AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.056

Köra E90 318d utan fungerande vattenpump?

Har bokat en vanlig service till måndag morgon kl. 8.00. I förrgår började en röd tempmätare lysa och bilen gick in e sparläge och går bara att köra 25km/h. Har kollat på forumet och det verkar mycket troligt att det är vattenpumpen. Här är 12 minusgrader idag så jag undrar om det är helt idiotiskt att försöka köra en mil till servicen. Hur länge kan det tänkas ta innan motorn blir för varm. Jag kan ju stanna på vägen och låta den kylas. Eller borde jag beställa bärgning (tror redan jag vet vilket svar jag får:) Bilen en 318D-08
Saken löste sig ganska snabbt. Ringde försäkringsbolaget som täcker bärgning och har beställ bärgningsbil till kl. 16 idag.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Skulle det vara vattenpumpen som är sönder är det skadligt att köra den! Men hur vet du att det är vattenpumpen som är sönder?

Det är mycket vanligt att tempgivaren på N47 tillverkade runt 2008 går sönder, då kommer en rödvarning och bilen går i reducerat läge. Kommer det direkt när du startar (när den är kall) är det troligt att detta är felet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk
Länk

Erik

___
Vad jag läst på forumet så antar jag att det är vattenpumpen eller tempgivaren. Tempgivaren är kanske att föredra eftersom den är billigare att byta? Vattenpumpen gissar jag först på eftersom jag vill minnas jag läst att det var någon som kände att det luktade bränt när vattenpumpen gick. Jag har också känt samma lukt redan för flera veckor sen och trodde först att det var bromsarna som låg på men det vet jag att det inte är.

Problemet visar sig genast när man startar bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Men kommer det DIREKT vid start av motorn är det solklart att det är givaren. Hade det varit vattenpumpen hade det tagit en stund innan den blir för varm.

Att du känner bromslukt kan ha att göra med att antispinn- och antisladd-systemet använder bromsarna en del så här års. Jag såg att du bor i Finland, jag antar ni har lite halka nu?

Erik

___
Tänkte inte på att antisladdsystemet använder bromsarna så då skulle det förklara lukten från bromsarna.

Får se i morgon vad de säger på servicen men jag blir ju glad om det är givaren och inte blir så dyrt:)
Du hade rätt ErikW. Det var givaren och det var ju ingen dyr sak att få fixat. Känns betydligt bättre idag med fungerande bil än för några dagar sen när jag inte alls visste vad som hade hänt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.