lugna omkörningar då ungarna sov det mesta av tiden.
Min m5 E 34 drar ca 2 liter blandad körning,klart som attan att motorer som börjar bli slitna börjar dra extra,speciellt då en V10..

Har nu kört ca 300 mil efter semestern 0ch ligger på 1,23 l/mil vilket kanske motsvarar 1,3 l/mil här på hemmaplan. Kan en uppdatering av bilen verkligen motsvara en förbättrad förbrukning på 0,1 l/mil vid blandad körning?
Wasted one: Om din E34 drar 2 liter milen blandat så är det nåt knas, runt knappa 1.5 skall de ligga på. Min E34 drog ca 1.25 i snitt på en trip på 600 mil, typ 75% landsväg resten blandat, men då med förbrukningshöjande 19", med original 17" drar den en knapp dl mindre
1,23/1,3 låter för bra för att vara sant om du inte varvar till Max 5000rpm och konstant farthållare i laglig fart?
Kör sporadiskt på M-läget men jag hör inte till kategorin som belastar bilen konstant på den nivån. Kört den ungefär som förra året och som jag skrev så ligger jag nu på ca 1,3 l/mil blandad körning men detta är 0,1 l/mil mindre än förra året. Tycker dock att den känns mjukare när jag kör på läge två efter uppdateringen. Någon som vet vad som uppdateras? Tog ca 5 timmar att utföra och detta var den första sedan de var ny.
Kan tillägga att min drar också ca 1.2-1.3
blandat M-läge o vanlig körning,
men visst FULL GAS JÄMT så drar den ett par liter,
men VEM kör så,
O det sliter ju en JV massa på hela bilen o vem vill köpa en sån
He
22
Henrik1976
F11 530 m-sport 11
E60 M5 05
44L 28 mil. Värt det dubbla 😃
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.