|
|
|
|---|---|
| Hej allihopa! :D Äger en 735 -87 som jag tyvärr nu fått lite problem med... Mätarhuset gav upp så inhandlade ett mätarhus som tidigare suttit i en 750 e32a. Allting fungerar förutom bränsleförbrukningsmätaren. Farthållaren tror jag gav upp när jag bytte men är osäker... Min första fråga blir då om det har med bytet att göra? Om det nu satt farthållare i den förra bilen borde det inte fungera i min bil? Bilen varvar otroligt dåligt numera, varvstopp på 4500 varv... Har det med bytet att göra tro? Om det nu inte har det så vad kan felet va? Öppen för alla förslag då jag inte har någon som helst aning! | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
E32 använder sig av samma instrumentkluster som E34, däremot kan jag inte vilka versioner som satt i E32 lika bra som för E34. Farthållaren ska inte ha något med instrumentklustret att göra, förutom att hastigheten vidarebefodras från instrumentklustret till cruise control styrenheten (gäller bara modeller med automatlåda - de med manuell låda utnyttjar EML-komponenterna). Så fungerar din hatighetsmätare så är instrumentklustret inte problemet. Att den varvar otroligt dåligt är med all säkerhet pga att du har tagit ditt mätarhus från en 750i. Den varvar isåfall inte dåligt, det är bara att mätaren visar fel. Till ett mätarhus finns en kodplugg som innehåller all information om fordonet och används till olika beräkningar såsom varvtal, bränsleförbrukningsstatistik med mera. I denna kodplugg finns bland annat info om hur många cylindrar din bil har. Om nu ditt instrumentkluster har info om att det sitter en V12'a i bilen så kommer den att uppge att 2 vevaxelsvarv har inträffat först när 12 tändpulser har inrapporterats. Eftersom din motor bara har hälften av antalet cylindrar så kommer den att rapportera 50% lägre varvtal. Fast med ett nuvarande varvstopp på 4500 varv/min låter inte det sannolikt, då skulle du ju hamna på 9000 varv/min och sååå hightech är inte M30 :-) @undeadsoldier92 : Är du säker på att du inte tog instrumentklustret från en 740i med V8 istället? Då stämmer varvstoppet lite bättre iallafall, dvs 4500 * 8 / 6 = 6000 varv/min. Eller kanske du har ett faktiskt problem med högre varvtal. Om min teori med felaktig omvandlingsfaktor i kodpluggen stämmer, då ska ditt varvtal vara för lågt över hela området. Dvs även ditt tomgångsvarvtal ska vara på tok för lågt. @undeadsoldier92 : Vad har du för tomgångsvarvtal nu? Vad hade du innan bytet? Angående kodplugg, det finns (iallafall till E34) tre olika versioner av instrumentklustret. Första generation hade grå baksida. Modeller som hade dessa hade kodpluggen inkapslad i kablaget - nämligen i kontaktdonet som man trycker in i den bruna kontaktuttaget. Länk Andra generation hade vit baksida. Här sitter numera kodpluggen som en liten insticksplugg på baksidan av instrumentklustret (man kan även se att den bruna kontakten har fått de flesta av sina pinnar borttagna då de användes tidigare för kodpluggen som satt fast i kontaktdonet). Länk Tredje generationen hade blå baksida. Samma här som med andra generation, dvs kodpluggen är en liten insticksplugg på baksidan av instrumentklustret. Länk Här är en bild på två kodpluggar Länk På bilden på Gen III instrumentklustret kan du faktiskt se var kodpluggen sitter om du tittar lite närmare. @undeadsoldier92 : Vilken generation hade ditt originalinstrumentkluster och vilken generation är ditt nya instrumentkluster? I kodpluggen finns även omvandlingsfaktorer för att korrekt räkna ut hastigheten som baseras på signalen från differentialen. Eftersom impulserna skapas från kronhjulet (om jag minns rätt) så bör det endast vara hjulets rullomkrets som behöver som är med i omvandlingsfaktorn (dvs vad modellen har för standard fälgstorlek och däckprofil). Fast om jag minns rätt så hade alla 750i-modeller en hastighetsmätare som gick till 280 km/h jämfört med det vanliga 260 km/h. Jag tror även (men är inte säker) att kodpluggen även innehåller information vilken typ av hastighetsmätare som sitter monterad (så den vet vilken spänning den ska lägga ut så nålen hamnar på 140 km/h när differentialen rapporterar 140 km/h). För nålen är på olika ställen för tex 140 km/h när du jämför ett 280 km/h instrumentkluster med ett 260 km/h. @undeadsoldier92 : Vilken hastighetsmätare hade ditt originalinstrumentkluster och vilken hastighetsmätare har ditt nya instrumentkluster? Inte omöjligt att skalan på bensinmätaren skiljer sig åt mellan ditt gamla 735i-kluster och det nya 750i-klustret. Men här spelar det mindre roll, lampan börjar lysa vid precis samma bränslemängd som innan. Tror att ditt gamla instrumentkluster hade en gradering upp till 90 liter medans ditt nya instrumentkluster har en gradering upp till 100 liter. Men skulle det vara så är det ingen större sak, enda är att fast nålen pekar på 100 liter så har du bara 90 liter i tanken. |
|
Herrejävlar vilket utförligt svar jag fick! Mycket uppskattat! :D 1. Ganska säker på att den va från en 750 men inte alls hundra så du kan ha rätt på den biten. 2. Tomgångsvarvtalet ligger på stadiga 500 varv/min. Kan här tillägga att just nu visar den ca 1400 rpm i 120 km/h på väldigt slät mark. Orimligt för en M30 motor lr inte? 3 och 4. Ingen aning på dessa frågor tyvärr då jag inte har kvar huset... Men enligt den här sidan så borde jag haft en gen 1 (Länk. Kommer dock inte ihåg vilken gen min nuvarande har och har tyvärr inte bilen nära mig så kan inte kolla på ett tag. |
|
| Enligt den sidan så är e32 och e34 likadana i husena. Äger en 525 e34 -95 oxå. Kanske ska pröva att sätta in det instrumenthuset för att se hur varvtalet på e32an ändras? | |
På kodpluggen står det faktiskt vilket chassinummer det kommer ifrån. Om du kollar på den här bilden Länk så kan man läsa av att de kommer ifrån dessa bilar BF69767 = E34 535i, USA, Automatic, 09/1990 BF66370 = E34 535i, USA, Automatic, 12/1989 Nja, det där är lite för lågt tomgångsvarvtal. Ska ligga runt 800 varv/min eller däromkring (minns inte exakt). Och ja, 1400 varv/min i 120 km/h är alldeles för lågt (slät mark eller brant backe spelar ingen roll - däcken rullar lika långt oavsett). Min E34 535i (som har samma M30B35 motor) låg runt 2500 varv/min i 110 km/h på femmans växel. Men ta det bara som en riktlinje då det varierar beroende på hur kalibrerad mätaren är, kombination av fälg+däck samt utväxling i låda och differential. Men 1400 varv/min är för lågt. Så du har någon form av fel i din varvtalsomvandling, garanterat pga du har fel kodplugg i ditt instrumentkluster. Nja, det är ju jag som är författare till hela den siten - inklusive den där sidan om instrumentkluster :-) Och jag har som sagt inte 100% koll på om E32 hade annorlunda brytdatum och om de fick alla generationer - vet bara det som jag skrev att de är identiska mellan E32 och E34 och kan således bytas (har själv använt E32-kluster i min E34 535i). Ok, eftersom du inte har det gamla instrumentklustret så ska du göra följande: 1) Kolla vilken generation av instrumentkluster du har monterat idag. 2) Om det är Gen II eller Gen III, kolla upp det sjusiffriga numret som står på kodpluggen och rapportera här så går det att kolla upp från vilken modell instrumentklustret kommer ifrån. 3) Plugga sedan in dit E34 525i -95 instrumentkluster i din E32 735iA (ska gå utan problem) och du bör se en skillnad på varvtal. Kanske kommer din hastighetsmätare att fortfarande visa fel (vill minnas att E34 525i har en 240 km/h hastighetsmätare - men är inte säker), då din bil ska egentligen ha en 260 km/h. Alternativt swappa kodpluggen. Men det går snabbare och är lika enkelt att bara byta instrumentkluster just för att testa. Notera att om man kopplar in ett Gen II eller Gen III i en bil som ursprungligen hade Gen I så blir en eller två av kablarna i kortaste laget (eftersom kontakterna bak på instrumentklustret bytt plats) - men det går om man är lite försiktig. |
|
TAck igen för utförligt svar! Ska kolla upp allting så fort som jag får tillgång till bilen! Tekniskt sett så borde jag ju egentligt kunna köpa ett instrumentkluster från en 735 e32 så ska det fungera som det ska igen? Hur är det med Färddatorn (den vid stereon), kommer den fungera igen som det ska om jag får tag i en kluster från en likadan modell? |
|
Instrumentklustret behöver inte nödvändigtvis vara från en 735i E32. Det räcker ju att mätarnas skalor stämmer - varvräknare/hastighet/tank. Sen kan du bestämma hur viktigt det är att tank-mätarens skala stämmer. Jag har som sagt 0-90 liter på min fast min tank är egentligen 0-80 liter. Eftersom allt annat fungerar i instrumentklustret anser jag att jag kan leva med det. Dessutom behöver du en korrekt kodplugg också. Vill du ha kvar din mätarställning och chassinummer (yes - dessa lagras i kodpluggen) så måste du först undersöka vad du hade för generation ursprungligen. Misstänker att du har Gen I och då sitter allt i kontakten. Då måste du således ha ett Gen I instrumentkluster om du vill ha kvar din mätarställning och chassinummer. Är väl främst mätarställningen som skulle vara kul att ha kvar. Men! Å andra sidan finns en bug (när jag pratade med BMW kallade de det en "säkerhetsdetalj") i Gen I odometern att den aldrig passerar 299960 km. Så om du snart når upp till detta finns egentligen ingen incitament kvar att använda ett Gen I instrumentkluster. Tar du ett Gen II eller II så kan du byta kodpluggen närsomhelst till en som matchar din bil så bra som möjligt. Kodplugg från någon 730i (endast med M30-motorn såklart) eller 735i. Jag är ganska övertygad om att en kodplugg från en 530i (M30-motorn) eller 535i skulle fungera lika bra. Jag vill minnas att jag använde ett instrumentkluster från en 730i/735i och använde i min 535i rakt av utan problem. Ska kolla upp lite närmare samt även kolla om jag har några kodpluggar liggandes här. När det gäller färddatorn ska det inte vara några problem oavsett vilket instrumentkluster du väljer. Det är även här endast kodpluggen som är det viktigaste. EDIT : Tänk på att din största fiende inte är en missvisande tankmätare - det är elektrolytkodensatorerna (och ibland glappande lödningar). De flesta instrumentkluster som är från 80/90-talsskiftet lider av läckande kondensatorer vilket orsakar knasiga fenomen i instrumentklustret såsom sporadiskt eller helt död hastighetsmätare eller tankmätare (ibland även varvräknare) och gong-gong som plingar i tid och otid. Exempel på en incident jag hade när jag kom körandes på motorvägen och plöstligt hör man ett litet "poff" och ser en liten strimma rök komma upp bakom instrumentklustret och sen kände man lite bränd elektronik. Det var såklart instrumentklustret som gav upp (gissningsvis en kondensator som gav upp helt). Ett annat exempel är när man precis kört ut på motorvägen med några mil kvar till jobbet och instrumentklustret får för sig att börja plinga. Konstant plingande i gong-gongen i 20 minuter :-) Så var uppmärksam och beredd på elektroniska problem på alla begagnade instrumentkluster. |
|
Tjena! Kollade idag på instrumentklustret som sitter i och det är en blå baksida (alltså gen 3?). På kodpluggen står det BMW 62.11-8 350 522 T&B ,, REV 6" X 142-45404-08 Mitt bästa steg blir då alltså att få tag i en ny kodplugg. Passar den rätt i mitt kluster jag har nu? |
|
Nej, det där låter inte som kodpluggen. Se exempelbilder på kodplugg i mina tidigare inlägg. |
Korrigering : Jo, det är det som står på sidan av kodpluggen - men de intressanta siffrorna är det som står på den silvriga klisterlappen längst fram - se bild nedan. Länk |
| Finns ingen sån lapp på min... men är inte det ointressant egentligen? Jag kan väl bara köpa en ny? | |
Är det bara jag som tänker i logiska banor och promotar systematisk felsökning? :-) Det är ett steg i din felsökning. I all form av felsökning skall man avgöra om det är meningsfullt att gå att köpa nya dyra komponenter! I detta fall hade det varit högst intressant att veta var kodpluggen kom ifrån. Ponera att du kunde läsa av på kodpluggen och man ser att du mindes fel och både instrumentkluster och kodplugg kommer faktistk från en 730i/735i. Då faller ju hela vår hypotes och det är inte något fel på kodpluggen - utan felet är någonannanstans. Men i just det här fallet verkar det dock vara tämligen säkert att du har felkod och det behöver inte verifieras (dessutom kan vi inte på ett enkelt sätt göra det utan den där silverklisterlappen), så då är det bättre att släppa det och prova med en ny felkod. Men köpa ny på BMW är tokdyrt och inget direkt alternativ, det är en begagnad du bör leta efter. Hör av dig om inte du får tag på nån, jag bör ha någon begagnad som jag kan skicka til ldig och som du kan få prova med. Ska bara hitta dem :-) |
| Du får jättegärna leta upp en sån plugg! Hopplöst att hitta... | |
| 4435 kr för en ny kodplugg så om du har en sådan liggande köper jag gärna en ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.