|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
M5 V10 drar inte 1,6 liter milen på långfärd och normala hastighter. När jag familje kör med min så ligger jag på 1,3 blandad körning, mestadels längre körningar. Kör jag själv till jobb som mestadels är motorväg så ligger den på ca 1,4 l/mil. Men det är inga problem att komma upp i 2 l/milen heller:) Som många skrivit innan så är ett bra snitt 1,5 l/mil. Många bilar ligger idag runt 1/mil idag så merkostnaden för bensinen är definitivt inte den stora kostnaden på en M5. Inget illa om 550 för jag har själv funderat starkt på en sådan men det är inte riktigt samma sak:) Mvh. Richard |
|
|
Richo: Du har rätt. 550 är inte samma sak som M5 men det är ett bra substitut till M5. Dessutom fanns inte M5 E60/E61 med manuell låda. Således återstod 550:n. Länk |
|
|
Kristoffer_L ANG din porsche 997 c2S så hade jag en likadan en 2006a och jag trodde inte mina ögon el plånbok efter 1veckas körning den tajta bilen med mycket potent prestanda och väghållning och fina former var ju snålare än en volvo 240GL jag kan säga att jag blev sjukt överraskad iaf |
|
|
Kimmo: visst fanns M5 E60/E61 med manuell låda, dock bara på US-marknaden. Det ska finnas ett par manuella importer i Sverige. |
|
| b97_knl: Jo, jag har också läst om dessa US-bilar. De fanns dels med fartspärr på 210 km/h och så fanns det en med en högre fartspärr har jag för mig. De kan inte vara många. Ratade dessa i mitt inlägg men du hade full koll, 5+. | |
|
Finns även på M5 F10 mig veterligen. Dock är det nog mindre än 3-5% totalt skulle jag gissa och kanske + nån procent när man tittar på M5 E60? Vore intressant att veta men det kanske Stephan eller Jörgen har kommit fram till i sina statistiktrådar redan.. Nej, jag tycker bilen sköts väldigt bra med sportautomat, eller semi-sportautomat. Dock hade det ju varit intressant att se skillnaden med DKG i M5/M6 E6X! |
|
|
Jag snittar 1,3 l/100km. Mest landsväg men en del stad. Ren landsväg ligger den på 1,2. 3l milen i stan är rena fantasisiffror, då kör man väl med ena foten på bromspedalen. Bor i GBG. |
|
| M5tomten- ja fast den saknar ju 4 cylindrar (och ett rejält baksäte) och så dricker den rätt bra i stadskörning den med :-) | |
|
Okej, finns det någon här på forumet som tagit med sin kära V10:a till södra Europa en sommar? Vad är realistiskt räknat om man ska ner till Italien eller Kroatien? Sommardrömmen går från Stockholm, genom Danmark till Tyskland, Autobahn till Österrike, Slovenien och slutligen in i Italien eller Kroatien. Vad tror ni man snittar om man håller sig undan trafikens värsta dagtimmar och kanske tar båten över sundet till Tyskland? Någon som har testat Autozug? Finns det fler alternativ för att hålla nere milen, soppan och onödiga köer? Tack för tips! "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
| Kompisen körde en M6 till Kroatien. Snittade 1,7 | |
|
Beträffande manuella bilar finns alla uppräknade här: Länk E61 finns inte som manuell, då den aldrig såldes till USA eller Kanada. En av dessa manuella M5 E60 finns i Sverige (Indianapolisröd). Finns även fler USA-bilar men då är det SMG. Statistik för den det intresserar: Länk M5 E39 i Sverige Länk |
|
| Körde från Malmö till Hamburg på en fulltank :) | |
|
Marin, okej snittade han 1,7 l/milen alltså tur- och retur från Sverige? Vet du om han körde väldigt hårt då på t.ex. Autobahn eller i stadskörning generellt? Det låter lite högt med tanke på all lands- och motorväg som jag tänkt använda mig av i sådana fall. Vet inte hur mycket bilen drar om man håller en jämn marschfart så att säga utan köer och när V-max inte är målet med vad man är ute efter på Autobahn. Holmaren, antar att du menar med en M5 eller M6 då eller? Det verkar som att det "billigaste" alternativet ändå är att köra bilen tur- och retur. Inte med biltåg genom Tyskland som man skulle kunna tro om man bortser ca 220 mil extra mil som man "slipper" genom att välja tåget. Tåget mellan Hamburg-Munchen kostar ca 1.150 EUR tur- och retur för 2 st vuxna i delad(!) liggvagn. Därutöver tillkommer ca 300-400 mils bilkörning och då har räknat (högt räknat) så här ungefär: 1,8 l/milen x 15 kr/l x 400 mil = 10.800 SEK + 1.150 EUR + övriga fasta avgifter eller 1,8 l/milen x 15 kr/l x 600 mil = 16.000 SEK + övriga fasta avgifter Kör ändå ner utan övernattning i sådana fall eller med fri natt genom nåt hotell dvs kostnadsfritt*. Alternativt båten över från Malmö till Travemunde där man kan sova ca 5 timmar ytterligare om man startar på eftermiddagen. Då har man hela natten på sig att plöja Tyskland. Allt hänger dock på hur man kör - kommer man ner på ca 1,3-1,5 l/milen under långa sträckor gör det väldigt mycket. Sen vet jag inte vad som är realistiskt att tänka sig att bensinen kostar i sommar, genom Europa? En hemsida jag googlade förut visade ca 13 kronor litern medan jag har räknat kallt på 15 kronor. Jag brukar alltid tanka V Power hemma och kommer att tanka högoktanig eller motsvarande utomlands också. Ultimata hade varit om min F20 hade dragkrok samt utökad dragkapacitet. Kan ordna biltrailer för ca 1000 kronor/veckan men har ingen bil som får dra över 2000 kg samt inte BE-körkort. Det hade varit perfekt annnars! "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
Ska du hålla på och räkna varje krona och hålla igen på autobahn med en M6 så är det bäst att skippa hela idén. Åkte ner i somras till södra Kroatien med en E55 AMG. Pressade på rätt bra och landade på cirka 20 000 kr inkl. vägavgifter, broavgifter osv. Tror att M6 landar på den kostnaden om du håller igen och inte pressar på alltför mycket. |
|
|
Zed, nej jag undrade först och främst om det fanns personer här med relevant erfarenhet av liknande resor. Din resa verkar som jag tänkt mig - ca 10k per håll inkl bro eller båt och vägavgifter. Det ska inte vara någon eco-drive men jag menade att det heller inte finns något intresse att toppa fartspärren ner till medelhavet bara för att.. Jag klurar på vilken bil som ska användas. Ettan åker jag genom jobbet så den är snuskigt billig i sammanhanget och jämfört med M6:an haha :-) "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
@Stilren Han körde nog så fort han kunde och vågade. Det är ju farbegränsningar även i Tyskland. Men jag håller med Zed82....om du ska räkna minsta krona, ska du nog ta ettan på semester. |
|
|
Är man två som kör så är det inga problem att hålla en hög genomsnitts hastighet under lång tid med hög bränsle förbrukning. Men jag tror de flesta förare har svårt att hålla över 200km/h i 10-15 timmar. När jag kör genom Tyskland så blir det ibland 250Km/h, men mestadels blir det hastigheter runt 140-200 km/h beroende på trafik och att man inte har suget att gasa hela tiden. Då tror jag nog man kan köra på ca 1,5 l/mil. Mvh. Richard |
|
|
Jag vet vilken bil jag hade valt ner genom Europa i alla fall:) Mvh. Richard |
|
|
Ja, hjärtat säger ju sin sak helt klart! ;-) Det är många andra utgifter denna sommar som får M6:ans bensinkonto att krympa dock haha "BMW, probably the best car maker in the world.." |
|
|
Det beror också på hur bilen är lastad. På vägen ner var vi fyra pers i bilen med full packning. Genomsnittshastigheten var väl uppe i 140km/h mot gränsen till Österrike. Med sådan last och hård körning kom jag endast 35 mil på 70 liter soppa. På vägen tillbaka var jag ensam i bilen med lätt packning. Med samma körning kom jag lätt 45-50 mil. Sedan åkte jag över broarna i Danmark med brobizz och skippade båtarna. Blir lite billigare men försumbart i sammanhanget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.