AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.211

Lambdasond 318TI -2004

bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
Hej!
Jag behöver lite råd vid lambdabyte.
Bilen drar för mycket soppa enligt mig, ca 0,9l milen blandad körning, iof många kortare sträckor och en del kallstarter men ändå! Får knappt nudda gasen för då går förbrukningsmätaren i botten. Så tänkte jag skulle prova byta stift och lambda.
Frågan är vilken lambda jag ska köpa?? Är det 3, 4 eller 5 sonder (kablar) på min bil?
Och är det den före eller den efter katalysatorn man ska byta? Diagnossond eller Reglersond? Kollade på transportstyrelsen och min bil tillverkades 2004 i mars månad, typregistrerades 2004 22 jan. Så hoppas någon vet vilken lambda jag ska köpa =)

Tacksam för snabba svar!

Mvh Simon
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Innan du byter lambdasond bör du göra en felkodsavläsning så du ser om det är något annat som felar (t ex. LMM).

Om det är dålig lambdasond:

Det bör vara en fyrtrådslambasond - enklast är att knappa in ditt reg.nr hos t ex. mister-auto.se så ser du vilka sonder de rekommenderar.
Du kan även knappa in de sju sista siffrorna/bokstäverna i ditt chassinummer på t ex. realoem.com och klicka dig fram till lambdasonderna (har för mig att man finner dem under motor-grenrör) och sedan använda BMW:s art.nr. för reservdelssökning hos olika reservdelsfirmors hemsidor.

Köp INTE en Kinatillverkad no-name-sond, utan satsa på kvalitetsmärken som t ex. Bosch (som BMW original använder) NTK (NGK:s sonder) eller annat "kvalitetsmärke", billiga piratsonder brukar ofta fungera dåligt (kan vara kassa redan när de är fabriksnya) och ha väldigt kort livslängd!

Om det är dålig lambdasond som ger hög förbrukning är det den främre reglersonden som är dålig. Den bakre diagnossonden används bara för att kontrollera att avgasreningen fungerar som den skall.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
Tack för svar!
Glömde skriva det, jag har gjort en egen felsökning och den hittade inga koder.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kan göra en voltmätning på din lambdasond för att fastställa att den är dålig innan du köper en ny - det finns bra instruktionsfilmer på t ex. Youtube hur man gör detta med en gasbrännare och en vanlig voltmeter/mulitmeter.

Med vilket diagnossystem gjordes felkodsavläsningen?

Mvh
Johan B

Du byter reglersonden/-erna i första hand, har du felkod på diagnossonderna så sitter man med skägget i brevlådan. Det kan finnas två olika typer av sonder till din bil. Den ena är den "traditionella" 0-1V lambdan, känns igen lättast genom att den har i regel 4 kablar med färgerna vit (2st), grå samt svart. Det kan även sitta vad jag brukar kalla "5-volts lambda" dvs den generar en spänning mellan 0-5 volt, typ en bredbandslambda. Denna lambda känns igen genom att den har en röd och en gul kabel...Vilken som är monterad i din bil vet jag inte. Det är god ekonomi att byta lambdasond efter 16000 mil, det är den sträckan som Bosch anger som rekommenderat bytesintervall, det betyder dock inte att lambdan är kass efter 16000 mil, den reglerar snarare inte "så snabbt som den hade kunnat" längre...5-volts lambdorna har ett längre rekommenderat bytesintervall, 25000 mil.
Edit: Har din sond FEM kablar så lär två av kablarna ha färgerna gul respektive röd, dvs du har en "5-volts lambda"...
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
tacksam för svar!
Men det råkar inte finnas någon där ute som har exakt samma bil som jag och vet vad jag ska ha för lambda? =) Har nämligen ingen lyft eller grop så har svårt att ta mig under bilen och kolla.

Mvh Simon
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Knappa in ditt chassinummer (sista sju) i www.realoem.com som jag skrev tidigare, då ser du vilken sond du skall ha!

Mvh
Johan B

bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
chassinummer står på reg beviset eller?
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
Kröp just under bilen och hittade 3 lambdasonder före katt och 1 efter, alltså 4 totalt!? Dom 2 längst fram hade 5 kablar och dom 2 längre bak hade 4.

Hur ska man då veta vilka man ska byta, vilka har med bränsleförbrukning att göra? Dom med 5 kablar/sonder?

Tacksam för svar.
Mvh Simon
bm
24
bmw540i-95
540i touring -95
Anyone? =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.