AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
967

För ej lös fläktkopplingsmuttern 320i - 98. Sitter som ett berg

Na
11
Narti
320i/4 Sedan -98
Hej!

Jag har ett problem som jag upptäckte när jag skulle byta termostat, muttern går ej att rubba. Fick ta den långa vägen och skruva bort radiatorn och ta bort fläkten på det sättet. Detta fungerade.

Men nu så gick plasthöljet till vattenpumpen sönder och jag kan inte byta den eftersom muttern sitter hårdare än ett trädens rötter ner i jorden... Har sprayat ner allt med 55-6 och använder "riktiga" verktyg. Testat slagigt 32mm nyckeln med hammare samtidigt som jag hållit motstånd med verktyget plus ett rör (röret vilade på en metallbit, den var med andra ord solid). Denna muttern vill verkligen inte röra sig. Jag vet att den är vänstergängad och att man ska dra mot förarsidan med nyckeln.

Skulle uppskatta ALL hjälp. Länkar 2 bilder här nedan.

Muttern: Länk

Verktygen: Länk

Ha de bra!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Mer kraft. Du gör helt rätt. Slå med större hammare. Jag använder en liten slägga. Sist fick jag nog slå 15 slag, dock har jag inte verktyget för att hålla mot.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Minns inte riktigt nu men jag tror att det är vänster gänga på dom där mutrarna.
Rätta mig om jag har fel... sånt är ju bra att veta.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Sorry, såg inte att det stog redan att den är vänstergängat, hehe (:
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har du provat värma den med gasolvärmare. Det hjälpte i mitt fall iaf.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Ingen höjdare att värma om det sitter plastimpeller i vattenpumpen. Å andra sidan vill man ju inte ha en sån ändå.

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Propellern till pumpen befinner sig i glykolen.
En snabb uppvärmning av muttern gör ingen skada på pumpen.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Chansning i min värld. Men som sagt vill man nog ändå byta pump till en med metallimpeller för att bespara sej framtida problem och isf spelar det ju ingen roll.
Jag kan ha haft tur, men jag har aldrig gått bet på att få loss fläktkopplingen utan att behöva värma under 20 års BMW skruvande. Men de kan sitta som...

Na
11
Narti
320i/4 Sedan -98
Hej igen! Har skruvat löst vattenpumpen och tagit ut den. Tidigare ägare har skadat muttern så antar att de också försökt tagit bort muttern eftersom jag köpte bilen med trasig termostat (den är dock bytt av mig, då jag lade märke till att vattenpumphöljet var sönder.)

Tror muttern är lättare att få lös nu när jag har mer utrymme. Ska återkomma när jag fått löst muttern och vilken metod jag använde. I värsta fall får jag skära sönder muttern.
Na
11
Narti
320i/4 Sedan -98
Sådär. Skruvade lös vattenpumpen som sagt. Den var i metall, inte plast vilket är positivt. Lämnade in den till några bekanta på en verkstad och för en påse bullar var den lös på nolltid med värme och ett riktigt sätt att hålla fast den.

Nu är det bara kvar att köpa plastsaken som driver vattenpumpen från kamremmen. Heter water pump pulley på engelska iaf. Tack för hjälpen!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det heter väl remskiva på ren svenska. Men någon kamrem ska du inte inbilla dig att du har! ;)
Na
11
Narti
320i/4 Sedan -98
Haha nä det har jag inte, och även om jag har det skulle den inte sitta i remskivan till vattenpumpen ;) Jag som svamlar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.