|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Grymt! Givetvis, vi blir isf 2 st som åker med ganska lätt eller normal 2-3 veckors packning i bagageutrymmet. Ingen sprit från Tyskland och inga barnvagnar etc :-) Har också en Brobizz liggandes från i somras och det drar ju ner kostnaden en del på både bron och färjan mellan Rödby-Puttgarden. Dock är det väl ca 30 mil ytterligare man behöver köra genom Danmark samt även något längre sträcka för att nå Puttgarden kontra t.ex. Travemunde? Där åker man ju också relativt billigt om man räknar in hytten med sömn och färre mil. I somras åkte vi genom Grossglockner vilket var underbart. Hade gärna gjrot om det med M6:an eller varför inte Stelvio Pass i Schweiz ;-) "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
| Det är 13 mil längre till Hamburg över Stora Bält jämfört med Rödby-Puttgarden från Köpenhamn. Jag föredrar landvägen eftersom man kör hela tiden, inte behöver passa tider för båt plus att det är något billigare totalt om man har brobizz. | |
|
Kan inte hålla mig från att vara en messerschmitter, men ligger inte Stelvio passet i Italien? =) På tal om alperna, fler tips på sevärda (körvärda) vägar, områden i Schweiz/Österrike/Norditalien. Ska en sväng dit i Juni/Juli. __________ Mvh Grelle |
|
|
Grelle, Det stämmer ju faktiskt, själva vägavsnittet ligger på den italienska sidan men bergen tycks gå på bägge sidor av landsgränsen Italien/Schweiz. Trodde det pga Top Gear när de passerar genom Schweiz vill jag minnas. "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
OT: Stelviopasset (och Trollstigen) finns på min "att göra lista" innan det är dags för rollator... Om någon har tips för en trevlig resa och boende i anknytning till resmålen får de gärna PM:à mig. |
|
|
Grossglockner erbjöd fina vyer, trevlig körning och går att planera ihop rätt fint och enkelt med Italien/Kroatien/Tyskland. Planen förra sommaren var att ta Stelvio ner och Grossglockner upp men det blev enbart Grossglockner för Formel1en drog ut på tiden på väg ner :-) "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
Kristoffer L Trollstigen har jag åkt i en e24 635CSI, i husbil och på cykel kan rekommendera cykeln du får liksom en annan känsla av att det går uppför då:-) Finns inte så mkt roligt boende vid Trollstigen närmste by är ju Åndalsnäs 18km där jag cyklade ifrån campingen upp o ner. Vi körde över Trollstigen på förmiddagen sist och fortsatte sedan på väg 63 över Gerianger. I Geiranger finns lite bättre boende om du vill bo på Hotell. Men det finns Hotell i Åndalsnäs med. Kan rekommendera att du åker upp på förmiddagen i högsäsongen är det mkt folk och trångt på parkeringen. Vi hade grymt tur med vädret sist, cyklade upp o kollade läget ena dagen och tog husbilen dagen efter och fortsatte sedan till Geiranger. Helt fantastisk jag verkligen ÄLSKAR Norge:-) Länk God tur |
|
| m34ever: tack för tipset! :-) | |
| Stelvio pass kan jag varmt rekommendera, var en riktigt kul väg att köra på! Var där med M5:an i somras, innan färden gick vidare till Corsica och Sardinien via färjor... :) Trollstigen kändes väldigt liten i jämförelse... | |
| Dagsfärska siffror för mig är 1.18 l/mil på långfärdskörning med 0 accelerationer och hastigheter enligt vägmärken. | |
| Då var även jag uppe i mer "normala" siffror. 1,37 L/mil vid lugn körning och blandat landsväg/stad 75/25 % så det har blivit några besök på macken. Känns konstigt att inte tanka med jämna mellanrum nu när den stått några dagar med tanke på minusgraderna. Måste erkänna att ibland gör det inte så mycket att bensinen kostar pengar för vilken känsla bilen ger! | |
|
cbx1047 Var det enligt färddatorn? Kan säga att datorn visar alltid 1-1,2 dl mindre än vad det är i verkligheten. Det är så på min räser. Glädjedödare det där =) Det verkar vara samma för alla som har M3 E9x eller M5 E6x som jag pratat med. /Magnus |
|
| Enligt färddatorn. Däremot så stämde den när jag räknade ut förbrukningen vid första tankningen. Om jag minns rätt visade färddatorn 1,18 och uträkningen var 1,17 eller 1,19 l/mil. | |
|
Helt otroligt att du klarar en så låg förbrukning, speciellt med en v10. Två av mina bekanta med M5 V10 kom aldrig under 1,8l/mil i snitt. Min normala körning med M3an blir det alltid mellan 1,4-1,6. Du måste ha en otrolig lätt högerfot. |
|
| Det måste dom verkligen ha. Sen är det inte lönt och ha en m5 v10 om man tänker på bensinförbrukningen och slå låg förbrukningklubbens rekord | |
|
Är också imponerad av era siffror, lyckas aldrig komma under 2,5L/mil som bäst :) BMW M-POWER |
|
| Hastighetsbegränsning och planerad körning så blir mina siffror sådana. Sedan kanske vinterdäck och blöta vägar hjälper till att hålla fötterna dansande som små älvor ovanför pedalerna! Har bara provat M-läge en gång och det med en försiktig smekning vilket räcker för at inse här finns det och blir över. Köpte den för at den är bekväm att åka i och har en motor som är lagom, eller hur det nu är med den saken. Det är nog den mjuk sidan hos bilen som imponerat mest för de är som en vanlig bmw när man är mjuk i hanteringen. Blir kanske ändring till sommaren vad man tycker är imponerande? | |
|
Jag tycker att du tar m6an och snålar in på annat fram till semestern, Låt oss säga det kostar 10 t extra mot 1an. Men finns inte nånstans på kartan att man tar en etta genom europa, Det är ett nöje att äga en M bil. Kör den som en m med :). Frugan din kan köpa parfym alt kläder men det är roligare att tanka och höra v10an eller ? |
|
|
Det lutar åt det :-) Jag har hittat ett ytterligare alternativ och det är ÖBBs biltåg från Hamburg till Wien. Någon som erfarenheter av den rutten och ÖBB? Verkar vara bra tidtabeller och tillgänglighet kontra DB Autozug. Priset är även något bättre med tanke på hyttvalen osv. Kul att få se Wien också på väg ner och/eller på väg upp! "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
| Då börjar jag också närma mig 1,5 l/mil. Körningen består av 75% landsväg och 25% stadsköring. Bilen är dock otroligt fin att köra och har aldrig varit så nöjd med en bil så det kan vara värt soppakostnaden. Gillar även SMG-lådan trots att den kan vara lite osmidig vd stadskörning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.