|
|
|
|---|---|
|
Från den ena till den andra dagen vägrar automatlådan trycka i ettans växel så man kommer ingenstans från läge D inte den minsta rullningen medan backen funkar bra. Det som däremot funkar är att välja manuell växel och så fort man fått upp farten köra vidare på D läget tills man använder kickdownen då kaster den ur även 2an/slirar. Värvräknaren går i toppen men får inga fäste på hjulen. Har laddat upp ett klipp på youtube med varvräknaren och des beteende i dem olika läge. Medans jag står stilla hör man tydligt att ljudet förrändras och att från läge D bilen inte lyckas få i ettan. Jag får inte upp några koder i instrumentpanelen och abs/asc och dem övriga mätare verkar funka som normalt. Det jag bytte för några veckor sedan va olja filter coiloversats runtom men har svårt o tänka mig det skulle kunna orsaka detta fenomen. Vill också tillägga at det va den riktiga första kylan som kom över en natt och lådan har varit lite trög dem andra vintrarna tills oljan blivit varmare som jag ansett vara normalt. Det jag gjort hittills är att jag kopplat bort batteriet utan succé och försökt pressa maskinen på olika sätt i förhoppning att den skulle återställa sig. Dessvärre får den står i ett varmgarage om nätterna men frågan är vågar jag pendla 6 mil om dagen lugn o fint. Då jag e tvungen att byta längsgående bromsrören och slangen bak mm innan besiktningen ger racern ett körförbud. Lämna gärna kommentar eller tips på videoklippet jag länkar här nedan då jag inte riktigt vet var jag ska börja. Ska ta mig genom alla relaterande trådar jag hittar ang. | |
|
Reparationshandbok: Länk . Kolla kapitel 1.6 om du kan hitta något som passar in. ___ Min bil: Länk |
|
|
Tack! Det jag då kom fram till enligt din länk (4.2 no power transmitted) att jag inte får nån kraftöverföring från läge D som kan innebära; - Skadad växellåda utan reparations möjligheter-> Byte växellåda. - Fel i växelvajern mellan spaken och transmission väljare -> Kontrolera inställningar. - Defekt första växeln frihjul -> Byte växellåda. Och när jag väl läser vidare inser jag att det finnes många fler träd i skogen som ska iakttas. -Antar då att jag bör lämna in den snarast för felsökning? Hos en kunnig och icke BMW? -Ska spolas rent och bytas olja och filter? Bilen i fråga har kört 25000mil snart om miltalet stämmer. Märkliga är att det går hur fint som helst oavsett om man kör lugnt eller hårt när man växlar manuellt men just i D läget ska det hoppa ur andra växeln(kickdown) och inte ens rulla i första. Då jag bara har en bil och förväntas jobba hoppas jag inte det skadar o pendla närmaste veckorna... |
|
|
Det som ska göras är at bilen ska lämnas in hos BT bilservice i Växjö. Där dem läser ut felkoderna och återställer datorn. Även ska oljenivån kontroleras och vid behov fyllas på. Håller tummarna annars lär man få ta farväl.. |
|
|
Efter ha varit hos BeTe* i Växjö som förövrigt verkade va kunniga och va trevliga. Har dem tyvärr inte lyckas konstatera vart exakt felen ligger då bilens dator verkade för klen för en djupare diagnos. Också nämndes att det förmodligen inte är oljenivån då backen funkar bra som tydligen ska använda samma (frihjul?) som ettans växel gör. Ska hissa upp 528ian nu i helgen för o byta längsgående bromsrör bak och hoppas även kunna fylla automatlåda-olja vid behov. Antar att det inte finnas olika väjer från spaken till själva lådan och att det sköts elektronisk till hydrauliken? Annars har jag ingen aning om va mer man skulle kunna kontrollera då det e lite surt o byta låda till kostnader motsvarande bilens värde. Även om jag är riktigt nöjd med henne efter en ny coiloversats o framruta.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.