|
|
|
|---|---|
|
GOD KVÄLL Som rubriken säger,, Fördelningslåda,,, skulle hjälpa en bil ur diket å då visar det sig att det bara driver bak. alla jag pratat med säger att det är fördelningslådan som brakat (men jag har inte hört nått från den eller nått annat som kraschat) hur som så tog jag ner och rev isär den (trodde det skulle va typ lameller) och det är det. fast enbart i plåt som jag lätt kan få att slira ska det va så? det är två sladdar som går in i lamellpaketet. till givare? jag kan inte se att nått mekaniskt som är trasigt. så vad ja fattar så måste de va nått som styr hela skiten elektroniskt fast de ska va kontinuerlig 4hjulsdrift Vart ska jag leta efter felet som tar framhjulen ur drift? //kenneth ///M3POWER/// | |
|
Fyrhjulsdriften fungerar på följande sätt: * Kraften från motorn/växellådan går in i en fördelningslåda där kraft fördelas till fram- och bakhjul kontinuerligt, men med större kraft bak än fram. Bilen är mao ALLTID fyrhjulsdriven. * Det finns en dator som styr diffspärrarna i fördelningslådan och bakaxeln. ABS-givarna på hjulen rapporterar hjulens varvtal till den datorn. Vid behov ser datorn till att spärra diffen i fördelningslådan och/eller bakaxeln. Detta system kräver att ett hjul slirar innan det blir någon reaktion (låsta diffar). * När du slår på tändningen tänds en lampa i instrumentpanelen. Den är gul med en pil i ring som symbol. Efter att systemet gjort en felkoll så släcks lampan om systemet är ok. Är det något fel på systemet så fortsätter den att lysa och styrningen av diffbromsarna stängs av. På en av mina bilar var lampan bortplockad för att dölja att det fanns ett fel, dvs den lyste kontinuerligt när lampan satt på plats igen. Om datorn kopplat ifrån systemet så slirar den i första hand på bakhjulen pga mer kraft på bakhjulen och lägre vikt bak. De 2 kablar du hittade till fördelningslådan går mellan datorn och diffspärren, spärren styrs elektriskt. Tänkbara fel i ditt fall är att lamellpaketet är utslitet. Varannan lamell skall ha någon form av friktionsbelägg och varannan är bara plåt. Finns tyvärr inte som reservdel. BMW har bara ett utbytessystem på hela fördelningslådan. Dyrt tyvärr, bättre att leta begagnad på skrot och byta. Kolla att din kontrollampa fungerar så som jag beskrivit här ovan, annars finns risken att du råkat ut för att en tidigare ägare gjort en "billig reparation" genom att ta bort lampan. Problem med signaler från någon ABS-givare kan slå ifrån systemet t.o.m innan ABS-systemet varnar och slår ifrån. Fortsätt uppdatera tråden så får vi se hur det löser sig. //Göran |
|
|
Tack för ett utförligt svar,,, jodå Lampan funkar och lyser till och från men har haft drift på alla fyra ändå,,, har läst mig till att lampan tänds när diffsystemet till bakaxeln inte fungerar som de ska (hydraulisk historia med ackumulator) inget om att hela fyrhjulsdriften skulle va paj. det är nog så att lamellpaketet är slitet för jag kunde vrida kardan fram/bak åt olika håll med handkraft och när jag tagit isär lådan kunde jag peta lamellerna framåter med finger :-/ borde va stumt och bara slira vid påfrestning. blir nog att leta ny låda :-( dumt att inte slitagegrejer finns som reservdel. //kenneth ///M3POWER/// |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.