|
|
|
|---|---|
|
Tjena!! Har en e39:a från 97 med en sten död kupefläkt! Misstänker starkt effektsteget men undrar om kupe fläkten har nån somhelst koppling till ac/klimatangäggningen då jag vet att jag saknar kondensor och ac fläkt. Går det på något sätt att förbikoppla effekt steget och se så att det inte är fläkten i sig som är sönder? Fläkten är som sagt stendöd och det går inte att få en ändaste vindpust ur den. skall tillägas att fläktpanelen i bilen funkar finfint. det är heller ingen säkring som har gått. Har letat men har ej kunnat hitta svaret på min fråga i en tidigare tråd.. Ber om ursäkt om det redan finns. Mvh. :) | |
| Leta reda på fläktmotståndet och mät helt enkelt om du får någon spänning ur det till fläkten. Om inte så är det nog stor chans att det är fel på fläktmotståndet. | |
| Ja troligtvis är det effektslutsteget som du misstänker. | |
|
Okej tack så mycket! har beställt ett nytt och hoppas på att problemet är löst! Någon som vet hur mycket ac systemet påverkar vanliga fläkten och varmluften? Ac:n kommer garanterat inte att fungera då hela systemet inte är komplett men kommer jag fortfarnade kunna ha varmluft som på en äldre bil? Ska tilläggas att jag har den helautomatiska klima anläggningen. Blir lite rörigt dehär men tacksam för svar! :) MVH. |
|
|
Har nu bytt efektsteget utan framgång. fläkten går inte men resten på klimatpanelen fungera. Några förslag? Mvh. |
|
| Om du mäter på plint 1 och 5 på effektsteget ska du få en dc spänning vid fullt fläktpådrag bör det vara tolv volt dc. Eftersom strömmen går direkt till fläkten efter effektsteget så måste det endera vara kabelbrott på väg till fläkten eller trasig fläkt om den ändå inte går. Ska man laga elfel måste man mäta och inte gissa eller möjligen ha tur. Vilket inte är något speciellt pålitligt sätt. :-) | |
| Om du inte får ut någon ström ifrån effektsteget borde du kolla att fläktreläet är helt. Det sitter placerat bakom handskfacket på passagerarsidan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.