AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.233

Köpråd BMW 520 alt 525 D E61

Visa användare
166
madfred
BMW 545i E61 2004
BMW 320D E91 2009
Suzuki GS1100ES

Det är nu dags o pensionera Volvo V70 -00.. Är intresserad av en BMW E61 (även 320d E91 men det tog jag på det andra forumsdelen). Jag tänker mig att 520d är lite för klen och 525d är mer passande i den storleken (men jag har inte provkört dem), men är det värt det högre priset? Har inte riktigt kommit fram till vad den får kosta men max 150000.. större motor en 525d hade varit trevligt men går bort på grund av ekonomiska skäl.. Köpte mig en Ford Mondeo 2.0 flexifuel kombi för att jag ville ha en stor och billig bil att äga.. Men den blev lite väl klen tycker jag.. Den kör frugan ;-) .. hur är det för er som börjar närma er 20000 mil fungerar den fortfarande bra? Partikelfilter? Turbo? Elfel?
Ös på med tankar..
Mvh
Fredrik

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag upplever att en 520d har fullt tillräckliga prestanda men en sexa gör femman mer rättvisa och 25d på 197Hk är en väldigt trevlig motor som sätter bättre fart på ekipaget än vad man förväntar sig från en sådan bil. Skillnaden i förbrukning är knappt nämnvärd så trots att skatt och underhållskostnader ligger ett steg över dieselfyran tycker jag 525d är mer prisvärd.

Vår 535d har klivit över 20.000mil med god marginal men sköter sig utmärkt och har bara krävt en uppsättning nya bromsar samt en vakuumslang vilket känns fullt normalt i förhållande till mätarställningen. I bekantskapskretsen finns fler E61 varav två bilar (2005 och 06) som köptes nya av respektive ägare men även de har varit pålitliga bilar, så från min erfarenhet sett bör man ta den på Autopower så typiska inställningen att E61 har en lista med fel som garanterat dyker upp med jämna mellanrum med en nypa salt.

Jag varken förnekar att felen förekommer eller påstår att de aldrig kommer dyka upp här eller hos någon annan i bekantskapskretsen men modellen är knappast det nästan hopplösa fall en del antyder att den är.

Lycka till med köpet!

//Bjersér
Jo
26
Joem
525iA Touring -05
Jag skulle, precis som föregående skribent antyder satsat på dieselsexan. I en egen jämförelse med en 520d resp. 525d upplevde jag stor skillnad prestandamässigt vilket (för mig) även betyder komfort. Har själv en E61, i mitt fall en bensinare (525i) som tyvärr råkat ut för en del fel som är verkar vara specifika för modellen. Samtidigt är jag helt på det klara med att bilar går sönder oavsett vad logotypen på huven ståtar med och jag upplever inte E61:an som någon utstickare jämfört med mina tidigare bilar, snarare tvärtom!

Kolla historiken noggrant och undersök det här med partikelfilterservice närmare. Har hört siffror på 15-20k vid byte av detta så jag hade kollat upp det både en och två ggr innan avtalet signeras!

Lycka till!

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag hade en 2007 525dT LCI i tre år. Det var en jättetrevlig motor som jag saknar ibland. Jag hade manuell och skulle nog satsa på en automat om jag var du för det passar den motorn bättre. Satsa definivt på en LCI på grund av alla förbättringar som kom då och 525d är en 2,5-litersmotor innan LCI och inte alls lika trevlig.

Med manuell så snittade jag ca 0,65 liter per mil och då var det mest snabb motorvägskörning i 130km/h. Det är för övrigt exakt samma förbrukning som jag hade på min 2010 F11 520d med sportautomaten.
Fr
81
Frodda
BMW 320d 2021
BMW 320d 2015
Seat Ibiza 16
Har inte haft min 520d så länge, men kört 1500mil sen jag köpte den i September. Dock haft BMW tidigare.
Är super nöjd med bilen än så länge utan större saker.

Frågar du mig provkörde jag både 525d och 520d och jag ska inte sticka under stolen med att hittar du ett schysst exemplar av 525d så ta den pga. några fler hästar och 6:an, bekostnad på skatt/underhåll.
Dock så ska du ha en som LCI, väldigt många säger. Väldigt många punkter som blev förbättrade.

Men jag upplever ändå att 520d räcker väldigt långt, vad folk än säger så är där 180 diesel hästar, den gör jobbet.
Men som alltid så givetvis mycket vill ha mer, där av min rekommendation om 525d i stället för 520d.

Själv kör jag 6 mil enkel resa till jobb, totalt 12 mil om dagen.
Drar jag i farthållare så drar bilen 0,50-0,55 95% landsväg.

Visa användare
166
madfred
BMW 545i E61 2004
BMW 320D E91 2009
Suzuki GS1100ES

Frodda, hur långt har din gått?

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det som avgjorde för mig, förutom det uppenbara i att 6 cylindrar är trevligare än 4 på många sätt, var att i verkligheten skiljer inte särskilt mycket i förbrukning mellan 520d ocH 525d. Jag kollade på Spritmonitor.de och jag har för mig att skillnaden i genomsnitt bara var 8cl per mil. Lätt värt det. Jag låg för övrigt på 0,72 lit/mil med automat och ganska ogynnsam körprofil (mycket stadskörning).

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.